حوزه آموزش عالی در آذر ماه سال گذشته شاهد رویدادهایی بود که مهمترین آنها اشاره می کنیم.

از رتبه ۱۶ ایران در انتشار مقالات علمی تا جزئیات نقل و انتقال دانشجویان دختر دانشگاه آزاد در ترم آیندهبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال 96 باهمه خوبی و بدی ها به پایان رسید، در سال گذشته شاهد اخبار و رویدادهایی بسیاری در حوزه های مختلف بودیم، در این میان حوزه آموزش عالی شاهد رخدادهایی بسیار زیادی بود که قصد داريم در این بسته خبری شما را با مهمترین اخبار آن در آذرماه آشنا کنیم.

لزوم تناسب نیاز بازار جامعه با عنوان پایان‌نامه‌های دانشگاهی

مجتبی شریعتی‌ نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت:اگر پروژه‌های دانشجویی و پایان‌نامه‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیل تقاضا محور شکل بگیرد و عنوان پایان‌نامه بر اساس نیاز بازار تایید شود این مسئله باعث رشد و برطرف شدن مشکلات و مسائل کشور می شود و ارتباط بیشتری بین دانشگاه و صنعت ایجاد می‌شود.

شریعتی با بیان اینکه تقاضا محور شدن پروژه‌ها باعث شده تا پایان‌نامه‌ها از قفسه‌های کتابخانه بیرون آورده شوند، افزود: وقتی که عنوان پایان‌نامه‌ها متناسب با نیاز جامعه کشور باشد دیگر این مطالب علمی و کتابخانه‌های دانشگاه‌های سراسر کشور خاک نمی‌خورند که در این بین شاخصه‌ تشخیص کمک بزرگی به دانشگاهیان کرده تا پروژه‌های تحصیلات تکمیلی را متناسب با نیاز بازار تعریف کنند.

وی یادآور شد: مطرح کردن پروژه‌هایی متناسب با نیاز بازار باید امتیازی در راستای ارتقای استادان دانشگاهی محسوب شود و این مسئله سبب افزایش گرنت و کیفیت طرح های دانشجویی بیش از گذشته می‌شود.

ظرفیت بالای تولید علم از طریق پایان نامه‌های دانشجویی

حسین بهرامی مدیر دفتر ارتباط با صنعت، توسعه فناوری و کارآفرینی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت:ظرفیت بالایی از تولید علم از طریق پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در واحد علوم و تحقیقات وجود دارد که حرکت پرشتاب دانشگاه برای تجاری‌سازی این منابع علمی و تشویق دانشجویان به استفاده از اولویت‌های تحقیقاتی و نیاز‌های صنایع در انتخاب موضوع تحقیق خود را می‌طلبد.

عزم جدی دانشگاه تهران برای برخورد با متخلفان علمی

محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت:در حال حاضرمجلس قانون برخورد با تخلفات علمی را تصویب کرده و اجرایی خواهد شد ولی راه اصلی این است که اساتید توجه و راهنمایی های لازم را اعمال کنند.

رحیمیان افزود: ما باید با راهنمایی اساتید، تخلفات علمی را به طور کامل ریشه کن کنیم زیرا درکشوری زندگی می‌کنیم که اخلاق مداری در آن حرف اول را می‌زند. بنابراین ما با جهت‌دهی توجهات و آگاهی سازی‌ها، می‌توانیم این معضل را ریشه کن کنیم.

وی یادآورشد: عزم دانشگاه تهران برای برخورد با متخلفان جدی است و با هرگونه تخلف علمی به جدیت برخورد خواهد شد.

تصویب رسیدگی به شکایت شرکت‌های دانش بنیان در شورای عالی عتف

وحید احمدی رئیس شورای عتف گفت: طبق قانون شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند اعتراضات خود را به دبیرخانه منعکس کنند و این دبیرخانه ظرف یک ماه باید اعتراضات را بررسی کند که امیدواریم در جلسه بعدی به اعتراضات رسیدگی شود.

راه اندازی سامانه جامع آمایش رشته های تحصیلی دانشگاه آزاد

علیرضا رهایی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:اجرای طرح آمایش آموزش عالی و مهندسی مجدد رشته ها موجب می شود توسعه رشته محل ها، واحدها و مراکز آموزشی متناسب با نیازهای کشور، امکانات و میزان تقاضای استانها صورت گیرد.

وی افزود: کاهش جمعیت دانشجو، وجود رشته محل های دارای عضو هیات علمی فاقد دانشجو، توسعه کمی تحصیلات تکمیلی بدون زیر ساخت لازم و کثرت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی از مشکلات موجود است.

