مهمترین اخبار سازمان حج و زیارت در دی ماه سال 96 را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویدادهای دی ماه سال 96 سازمان حج و زیارت را در این بسته خبری مشاهده کنید.

 

سفر زیارتی سوریه مستلزم تامین شرایط امنیتی و خدماتی

وحید اسکندری سرپرست اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حج و زیارت در دوم دی ماه سال 96 گفت: تحقق سفر به سوریه منوط به تامین شرایط و مقتضیات است.

سرپرست اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حج و زیارت بار دیگر تاکید کرد: قطعا این موضوع نیازمند بررسی جدی است و تا روشن شدن نتایج مذاکرات و حصول اطمینان از وجود امنیت کامل و تامین زیر ساخت‌های خدماتی لازم، فعلا برنامه‌ای در این زمینه در دست اجرا نخواهد بود.

 

نخستین نشست مذاکرات حج ۹۷ برگزار شد

نخستین نشست رسمی مذاکرات حج سال ۱۳۹۷ بین هیئت حج جمهوری اسلامی ایران و مسئولان حج سعودی در مقر وزارت حج عربستان، هشتم دی ماه سال 96 برگزار شد.

نشست رسمی مذاکرات حج سال 1397 بین هیئت حج جمهوری اسلامی ایران به ریاست حمید محمدی و مسئولان حج عربستان با ریاست محمد طاهر بنتن وزیر حج و عمره عربستان در مقر وزارت حج عربستان در جده برگزار شد.

در این مذاکرات که برای تدوین برنامه‌های حج سال آتی برگزار می‌شود، هیئت حج جمهوری اسلامی ایران بر لزوم فراهم شدن بستر ارائه خدمات مطلوب در کنار تامین امنیت و حفظ عزت و کرامت حجاج ایران تاکید کرد.

 

احتمال کاهش مدت اقامت در مدینه تا سال ۹۸

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت که نهم دی ماه به منظور مذاکره با مقامات حج عربستان به این کشور سفر کرده بود، درباره احتمال کاهش مدت اقامت حجاج ایرانی در مدینه تا سال ۹۸ در صفحه اینستاگرام خود نوشت: توفیقی شد که شب گذشته به مدینه مشرف شویم. در زیارت حرم پیامبر (ص) و بارگاه بی شمع و چراغ چهار امام معصوم (ع) در بقیع نایب الزیاره هستم. با وجود آن که وزارت حج عربستان در پی تکمیل طرح توسعه مسجدالحرام قصد دارد تعداد حجاج را افزایش دهد (ما نیز در مذاکرات افزایش سهمیه ایران را به طور جدی مطالبه کردیم)، اما در مدینه نه تنها امکانات اقامتی جدید ایجاد نشده، بلکه به واسطه تخریب بخش‌هایی از مناطق شرق، جنوب و تا حدی غرب مسجد النبی، ظرفیت اقامت نسبت به چهار سال قبل کمتر نیز شده است.

 

آزادبرهای غیرقانونی در حال رقابت جدی با شمسا

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در بیست و سوم دی ماه سال 96 در دیدار مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت شمسا گفت: برای جذب بیشتر زائر و هدایت او به سمت استفاده از این خدمات باید ساز و کارهای تازه ای را به کار گرفت و بازاریابی، تبلیغات، اطلاع رسانی را در دستور کار قرار داد.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: امروز یک فضای رقابتی در عرصه جذب زائر وجود دارد و برخی از مجموعه های غیرمجاز علیرغم خدمات غیر قابل قبول همچنان در این عرصه مانده اند.

وی با بیان اینکه برای فعالیت در زمینه اعزام زائر به اماکن زیارتی به ویژه عتبات باید به سه ضلع مثلث برنامه ریزی، جذب و ارائه خدمات توجه ویژه داشت، خواستار بازنگری در برنامه ها و شیوه عمل تشکیلات شمسا و بروز رسانی آن در بخش جذب مخاطب بیشتر شد.

 

ضرورت حفظ تشکل حج و زیارت در حوزه سفرهای دینی

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نشست سی ام دی ماه خود با مجمع عمومی سالیانه شرکت شمسا اهمیت مسئله زیارت در اسلام را یادآور شد و با اشاره به نمونه‌های آن در زمان پیامبر اکرم و بعد از آن، بر لزوم فرهنگ سازی در این حوزه تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: حوزه حج و زیارت و مسافرت های دینی با توجه به تجربه های ارزشمند گذشته همچنان باید تقویت شود.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه در زمان ائمه اطهار بحث زیارت فردی مانند زیارت جابربن عبدالله انصاری و عطیه در اربعین مطرح بود، افزود: امروز مسئله زیارت و گردشگری دینی و کلا گردشگری به عنوان یک صنعت بزرگ در دنیا مطرح و مورد توجه است و غفلت از آن ضرر‌های هنگفتی را می‌تواند به کشوروارد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار