فارین پالیسی به بررسی عملکرد ضعیف سامانه دفاع موشکی پاتریوت ساخت آمریکا در رهگیری و انهدام موشک‌های یمنی پرداخت.

عملکرد ضعیف سامانه دفاع موشکی پاتریوت با وجود وابستگی واشنگتن و متحدانش به آنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فارین پالیسی در یادداشتی نوشت: در 25 مارس، یمن 7 موشک بالستیک به سمت ریاض شلیک کرد. عربستان سعودی ضمن تایید این خبر ادعا کرد این 7 موشک را با موفقیت رهگیری و منهدم کرده است. با این حال، این ادعا حقیقت نداشت.

عملکرد ضعیف سامانه دفاع موشکی پاتریوت عربستان منجر به مرگ یک نفر شد و دو نفر دیگر را نیز راهی بیمارستان کرد. در واقع هیچ شواهدی مبنی بر رهگیری و انهدام موشک های شلیک شده از یمن به سمت ریاض وجود ندارد و همین امر موجب مطرح شدن سوالات بسیاری درخصوص درستی ادعای عربستان و همچنین عملکرد سامانه دفاع موشکی ساخت آمریکا شده است. به نظر می رسد آمریکا یک سامانه دفاع موشکی ضعیف و معیوب را به سعودی ها فروخته است.

رسانه های اجتماعی تصاویر و ویدئوهایی از عملکرد سامانه پاتریوت در زمان شلیک موشک های یمنی به سمت ریاض منتشر کردند؛ اما آنچه این ویدئوها به نمایش گذاشته اند هیچ نشانی از عملکرد موفقیت آمیز این سامانه دفاع موشکی ندارد. یکی از موشک های پرتاب شده از این سامانه به محض شلیک منفجر شد. یکی دیگر از این موشک ها نیز در میانه راه از مسیر خود منحرف شد و به ریاض بازگشت و پس از برخورد با زمین منفجر شد. ممکن است یکی از موشک های پاتریوت توانسته باشد به هدف اصابت کند اما این امر نیز هنوز مورد شک و تردید قرار دارد.

کارشناسان معتقدند عربستان سعودی نتوانسته است هیچ یک از موشک های پرتاب شده را منهدم کند؛ بلکه شواهد نشان می دهد خود موشک ها پس از برخورد به هدف منفجر شده اند. بقایای موشک های پرتاب شده از یمن در نزدیکی اهداف مورد نظر یافت شده است. کلاهک یکی از این موشک ها در چند صد متری ترمینال 5 فرودگاه بین المللی ملک خالد ریاض یافت شد که دقیقا هدف اصلی موشک های شلیک شده از یمن در ماه نوامبر بود. یکی دیگر از کلاهک ها نیز در نزدیکی یک نمایندگی هوندا یافت شد که بر اثر اصابت موشک کاملا نابود شده بود. در هر دو مورد به وضوح می توان دریافت که ادعای مقامات سعودی در رهگیری و انهدام موشک ها پوچ و توخالی بوده است.

در ادامه این یادداشت آمده است: نکته اینجاست که هیچ مدرک و شاهدی درخصوص رهگیری و انهدام موشک های یمنی شلیک شده به سمت ریاض وجود ندارد و همین امر این پرسش را به ذهن متبادر می‌سازد که آیا سامانه دفاع موشکی پاتریوت عمل می کند یا خیر؟

در واقع باید گفت سامانه پاتریوت برای رهگیری و انهدام موشک هایی که یمنی ها به ریاض شلیک کردند، طراحی نشده است و به همین دلیل در انهدام آنها عملکرد ضعیف و ناکارآمدی دارد. برد موشک های یمنی تا 600 مایل برآورد شده است. با این حال، عملکرد این سامانه در رهگیری و انهدام موشک های بالستیک دوربرد نیز در هاله ای از ابهام است؛ زیرا هنوز هیچ مدرک قانع کننده ای از رهگیری و انهدام موفقیت آمیز موشک های شلیک شده با استفاده از سامانه پاتریوت یافت نشده است.

در ادامه این مطلب آمده است: اگر واقعا این سامانه دفاع موشکی به درستی کار نمی کند پس چرا آمریکا و عربستان سعودی ادعای عملکرد موفقیت آمیز پاتریوت را دارند؟ باید گفت اولین وظیفه هر دولتی تلاش برای حفظ امنیت شهروندانش است و در حال حاضر دولت سعودی برای اثبات این امر تحت فشارهای زیادی قرار دارد. دولت سعودی با طرح ادعای رهگیری موفقیت آمیز موشک های یمنی با سامانه پاتریوت خود را ملزم به دفاع از امنیت شهروندانش نشان می دهد. با این حال، جدا از عوام فریبی های دولت سعودی واقعیت این است که این سامانه به درستی کار نمی کند و در رهگیری و انهدام موشک های شلیک شده ضعیف و ناکارآمد است.

با وجود ضعف این سامانه، ادعاهای توخالی ترامپ در خصوص رهگیری و انهدام موشک های یمنی از سوی سامانه پاتریوت جای بسی تامل دارد. آمریکا در حالی از عملکرد این سامانه دفاع می کند که ضعف پاتریوت در انهدام موشک های یمنی به وضوح اثبات شده است. باید دید چنین سامانه ای چگونه می خواهد در برابر قدرتمندترین موشک بالستیک کره شمالی که قادر است تمام نقاط آمریکا را هدف قرار دهد، عمل کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
من نميدونم موشكي كه سرعتش به ٢٠ برابر سرعت صوت رسيده رو چه جوري ميخوان رو هوا بزنن ؟ مگه ٢٠-٣٠ تا موشك بزنن طرفش
آخرین اخبار