منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان واقع شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با وسعت بیش از ۱۷۳کیلومترمربع در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و دارای مرز مشترک با کشورهای عراق و کویت است.

این منطقه بر اساس طرح جامع تهیه شده شامل ۳ بخش اصلی شهرک های صنعتی خرمشهر و آبادان، شلمچه و جزیره مینو است.

 از کل مساحت اراضی این منطقه ۸۶۰۰ هکتار به فعالیت های صنعتی و ۴۸۰۰ هکتار به سایر بخش‌ها در زمینهٔ بازرگانی ،گردشگری و اداری و ۳۸۰۰ هکتار به بخش‌های بندری، انبارداری و و ترانزیت اختصاص یافته‌است.

 وجود آب شیرین فراوان و رودهای بهمنشیر، کارون و اروندرود و امکانات دیگر مانند حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی به داخل و خارج کشور و فرودگاه آبادان و فاصلهٔ کم با کشورهای همجوار از مزیت‌های منطقهٔ آزاد اروند است.

منطقهٔ آزاد اروند در نیمهٔ دوم سال ۱۳۸۲ به تصویب رسیده‌است و با وسعتی بالغ بر ۱۷٫۲۰۰ هکتار بزرگترین منطقهٔ آزاد تجاری وصنعتی کشور است.

در منطقه آزاد اروند امکان ترانزیت کالا از کشورهای مختلف از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس و شرق آسیا به عراق و کشورهای حوزه قفقاز در این منطقه وجود دارد. از آنجایی که بازار کشور عراق در حال حاضر نیازمند واردات کلان از منطقه است و با توجه به همجواری با منطقه آزاد اروند و امکانات ترانزیتی، این منطقه می‌تواند به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها در ترانزیت کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس و حوزه قفقاز باشد.

برخورداری منطقه از حمل و نقل ترکیبی (چهار نوع حمل و نقل) این منطقه را در موقعیت ممتازی از لحاظ ترانزیتی قرار داده است .

پس از لغو ویزا در منطقه آزاد اروند، کشورهای خارجی این منطقه را  برای تفریح و خرید انتخاب کردند.

نعمت زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند درباره مبداء سفر اتباعی که به اروند وارد می‌شوند، گفت: از آنجا که نزدیک‌ترین کشور به اروند، عراق است، بیشتر گردشگران این منطقه نیز از آن کشور هستند.

وی همچنین  افزود: از زمان اجرای طرح لغو روادید در اروند، مراجعه بیماران از عراق نیز بیشتر شده است. خدمات پزشکی در این منطقه در دو سطح عمومی و تخصصی ارائه می‌شود که از نظر هزینه برای عراقی‌ها مقرون‌ به صرفه است.

انتهای پیام/د

لغو روادید در منطقه آزاد اروند

برچسب ها: عراق ، گردشگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.