قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت از برگزاری آزمون‌های تخصصی علوم پزشکی مطابق با استاندارد‌های بین المللی خبر داد.

برگزاری آزمون های تخصصی علوم پزشکی مطابق با استانداردهای بین المللیبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسماعیل ایدنی قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت های دبیرخانه شورای آموزش پزشكی و تخصصی در سال جاری و برنامه های آتی دبیرخانه گفت: فعالیت های دبیرخانه شورای آموزش پزشكی و تخصصی در چهار حوزه تدوین و برنامه ریزی آموزشی که مشتمل بر تصویب و بازبینی كاریكولوم های آموزشی است، ارزشیابی و اعتبار بخشی گروه های آموزشی، امور دستیاری از جمله دوره تخصصی، فوق تخصصی و تكمیلی تخصصی و همچنین واحد آزمون انجام می پذیرد.

ایدنی گفت: سال 96 در حوزه ارزشیابی و اعتباربخشی با توجه به درخواست های واصله در چند رشته محل در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی پس از بررسی ­های واحد ارزشیابی و اعتباربخشی دبیرخانه مجوز پذیرش دستیار صادرشد؛ مدارک رشته های مذكور در دبیرخانه تكمیل و در شورای گسترش مطرح شده و مجوز پذیرش دستیار صادر شد.

قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی وزارت بهداشت از 452 بازدید جهت اعتباربخشی از مراكز آموزشی تربیت دستیار در زمینه تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ در سال 96 خبر داد و گفت: در مقطع تخصصی 70 بازدید در تهران و 163 بازدید در سایر شهرهای کشور انجام شد. در مقطع فوق تخصصی 42 بازدید در تهران و 51 بازدید در شهرستان ها و در دوره فلوشیپ نیز 71 بازدید در تهران و 55 مورد بازدید در شهرستان ها داشتیم.

ایدنی به برنامه معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت تا سال 1404 اشاره و اظهار کرد: تهیه برش مناطق آمایشی و دانشگاهی، تربیت نیروی انسانی تخصصی جهت سال 1404 یکی از برنامه های در دست اقدام دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است، این برش انجام وطی ماه های اول سال 97 با دانشگاه ها تفاهم نامه ای منعقد خواهد شد که درخواست های مربوط به تربیت نیرو بر مبنای این محاسبات صورت پذیرد.

وی افزود: در این برنامه نیازهای رشته های تخصصی بررسی و برش مناطق آمایشی و دانشگاهی به تفكیک سال آماده شده است.

قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مهم‌ترین بسته های تحول، آموزش پاسخگو است، تربیت نیروی انسانی باید متناسب با نیازهای نظام سلامت باشد و ضروری است که برنامه های توسعه ای آموزش تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی متناسب و متناظر این نیازسنجی ها باشد.

وی تاکید کرد: مراکز آموزش تخصصی باید توسعه زیرساخت های آموزشی در حوزه های نیروی انسانی فضای فیزیکی و تجهیزاتی را در این مسیر برنامه ریزی کنند.

ایدنی با اشاره به تغییر بافت جمعیت و سیمای بیماری ها در كشور و همچنین پیشرفت های علمی كه در رشته های تخصصی مختلف وجود دارد، اظهار کرد: برنامه های آموزشی بایستی متناسب با این تغییرات بازبینی و بروز رسانی شوند و تاثیر آنها دركاریكولوم دیده شود.

اردیبهشت، زمان برگزاری آزمون پذیرش دستیار تخصصی بالینی پزشكی

وی از برگزاری جلسات متعدد در زمینه تدوین و برنامه ریزی آموزشی در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی خبر داد و گفت:‌ 13 جلسه كمیسیون و 16 جلسه كمیته تدوین برنامه های آموزشی در سال 96 برگزار شده است.

قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی وزارت بهداشت اضافه کرد: یک جلسه كمیته سیاست گذاری، راه اندازی و گسترش رشته های تخصصی، فوق تخصصی و دوره های تكمیلی علوم پزشكی برگزار و همچنین از دیگر جلساتی که در سال 96 داشتیم می توان به 13 كمیته جلسه كمیسیون دائمی معین و 2 نشست شورای‌آموزش پزشكی و تخصصی اشاره کرد.

ایدنی اظهار کرد: طبق برنامه ریزی دبیرخانه در سال 97 بروزرسانی كاریكولوم های آموزشی، آئین نامه های پذیرش دستیار وآئین نامه های اجرایی دبیرخانه به منظور پاسخگویی به مشكلات در دستور كار هستند، آئین نامه ها پس از طرح در واحد تدوین و تصویب در كمیسیون دائمی معین به نشست شورای آموزش پزشكی و تخصصی جهت تنفیذ ارائه خواهند شد.

قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: برای اولین بار، جهت برگزاری مناسب تر آزمون ها به صورت پایلوت پذیرش دستیار فوق تخصصی در 26 رشته فوق تخصصی به طور الكترونیک برگزار شد و اكنون در مرحله انتخاب رشته هستند.

وی اعلام کرد: در اردیبهشت ماه، آزمون پذیرش دستیار تخصصی بالینی پزشكی (چهل و پنجمین دوره) و آزمون پذیرش دستیار پزشک خانواده و آزمون كتبی پذیرش دوره های تكمیلی تخصصی (فلوشیپ) توسط دانشگاه ها برگزار خواهند شد.

ایدنی گفت: در بحث فرآیند طراحی سوال در آزمون های پذیرش دستیار، ارتقاء، گواهینامه و دانشنامه با استفاده از بانک سوال؛ آزمون های حوزه علوم پزشكی در بحث طراحی واجرا به 2 دسته دانشگاهی و كشوری تقسیم بندی شدند.

وی خاطرنشان کرد: سعی بر این است که در آزمون های كشوری به استانداردهای بین المللی نزدیک شویم، در سند تحول آموزش كه از طریق معاون آموزشی ابلاغ شده، بحث آزمون ها، كیفیت و استانداردسازی آزمون ها برجسته هستند و از موضوعات مهم این سند تحول است.

قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشكی و تخصصی وزارت بهداشت تصریح کرد: به منظور اجرایی سازی این سند جلسات توجیهی جهت برنامه ریزی با اعضاء گروه برگزار شده و گزارش آزمون های كشوری كه به بیشترین میزان صحت، دقت، سهولت و امنیت – پارامترهای تاثیرگذار - برگزاری آزمون مطلوب فراهم شد و در فرآیند تغییر چشم انداز به زیر مجموعه ابلاغ و طراحی نرم افزارهای مرتبط انجام شد.

ایدنی صحت و عدالت در نمره دهی در برگزاری آزمون ها را از جمله محاسن استفاده از نرم افزار بانک سوالات آزمون برشمرد و گفت: از دیگر محاسن این نرم افزار این است که ابزار مناسب ذخیره سوالات است، امكان صرفه جویی در زمان آزمون های معمول را فراهم می کند، برمقوله هزینه ها تاثیرگذار است، ‌امكان كالیبره کردن سوالات آزمون و ضریب دشواری فراهم می شود و نیز تامین امنیت آزمون را میسر می کند؛ نكته مهمی که وجود دارد این است که نرم افزار طراحی جامع سوالات بومی شده و می تواند نیازهای ما را مرتفع کند.

قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: اکنون برگزاری آزمون های ما به نسبت استانداردهای جهانی در وضعیت مناسبی هستند و دوره گذشته آزمون دستیاری از وضعیت خوبی برخوردار بودیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آزمون ، وزارت بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار