معاون اول رییس جمهور، گفت : موضوع احیاء دریاچه ارومیه به هیچ وجه نمی تواند از دستور کار دولت جمهوری اسلامی خارج شود و حتی اگر نیاز باشد که میلیاردها دلار اعتبار خارجی برای این کار اختصاص دهیمحتما این کار را انجام خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور،امروز در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه  افزود:در صورت نیاز طرح های انتقال آب از خارج از کشور را به دریاچه ارومیه اجرا می کنیم چون حیات بخش وسیعی از جمعیت کشور وابسته به این دریاچه است و در هیچ شرایطی نمی توانیم به دریاچه ارومیه بی تفاوت باشیم.


رییس ستاد احیاء دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد : در طول سالهای گذشته ستاد تصمیمات متعددی اتخاذ کرده است و یکی از مباحث که از ابتدا مطرح بود موضوع انتقال آب حتی از دریای خزر و از خارج کشور به دریاچه ارومیه بود که این موضوع همچنان در دستور کار قرار دارد و مشاور خارجی نیز انتخاب شده تا مطالعات لازم را انجام دهد.

میلیاردها دلار اعتبار خارجی برای احیاء دریاچه ارومیه اختصاص خواهد یافت


وی افزود: کارهای مهم دیگری نیز در داخل حوزه انجام شد که به عنوان نمونه تلاش و برنامه ریزی شد تا بهره‌ وری آب در کشاورزی و صنعت منطقه افزایش یابد و از میزان آب محدودی که وجود دارد بتوانیم کشت مناسب انجام دهیم.


جهانگیری افزود: خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه فعال شد و مردم همکاری خوبی انجام دادند و بخشی از طرح افزایش بهره وری به انجام رسیده و تاثیر آن روی میزان آب چاههای منطقه مشخص است.

میلیاردها دلار اعتبار خارجی برای احیاء دریاچه ارومیه اختصاص خواهد یافت


معاون اول رییس جمهور گفت : منابع قابل توجهی اختصاص یافت تا بخشی از آب برخی رودخانه ها که روی آنها سد احداث شده است به منطقه منتقل شود و این اقدام جزو طرح هایی است که امیدواریم با اجرای کامل آن حدود 600 میلیون متر مکعب منابع آب جدید به دریاچه ارومیه منتقل شود.


جهانگیری با بیان اینکه بازچرخانی پساب شهرهای تبریز، ارومیه و برخی شهرهای کوچک که در مسیر هستند، می‌تواند پس از تصفیه به دریاچه ارومیه منتقل شود افزود : این طرح جزو مصوبات است و هیچ کاربری و برداشت دیگری برای آن پساب در نظر گرفته نشده و در تبریز و ارومیه این برنامه در دستور کار قرار دارد.

میلیاردها دلار اعتبار خارجی برای احیاء دریاچه ارومیه اختصاص خواهد یافت


معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: در عین حال از بازچرخانی آب تبریز 120 میلیون متر مکعب و از بازچرخانی آب ارومیه 53 میلیون مترمکعب آب پیش بینی شده که به دریاچه ارومیه اضافه شود و لایروبی خوبی در مسیر رودخانه هایی که به دریاچه ارومیه وارد می شوند انجام گرفته و به همین دلیل با هر بارندگی در استان، تقریبا آب از بیشتر رودخانه های مسیر بدون معطلی وارد دریاچه ارومیه می‌شود.


جهانگیری ادامه داد: تراز دریاچه ارومیه وضع مناسبی دارد البته نسبت به شرایطی که پیش بینی کرده بودیم کمی عقب تر هستیم و امیدوارم با اقدامتی که در دو سال آینده انجام می‌شود، بتوانیم به مردمی که تحت تاثیر دریاچه ارومیه هستند کمک کنیم.

 

 انتهای پیام/

 دریاچه ارومیه باید تحت هر شرایطی احیا شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.