منابع طبیعی یک سرمایه ملی است که متعلق به یک نسل و زمان خاصی نیست و همه ما برای حفاظت از آن مسئول هستیم تا هوا و زمین پاک به همه انسان‌ها تعلق گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ طبیعتی که در کشور ایران یک روز به نام آن نامگذاری شده وبراساس آداب و سنن گذشتگان در ۱۳ فروردین خانواده‌ها به دل طبیعت رفته تا با دورهمی و صمیمت و آشتی با طبیعت آن روز را سپری کنند.
 
بیش از ۴۰۰ هکتار تخریب جنگل / طبیعتی که متعلق به تمام نسل هاست


اهمیت و جایگاه طبیعت


ریاضی فر سرپرست معاونت فنی محیط زیست گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: باید در نگه داشتن سرمایه ملی مانند جنگل‌ها، رودخانه‌ها و مراتع و طبیعت بسیار دقت کرد و مناطقی که به عنوان منطقه‌های گردشگری پذیرای مسافران و طبیعت گردان هستند با حفظ و مراقبت از آن‌ها بتوانیم این نعمت خدادادی را به کشور معرفی کنیم و حتی خودمان هم از آن بهره‌مند شویم و به جای سواستفاده از طبیعت، استفاده درست از آن داشته باشیم.

ریاضی فر افزود: با مراقبت و فرهنگ سازی در بین مردم برای محافظت از طبیعت استان می‌تواند در حوزه اقتصادی هم تاثیر گذار باشد.
 
بیش از ۴۰۰ هکتار تخریب جنگل / طبیعتی که متعلق به تمام نسل هاست

سرپرست معاون فنی محیط زیست گلستان در خصوص تاثیرات حفظ طبیعت و محیط زیست گفت: کم توجهی به حفظ و مراقبت از طبیعت خسارت جبران ناپذیری خواهد داشت که حتی ساده‌ترین کار ما در طبیعت مانند شکستن و حمله به درختان و شاخه‌های آن‌ها یعنی نابود کردن درختان و پوشش گیاهی که منجر به پیداش سوانح طبیعی مانند سیلاب، ریزگرد‌ها است که اکنون هم ما با این موارد مواجهه هستیم.


سهم انسان درتخریب جنگل‌ها


قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: گاهی کم توجهی انسان‌ها به طبعت آن‌ها را دچار حادثه‌های متعددی مانند آتش سوزی می‌کند که باعث سوزاندن جنگل و درختان می‌شود که در سال گذشته ۴۶۲ مورد آتش سوزی کوچک و بزرگ در استان گلستان رخ داد که برخی از این آتش سوزی‌ها در مراحل ابتدایی مهار شد، ولی حدود ۴۸۲ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان دچار خسارت شد.
 
بیش از ۴۰۰ هکتار تخریب جنگل / طبیعتی که متعلق به تمام نسل هاست

قزلسفلو ادامه داد: برای کاهش چنین خسارتی در طبیعت و استفاده بهینه از آن میتوان نکاتی را رعایت کرد که در نهایت باعث جلوگیری از برخی حوادث ناگوار در طبیعت شد.
 
وی ادامه داد: بسیاری از آتش سوزی‌ها در فصل بهار به دلیل خاموش نکردن آتش توسط مسافران و هم استانی‌ها و متغییر بودن جریان هوا اتفاق می‌افتد.


برای کاهش خسارت به طبیعت چه باید کرد؟


ریاضی فر سرپرست معاونت فنی محیط زیست گفت: برای کاهش تخریب طبیعت می‌توان بسیاری از پخت و پز‌ها را در منزل انجام داد تا نیازی به روشن کردن آتش در طبیعت نباشد و همچنین با آوردن هیزم و زغال از شکستن سرشاخه‌های درختان جلو گیری کنیم تا پوشش گیاهی تخریب نشود.

وی ادامه داد: از آتش روشن کردن در زیر درختان جدا جلوگیری شود تا در این فصل جوانه و شاخه‌های جوان درختان آسیب نبینند.
 
بیش از ۴۰۰ هکتار تخریب جنگل / طبیعتی که متعلق به تمام نسل هاست

ریاضی فر افزود: مردم می‌توانند درصورت مشاهده هر گونه حریق و آتش سوزی در طبیعت با سامانه ۱۵۴۰ محیط زیست که به صورت شبانه روزی پاسخ گو می‌باشد، اطلاع رسانی شود و یا با گشت‌های منابع طبیعی و مدیریت بحران تماس بگیرند.

قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان حفظ طبیعت اشاره کرد و گفت: برای حفظ میراث کهن باید از تردد اضافی در کف جنگل‌ها خودداری کنند و نهال‌هایی که تازه احیا شدند آسیب نزنند و با خودرو در کف جنگل‌ها تردد نکنند که باعث فشردگی خاک می‌شود و نهال‌ها از بین می‌روند.


زباله دشمن طبیعت


ریاضی فر سرپرست معاون فنی محیط زیست گلستان گفت: زباله‌ها از دیگر عوامل تخریب محیط زیست محسوب می‌شوند که آثار آن‌ها تا مدت‌ها گریبان گیر طبیعت خواهد بود.

وی ادامه داد: همه مواد آلاینده‌ای که در طبیعت رهامی شوند مانند پلاستک‌ها که عمر طولانی دارند و دیر تجزیه می‌شوند باعث تخریب محیط زیست می‌شوند و همچنین میزان آلودگی شیرابه‌های زباله‌ها در طبیعت ۳۰ هزار برابر فاضلاب‌ها ست که منجر به بروز برخی عوامل میکروبی و آفات در محیط خواهد شد.
 
بیش از ۴۰۰ هکتار تخریب جنگل / طبیعتی که متعلق به تمام نسل هاست

ریاضی فر افزود: مردم با استفاده از امکانات موجود در طبیعت مانند سطل زباله و داشتن کیسه‌های زباله از آلودگی کردن منابع طبیعی جلوگیری کنند.

حسین احمدی مدیرکل هلال احمر استان گلستان نیز در خصوص اهمیت طبیعت و محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: اگر محیط زیست و حفظ آن به صورت جدی در سرلوحه تمام امورات قرار نگیرد مطمئنا در آینده نزدیک میزان سوانح طبیعی و غیرطبیعی افزایش می‌یابد که طبیعتا باحفظ پوشش گیاهی می‌توان میزان سیلاب‌ها و فرسایش خاک و الودگی هوا را کاهش داد و هوای پاک را تامین کرد.
 
بیش از ۴۰۰ هکتار تخریب جنگل / طبیعتی که متعلق به تمام نسل هاست

نگهبانی از طبیعت وظیفه همگانی است که غفلت کردن از آن یعنی محروم کردن نسل‌های آینده از این نعمت خدادادی وحیاتی که از گذشتگان به ما ارث رسیده است و حساس بودن نسبت به طبیعت پیرامون می‌تواند اولین قدم برای حمایت از آن باشد چرا که احترام به طبیعت، احترام به زندگی خودمان است.

گزارش از محمودی
 
انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.