در ایام نوروز امسال شمار بازدیدکنندگان از شهر تاریخی بلقیس در اسفراین ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.


به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی طبق یافته‌های باستان شناسی، قدیمی‌ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می‌شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.
معماری این شهر به شیوه معماری دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، بنیانگذار این شهر را اسفندیار پسر گرشاسب نامیده اند.
شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس در گستره ۱۸۰ هکتار قرار دارد که از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده است.
مجموعه تاریخی بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه‌های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروان سرا، مجموعه معروف به یخدان‌ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.
رونق بازدید مسافران و گردشگران از این بنای تاریخی با سفر رهبر معظم انقلاب در مهرماه سال ۹۱ به اسفراین و اشاره به اهمیت و قابلیت این اثر تاریخی در سخنرانی معظم له افزایش یافت.
گفتنی است: مجموعه شهر تاریخی بلقیس دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران پس از ارگ بم است که به شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
انتهای پیام/ط


شهر تاریخی بلقیس دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.