محققان با مهندسی نوعی از ویروس‌ها و جادادن آنها در «نانوبات»ها موفق شدند روشی برای جمع‌آوری باکتریها از آب و مواد غذایی پیدا کنند. این ویروسهای مهندسی‌شده «باکتریوفاژ» نامیده شده‌اند.

ابداع باتی برای جمع‌آوری باکتریهای آب و غذابه گزارش گروه وبگرد یباشگاه خبرنگاران جوان؛  محققان دانشگاه کرنل، ابزاری ساخته‌اند که با پیچیدن به دی‌ان‌ای (DNA) فاژها و دربرگرفتنشان با نانوذرات مغناطیسی می‌توان باکتریهای موجود در آب و مواد غذایی را از درونشان جذب و جمع‌آوری کرد.
ویروسهای موسوم به باکتریوفاژها (یا به گونه‌ای کوتاهتر، فاژها)، به شکلی طبیعی به باکتری قفل می‌شوند و دی‌ان‌ای (DNA) آن را با ویژگیهای ازپیش‌تعیین‌شده آلوده می‌کنند.
این محققان که نتایج تحقیق خود را در نشست سالانه انجمن شیمی امریکا ارائه داده‌اند، در گزارش خود متذکر شدند با اعمال چنین اصلاحی می‌توان حساسیت و سرعت ریشه‌کنی باکتریهای موجود در آب و غذای آلوده را افزایش داد.
به گفته «سام نوگن»، مهندس بیوسیستم و سرپرست گروه تحقیق، فنآوری‌های دیگر برای شناسایی باکتریها از آنتی‌بادی‌ها استفاده می‌کنند که محصول واکنشی ایمنی است اما این فنآوری‌ها گران تمام می‌شوند و بهترین کارآیی انها منوط به شرایط دمائی و محدوده پی.اچ (pH) است. در مقابل، فاژها همه جا وجود دارند و در نتیجه به گونه‌ای بالقوه و سودمند می‌توان از آنها برای شکار باکتری‌ها استفاده کرد.

منبع: سلامت آنلاین

انتهای پیام/

جمع‌آوری باکتریها از آب و مواد غذایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار