گرمایش کره زمین آسیبی غیر قابل جبران بر محیط زیست و زندگی جانداران کره آبی دارد به همین دلیل تلاش‌هایی بی وفقه از سوی دانشمندان برای جلوگیری از این افزایش دما ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود در نظر دارند به ایجاد لایه‌ای  از نمک در اطراف اتمسفر کره زمین برای منعکس کردن اشعه خورشید و آهسته شدن گرمایش کره زمین اقدام کنند.

کارشناسان امیدوار هستند در صورت اجرای این طرح ذرات نمک، انرژی خورشید را به فضا بازگردانند؛ این ایده به وسیله دانشمند رابرت نلسون در موسسه علوم سیاره‌ای آمریکا (the US Planetary Science Institute) مطرح شده است.

دانشمندان پیش بینی کرده اند که قرار گرفتن پوششی از جنس نمک در فاصله ۱۷ کیلومتری از اتمسفر کره زمین می‌تواند از سرعت گرم شدن کره زمین بکاهد.


این طرح که در دسته علوم مهندسی ژئودینامیک قرار می‌گیرد با منعکس کردن نور خورشید سبب جلوگیری از افزایش دمای سطح سیاره آبی می‌شود؛ گروه دیگری از دانشمندان نیز مخالف این طرح هستند و اجرای آن را سبب سرد شدن کره زمین و حتی نابودی تمدن و زندگی برسطح این کره خاکی می‌دانند.

در طرحی مشابه، دانشمندان پیشنهاد داده بودند که یک بالن غول پیکر هلیومی، به اندازه ابعاد یک ورزشگاه فوتبال، قطره‌های سولفات و ذرات آئروسل را در لایه استراتوسفر پخش کند و به این ترتیب از گرم شدن کره زمین جلوگیری شود.


یکی دیگر از طرح‌های مبارزه با گرمایش کره زمین نیز استفاده از یک آئینه غول پیکر در مدار سیاره برای بازگرداندن اشعه خورشید به فضاست.

در طرح ایجاد کمربند نمک، استفاده از ماده خالص کلرید سدیم کافی است و با ورود این ماده در لایه ترویوسفر فضای بیرونی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.


استفاده از نمک سبب ایجاد آلودگی هوا یا دگرگون شدن وضعیت آب و هوایی نمی‌شود، اما گروه منتقد این طرح اعلام کرده اند کلر تشکیل شده می‌تواند منجر به نابودی لایه اوزون و نیز دگرگون شدن نحوه تشکیل ابر‌ها شود.

گروهی از کارشناسان اعتقاد دارند باید با کم کردن استفاده از گاز‌های آلاینده و گلخانه‌ای به خنک شدن کره زمین کمک کرد، اکنون طرح کاشت کمربند سبزی از درختان در شمال آفریقا و نیز بیابان‌های استرالیا در حال انجام است که سبب جذب میزان زیادی از دی اکسید کربن می‌شود و به این ترتیب مانع از افزایش گرمای کره زمین می‌شود.


کارشناسان اعتقاد دارند اجرای هر طرح برای کاهش گرمایش کره زمین باید در طول سال‌ها به میزان کافی مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرد، زیرا ممکن است اثر‌هایی غیر قابل جبران بر وضعیت آب و هوای کره زمین بگذارد.

منبع: dailymail

انتهای پیام/

استفاده از نمک برای کند کردن روند گرمایش کره زمین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
علی
۱۹:۰۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
درختکاری بهترین حله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۰ دی ۱۳۹۷
میشه با تتولید برف مصنوعی و پخش اون روی دشتهای سرد گبی و سیبری و چین بخشی از تابش نور خورشید رو به فضا برگردوند
آخرین اخبار