مسجد مشیرالملک که در شیراز قرار دارد، به دلیل قدمت خود یکی از جاذبه‌های تاریخی مذهبی این شهر محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مساجد همواره از صدر اسلام جایگاه عبادی و اجتماعی بوده و امروزه مساجد تاریخی با معماری بی نظیر خود به مامنی معنوی برای گردشگران و مسافران تبدیل شده است و مسجد مشیرالملک نمونه ای از این مساجد تاریخی در شهر شیراز است که با قدمت طولانی و معماری تماشایی یکی از بهترین مساجد ایران به شمار می رود.

مسجد مشیرالملک از دید استحکام و معماری مانند مسجد وکیل و از شاهکارهای معماری اسلامی در شیراز است.

مسجد مشیر زیباترین مسجد از دوران قاجار

سیامک بصیری کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  گفت:  مسجد مشیرالملک زیباترین مسجد دوره قاجاریه در شیراز است و در محله قدیمی سنگ سیاه و جنب بازارچه ارامنه و نزدیک به محل سرباغ قرار دارد و از ساخته های میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک والی فارس است.

ایوان شمالی مسجد مشیر یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی

وی افزود: این مسجد از مسجدهای بنام و بسیار زیبای شیراز است که پی ریزی آن در سال ۱۲۶۴ هجری قمری آغاز شد و در سال ۱۲۷۴هجری قمری پس از ده سال به پایان رسید.

بصیری ادامه داد: محراب مسجد مشیرالملک به گونه زیبایی کاشی کاری شده و درون آن نیز بر روی سنگ مرمر سوره توحید با خط نسخ زیبا نوشته شده است.

مسجد مشیر یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی

وی همچینین اظهار کرد: در جهات شمالی، شرقی و غربی صحن ایوان هایی واقع شده است که ایوان شمالی مسجد مزین به کاشی کاری ، مقرنس کاری، کتیبه های زیبا، محراب و ازاره سنگی است که بر بالای آن دو گلدسته کاشیکاری و ساعتی تعبیه شده است، که در پیشانی این ایوان کتیبه ای قرآنی به خط ثلث مورخ ۱۲۷۰ هجری قمری نصب شده است.

طاق چهار کاسه  یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی

جواد یزدانی کارشناس اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ تصریح کرد: ایوان شمالی یا طاق چهار کاسه مسجد مشیر یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است.

وی  اضافه کرد: از نکات حائز اهمیت در مورد این طاق، مقرنس کاری است که علاوه بر زیبایی، کارایی خاصی برای گرمایش شبستان زمستانه دارد، این ایوان به طاق مروارید مشهور است.

یزدانی  افزود: در فضای پشت این ایوان، شبستانی است که مقصوره نامیده می شود، پوشش طاق و گنبد این شبستان بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است.

مسجد مشیر یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی

یزدانی گفت: در ضلع جنوبی شبستان محراب کاشی کاری و در میانه آن چاه آب بزرگ و عمیقی قرار دارد که به هنگام تابستان موجب خنکی فضا می شده است.

کارشناس اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس اظهار کرد: در بربر ایوان غربی و به قرینه آن ایوان شرقی با تزئینات کاشی مقرنس و کتیبه قرآنی قرار گرفته است این ایوان از طریق دالان و درگاه بزرگی به بیرون راه پیدا می کند.

مسجد مشیر یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی

یزدانی اظهار داشت: در جانب غربی صحن ایوان غربی با تزئینات کاشی کاری، کتیبه های کاشی ازاره سنگی و در پشت آن شبستان بزرگ مسجد قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پوشش طاق و گنبد این شبستان بر روی ۱۰ ستون سنگی یکپارچه با تراش پیچ قرار گرفته و بر ضلع جنوبی آن محرابی کاشی کاری است.

ایوان شمالی مسجد مشیر یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی

بر این محراب عبارت"حسب الفرمایش جناب مشیرالملک مملکت فارس کتیبه العبد الجانی علی عسکر الارسنجانی ۱۲۸۹" کتابت شده است.

مسجد تاریخی مشیرالملک یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی در استان فارس است، این مسجد به دلیل همجواری با بازارچه ارامنه می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگران خارجی داشته باشد.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار