شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سال گذشته اخبار و حواشی بسیاری داشتند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالی که گذشت فراز و فرودهای بسیار زیادی را پشت سرگذاشت، در این بسته خبری نگاهی گذرا به فعالیت و برنامه‌های این معاونت در اسفند 96 می‌اندازیم.

اعطای وام ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی به شرکت‌های دانش‌بنیان

بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در خصوص تسهیلات مالی که از معاونت دریافت می‌کنند گله‌مند هستند در این خصوص علیرضا دلیری معاون جذب توسعه معاونت علمی ضمن اشاره به اینکه برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان با بسیاری از نهاد‌ها همکاری کرده ایم گفت: تصمیم گرفتیم تا بانک‌ها را وارد حوزه دانش‌بنیانی کشور کنیم تا از طریق آن‌ها منابع مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان تأمین شود در ۱۰ ماه گذشته مبلغ ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از طریق بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان تزریق شده است بر اساس آمار موجود فعالیت بانک‌ها از فروردین ماه تا آبان ماه رشد چشمگیری داشته است به این صورت که در فروردین ماه بانک‌ها ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این مبلغ در آبان ماه به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

دلیری در خصوص حمایت از این شرکت‌ها هم به این نکته اشاره داشت که در سال ۹۷ وضعیت این شرکت‌ها بهتر خواهد شد و آن‌ها ارزش گزاری می‌شوند .

 

پیش‌بنی سرطان‌ها، دیابت، بیماری‌های قلبی و تنفسی با زیست‌شناسی سامانه‌ها

زیست فناوری یکی از مهمترین حوزه‌های علم و فناوری در کشور است و چندین رشته مختلف را در بر می‎گیرد سال گذشته ستاد زیست فناوری معاونت علمی از سامانه زیست شناسی رونمایی کرد به کمک این سامانه می‌توان از شدت گرفتن بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کرد.

صادرات پنج و نیم میلیون دلاری نانوی ایران به چین

بر اساس صحبت‌های دبیر ستاد نانو فناوری در این حوزه هیچ گلوگاهی وجود ندارد و به کمک دانش جوانان می‌توانیم موفقیت‌های زیادی را کسب کنیم ستاد فناوری نانو در سال گذشته عملکرد مثبتی را از خود به نمایش گذاشت از تجاری سازی و صادرات محصولات تا میزبانی اولین المپیاد دانشجویی از جمله اقدامات این ستاد بود.

 

ایجاد اشتغال پایدار برای دانش آموزان در حوزه زیست فناوری

ستاد زیست فناوری اسفند ماه سال گذشته تفاهم نامه را در حوزه دانش آموزی به امضا رساند تا به کمک آن دانش آموزان هرچه بیشتر با زیست فناوری آشنا شوند دبیر ستاد زیست فناوری در رابطه با این تفاهم نامه گفت: جریانی را آغاز کردیم تا به کمک آن به مدل جامعه برسیم برای رسیدن به این مدل باید دانش آموزان مشوق شوند تا به کمک آن‌ها به رفع چالش‌های کشور بپردازیم.

 

تقدیر ستاری از «طیب‌نیا» و «سیف» برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

معاونت علمی راهی را در پیش گرفته است که از طریق آن شرکت‌های دانش بنیان را به بانک‌های کشور متصل می‌کند و تسهیلات مالی را در اختیار آنان قرار می‌دهد هرچند که بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان هنوز موفق به کسب این تسهیلات نشده اند، اما معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری طی نامه‌ای از زحمات بی شائبه و همه جانبه مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی و، ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی و سیستم بانکی به واسطه پرداخت سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تسهیلات در سال ۹۶ و به طور متوسط ۴۰۰ میلیارد تومان در هر ماه به شرکت‌های دانش بنیان تقدیر و تشکر کرد؛ امید است که در سال جدید معاونت علمی زمینه را برای شرکت‌های بیشتر‌ی فراهم کند تا آن‌ها هم بتوانند از این تسهلات بهره‌مند گردند.

 

افتتاح آزمایشگاه نانو فناوری در كوبا

 ستاد نانو فناوری اسفند ماه سال گذشته در ادامه فعالیت‌های خود موفق به راه اندازی آزمایشگاه نانو فناوری با تجهیزات کاملا ایرانی در کشور کوبا شد و در حاشیۀ این برنامه، تفاهم نامه توسعۀ همکاری‌ها در زمینۀ فناوری نانو بین طرف ایرانی و کوبایی امضا شد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و معاونت امور زنان و خانواده

با توجه به اهمیت حضور و نقش بانوان فناور و خلاق در جامعه علمی و فناوری کشور و ضرورت بسترسازی توسعه و تعمیق نقش آن‌ها در اقتصاد دانش بنیان و با توجه به اختیارات و ظرفیت‌های دو معاونت «علمی و فناوری» و «امور زنان و خانواده» ریاست جمهوری با هدف هم افزایی و استفاده از فرصت‌های موجود و بالقوه در دو معاونت مذکور، تفاهم نامه همکاری بین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری منعقد شد.

تفاهم نامه همکاری شورای دینی مسلمانان روسیه با جایزه مصطفی (ص)

به منظور فراهم آوردن زمینه‌های توسعه همکاری‌های فرهنگی، علمی و فناوری در راستای پیشرفت و تعالی جهان اسلام و تعامل و همفکری بر اساس اصول و منافع مشترک و در راستای اهداف و ماموریت‌های طرفین، تفاهم‌نامه همکاری میان شورای دینی مسلمانان بخش آسیایی روسیه و دبیرخانه جایزه مصطفی (ص) منعقد شد.

 

درمان قطعی میگرن با داروی دانش بنیان

داروی میگرن کات یک داروی ایرانی همراه با سامانه اخصاصی برای اولین بار در کشور تولید شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار