رضا اسماعیلی گفت: در حوزه فرهنگ هم مانند حوزه های دیگر به تولیدات داخلی اتکا داشته باشیم.

رضا اسماعیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی گفت: یکی از ارزش هایی که در فرهنگ ایرانی اسلامی در گذشته بوده، بحث قناعت است. جامعه ایرانی همیشه سعی می کرد برای رفع نیازمندی هایش خودکفا باشد و مایحتاجش را خودش تولید کند. اگر کالایی را در کشور ندارد، قناعت کند تا در آینده آنچه نیاز است را تولید کند. در حال حاضر موضوع قناعت به دست فراموشی سپرده شده است. باید این موضوع را زنده کنیم و خودمان را طوری تربیت کنیم که روی پای خودمان بایستیم. در واقع تا آنجا که امکان دارد، آنچه نیاز داریم  را خودمان تولید کنیم و به دیگران وابسته نباشیم.

وی افزود: در حوزه فرهنگ هم مانند حوزه های دیگر به تولیدات داخلی اتکا داشته باشیم. این اتکا به تولیدات داخلی در حوزه فرهنگ مصداق هم پیدا می کند، چون سال هاست در این حوزه مصرف کننده کالاهای خارجی هستیم. شعر، داستان و رمان را از زبان های دیگر به فارسی ترجمه می کنیم و این مطالب را مصرف می کنیم. تلاش نمی کنیم آثار اندیشمندان، شاعران و نویسندگان خودمان را به زبان های دیگر ترجمه کنیم. اگر بخواهیم به استقلال فرهنگی در کشور برسیم، باید سعی کنیم در قبال آنچه از دیگران می گیریم، خودمان هم تولید فرهنگی داشته باشیم تا در تعامل فرهنگی درستی قرار بگیریم و  صرفا نقش  مصرف کننده کالاهای دیگران را ایفا نکنیم.

این شاعر با اشاره به خطرات حوزه فرهنگ بیان کرد: خطری که ما را در نتیجه استفاده از کالاهای دیگران در زمینه فرهنگ ما را تهدید می کند، پیروی از سبک زندگی دیگران است. وقتی آثار دیگران را ترجمه می کنیم و خودمان تولید فرهنگی نداریم، دچار استحاله فرهنگی می شویم. با بازخوانی ارزش های فرهنگی خودمان می توانیم ارزش های ایرانی اسلامی را زنده کنیم و با خودباوری ملی تلاش کنیم در مسیر تولید حرکت کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: اگر نشان ایرانی بر پیشانی کالایی نقش بسته، ترجیح ما این باشد که از کالای ایرانی استفاده کنیم.اگر کیفیت کالا به حد مطلوب نرسیده، تلاش کنیم آن را کیفیت مورد نظر برسانیم. در واقع اگر آن سنت ها و ارزش های اصیل فرهنگی خودمان را احیا کنیم، به توانمندی و قابلیت خودمان توجه کنیم و تولید ملی داشته باشیم، سال جدید می تواند سال پربرکت برای ما باشد و شاهد حمایت از دسترنج کارگر و تولید کننده هم در حوزه اقتصاد هم فرهنگ باشیم. به محصولات فرهنگی خود بیشتر بها دهیم تا به جایگاه رفیعی که در گذشته داشتیم و دیگران از ما پیروی می کردند دست پیدا کنیم.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار