وزارت امور خارجه روسیه از احضار برخی سفیران کشور‌های غربی خبر داد و در اقدامی متقابل و برابر دیپلمات‌های کشورهای اروپایی را اخراج کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه از احضار برخی سفیران کشور‌های غربی خبر داد که در واکنش به مسمومیت جاسوس سابق روس در انگلیس دیپلمات‌های روسی را از کشورهایشان اخراج کرده بودند.  

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد با احضار سفیران کشور‌هایی که در اقدامی «غیردوستانه» دیپلمات‌های روسیه را اخراج کرده بودند، مراتب اعتراض مسکو را به این اقدام تسلیم و آن‌ها را از احتمال اقدام متقابل و تلافی جویانه روسیه آگاه کرده است.  

به موجب این گزارش، منابع خبری از احضار سفیران آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا به محل وزارت امور خارجه روسیه در مسکو خبر داده‌اند.  

خبرگزاری ریانووستی اعلام کرده است سفیران لهستان، اوکراین و هلند نیز به محل وزارت امور خارجه روسیه احضار شده‌اند.  

رودیگر فن فریتش سفیر آلمان در روسیه نیز هنگام خروج از ساختمان وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو باید درباره ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روس در انگلیس به برخی پرسش‌ها پاسخ دهد ولی با این همه برلین برای مذاکره با مسکو آمادگی دارد.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد نمایندگان سفارتخانه‌های آلبانی، دانمارک، ایرلند و اسپانیا را روز جمعه احضار کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: روسیه در اقدامی متقابل دو دیپلمات هلندی و دو دیپلمات ایتالیایی را از این کشور اخراج کرد و به آن‌ها یک هفته برای خروج از روسیه مهلت داد.

وزارت خارجه فنلاند و لهستان نیز از اخراج یک دیپلمات فنلاندی و ۴ دیپلمات لهستانی از روسیه خبر دادند.

وزارت خارجه روسیه همچنین یک ماه به لندن فرصت داد تا تعداد کارکنان دفاتر دیپلماتیک خود در روسیه را به همان میزان که مسکو در انگلیس دیپلمات دارد، کاهش دهد.

وابسته نظامی استونی، ۳ دیپلمات لیتوانی، یک دیپلمات سوئدی و یک دیپلمات لتونی نیز از روسیه اخراج شدند.

در همین حال وزارت خارجه روسیه یک ماه به لندن فرصت داد تا تعداد کارکنان دفاتر دیپلماتیک خود در روسیه را به همان میزان که مسکو در انگلیس دیپلمات دارد، کاهش دهد.

وزارت امور خارجه جمهوری چک نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد روسیه سه دیپلمات این کشور را اخراج کرده است.

وزیر خارجه آلمان نیز اعلام کرد روسیه ۴ دیپلمات آلمانی را از این کشور اخراج کرده است.

این در حالیست که وزارت امور خارجه گرجستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دستور اخراج یک دیپلمات روسیه را از این کشور بر سر ماجرای مسمومیت یک جاسوس سابق روس در خاک انگلیس صادر کرده است.

منابع خبری از اخراج دو دیپلمات اسپانیایی و یک دیپلمات نروژی از روسیه نیز خبر دادند.

روسیه یک دیپلمات ایرلندی را هم در مناقشه بر سر ماجرای مسمومیت جاسوس سابق روس با عامل اعصاب در انگلیس، اخراج کرد.

دولت کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد چهار دیپلمات کانادایی از روسیه اخراج شدند.

وزارت خارجه فرانسه هم از اخراج ۴ دیپلمات فرانسوی از روسیه خبر داد.

از هر یک از کشور‌های آلبانی و دانمارک نیز دو دیپلمات مستقر در روسیه اخراج شدند.

اوکراین نیز اعلام کرده است روسیه دستور اخراج ۱۳ دیپلمات این کشور را صادر کرده است. مولداوی نیز گفته است که سه دیپلمات این کشور از روسیه اخراج شده اند.

روسیه پنجشنبه نیز اعلام کرده بود که ۶۰ دیپلمات آمریکایی را اخراج خواهد کرد و کنسولگری آمریکا در سن پترزبورگ را نیز تعطیل خواهد کرد. مسکو این اقدام را به تلافی اقدام آمریکا در اخراج ۶۰ دیپلمات روس و تعطیلی کنسولگری روسیه در سیاتل انجام داده است.

روسیه اعلام کرده است که این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در مقابل کشور‌هایی که به تازگی اعلام کرده اند دیپلمات‌های روس را اخراج می‌کنند اقدام تلافی جویانه انجام دهد. این کشور‌ها عبارتند از: بلژیک، مجارستان، گرجستان و مونته نگرو.

راشا تودی در حساب توئیتری خود تعداد دیپلمات‌های اخراج شده از روسیه را بدین شرح اعلام کرد: آمریکا ۶۰ دیپلمات، انگلیس ۲۳ دیپلمات، اوکراین ۱۳ دیپلمات، لهستان و آلمان هر کدام ۴ دیپلمات، جمهوری چک، لیتوانی و مولداوی هر کدام ۳ دیپلمات، اسپانیا، ایتالیا وهلند هر کدام ۲ دیپلمات، لتونی، نروژ، فنلاند، رومانی، کرواسی، سوئد، ایرلند هر کدام ۱ دیپلمات و استونی یک وابسته نظامی.

بیشتر بخوانید:
واکنش انگلیس به اقدام متقابل روسیه در اخراج دیپلمات‌ها

انتهای پیام/

روسیه سفرای برخی کشورهای غربی را احضار کرد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار