سوت کارخانه ریسمان ریسی سمنان ساعت 10 هر شب در سمنان طنین انداز می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، محمد جهانشاهی سرپرست اداره کل ميراث‌فرهنگی ، صنايع‌دستی  و گردشگری استان سمنان گفت: این سوت تاریخی که خاطرات زیادی را در بین مردم سمنان زنده می‌کند، در باغ موزه امیر سمنان نصب شده است و صدای آن هر شب طنین انداز می‌شود.

وی افزود : سوت کارخانه ریسمان ریسی مربوط به دوران پهلوی اول همزمان با راه اندازی کارخانه ریسمان ریسی و نساجی پارس است و پیش از این در کارخانه ریسمان ریسی سمنان نصب شده بود.

وی با اشاره به اینکه سوت کارخانه ریسمان ریسی یک شی‌ء تاریخی است و از آنجا که به ثبت ملی نیز رسیده دارای ارزش مضاعفی است، افزود: سوت کارخانه ریسمان ریسی سمنان ارزش معنوی ویژه‌ای برای مردم منطقه دارد و یک حس نوستالوژیک و خاطره انگیز نسبت به آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان یکی از نخستین کارخانه‌های منطقه است که در سال 1310 هجری شمسی ساخته شده، افزود: در گذشته بیشتر مردم شهر سمنان ساعت‌های خود را با سوت این کارخانه تنظیم کرده و این کارخانه یکی از مهم‌ترین مراکز اشتغال شهروندان سمنانی و شهرهای همجوار بوده است.

جهانشاهی گفت: در زمان فعالیت این کارخانه، روزانه در ساعت های شش، 14 و 22 سوت کارخانه نواخته می شد و ساعت تغییر و پایان نوبت های کاری از این طریق به کارگران اعلام می شد.

وی با بیان اینکه در گذشته به دلیل کوچک بودن شهر و حجم کمتر آلودگی های صوتی ،صدای این سوت تا روستاهای پایین شهر نیز می رسید، افزود: کارخانه نساجی سمنان در دوره ای، عمده ترین اشتغال بخش صنعت در شهر سمنان را داشته و بعدها به مالکیت شورای اسلامی شهر سمنان درآمده است.

گفتنی است ، عمارت و باغ امیر سمنان که با طول مسیر کوتاهی از میدان ارگ در نزدیکی میدان مشاهیر واقع شده، «موزه تاریخ شهر سمنان» است و اشیاء با ارزش فرهنگی زیادی در آن جمع آوری شده‌اند.

انتهای پیام / ه

سوت کارخانه ریسمان ریسی سمنان طنین انداز می‌شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.