سفر به تاریخ استرآباد را می توان با رفتن به شهرستان تاریخی آق قلا و بازدید از آثار باستانی آن تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ شهرستان تاریخی آق قلا که تاریخ آن به سال ۱۰۲۰ هجری قمری و زمان شاه عباس صفوی برمی گردد، در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی گرگان و در کنار رودخانه گرگانرود قرار گرفته است.
 
پل تاریخی آق قلا حلقه وصل تاریخ دیروز به امروز
 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: دلیل نامگذاری این شهرستان که غالب ساکنان آن از قوم ترکمن هستند وجود قلعه‌ای بنام اسپی دژ است که برای حفاظت استرآباد (گرگان کنونی) احداث شده بود.

جاوید ایمانیان افزود: دو بخش این قلعه که رود گرگان آن را از هم جدا می‌کرد با پلی به هم وصل می‌شد که همان پل تاریخی موجود در مرکز شهر آق قلاست که در حال حاضر تنها بخش باقی مانده از این اثر باستانی است.
 
پل تاریخی آق قلا حلقه وصل تاریخ دیروز به امروز
 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان درباره جاذبه‌های گردشگری این شهرستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: آرامگاه منسوب به زکریای نبی در بخش وشمگیر این شهرستان که در یک کیلومتری جنوب روستای گوک تپه و حدود ۱۰ کیلومتری شهر انبارالوم قرارگرفته است، اثر با قدمت تاریخی – اسلامی است که در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده است.
 
پل تاریخی آق قلا حلقه وصل تاریخ دیروز به امروز
 

فرمانی افزود: مجموعه تپه‌های سلطان دون (یلقی تپه) که در دهستان گوگان بوی و ۷۰۰ متری شمال روستای شور حیات در بخش مرکزی آق قلا، واقع شده است، محل دیگری برای بازدید گردشگران است که از نظر دیرینگی به دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی مربوط می‌شود و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی در ادامه گفت: در کنار جاذبه‌های تاریخی، پیست اسب دوانی آق قلا که سومین پیست اسب دوانی استان گلستان است، در دو کیلومتری شمال آق قلا و در حاشیه جاده آسفالت آق قلا به مرز پل واقع شده و در حدود ۷۰ هکتارمساحت دارد که علاقمندان با این ورزش مهیج می‌توانند از آن دیدن کنند.
 
پل تاریخی آق قلا حلقه وصل تاریخ دیروز به امروز
 

گزارش از فاطمه حمزه
 
انتهای پیام/ق
برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.