سهم دانشگاه‌ها برای جلوگیری از سرقت‌های علمی

مجتبی‌ شریعتی‌نیاسر‌ معاون آموزشی وزارت علوم گفت:خش دیگری نیز در مقوله‌ سرقت‌های علمی‌ بحث‌ مسائل‌ آموزشی است، به طوری که با توجه به سیاست‌های اتخاذ‌ شده یک تفویض‌ اختیار به دانشگاه‌های‌ قدیمی‌ که از قدمت‌ بالایی‌ برخوردار‌ بوده‌ به این مراکز آموزشی داده شده است تا خودشان‌ نظارت‌ کنترلی را در راستای‌ اعطلای‌ درون سیستمی‌ و افزایش‌ کیفیت‌ انجام شود‌.

شریعتی‌ نیاسر‌ با بیان اینکه هر چه بحث‌ نظارت را به خود دانشگاه‌ها واگذار کنیم ضریب‌ اطمینان‌ و سلامت کار‌ بیشتر می‌شود، افزود: برای جلوگیری از سرقت‌های علمی کار نظارت بر عهده دانشگاه‌های بزرگ گذاشته شده و این امر سبب ارتقای‌ کیفیت‌ می‌شود‌ و هیئت‌های علمی‌ به عنوان بدنه اصلی دانشگاه می‌توانند با انجام کارهای فرهنگی‌ زمینه‌ای را‌ برای افزایش‌ نظارت‌ در دانشگاه‌های خودشان‌ فراهم کنند‌.

عقد قرارداد دانشگاه خوارزمی با صنعت به مبلغ 5 میلیارد تومان در سال 96

مشهدی زاده معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی گفت:هدف ما این است که دانشگاه خوارزمی در سطح بین المللی به جایگاه مطلوبی برسد همانطور که در حال حاضر در میان 16 دانشگاه بین المللی قرارگرفته ایم.

معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی در ادامه به فعالیت این دانشگاه در عرصه های پژوهشی پرداخت و افزود:در حال حاضر طرح های تحقیقاتی درون دانشگاه و عقد قرارداد با صنعت به مبلغ 5 میلیارد تومان در سال 96 انجام شده است و هم چنین راه اندازی سامانه آنلاین پیگیری تفاهم نامه های دانشگاه و راه اندازی سامانه اداره تجاری سازی و بازاریابی یکی دیگر از اقدامات این دانشگاه در سال جاری است.

جزئیات نقل و انتقال دانشجویان دختر در ترم آینده

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت:نکته ای که در این سامانه وجود دارد، این است که به درخواست‌ها در این سامانه برای ترم آینده انجام می شود و نمی‌توان در میان ترم درخواست جابجایی را ثبت کرد. برای ترم بهمن امسال هم سامانه نقل و انتقال از 25 آذر فعال شده و براساس دستورالعمل ابلاغی با درخواست انتقال همه دخترانی که تمایل دارند در محل سکونت خود یا والدینشان تحصیل کنند، موافقت خواهد شد.

37.5 درصد کل پتنت های بین المللی ایران در اختیار دانشگاه امیرکبیر

سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت:یکی از اهداف برنامه راهبردی دانشگاه ارتقا جایگاه و رتبه بین المللی است که براین اساس تا سال 1404 در جمع 100 دانشگاه برتر جهان باشیم.

وی تاکید کرد: اکنون دانشگاه در تمام رتبه بندی های بین المللی وجود دارد به طور مثال براساس رتبه بندی تایمز دانشگاه صنعتی امیرکبیر در میان دانشگاه های بزرگ کشور رتبه اول را کسب و در رتبه بندی شانگهای بعد از دانشگاه تهران قرار دارد.

معتمدی گفت: از سال 2014تاکنون وضعیت استناد به مقالات دانشگاه بهبود یافته و در سال جاری نیز رشد محسوسی داشته است.
وی تاکید کرد: براساس آمارهای موجود 37.5 درصد کل پتنت های بین المللی ایران مربوط به دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

عملکرد ضعیف کشور در ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای دانشگاه‌ها

احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: متاسفانه در کشورمان در ایجاد رشته های میان رشته‌ای عملکرد ضعیفی داشتیم و باید با ایجاد سیاست‌های لازم به این سمت حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: از 2 سال پیش ساختار میان رشته‌ای را در دانشگاه راه انداری کردیم تا بتوانیم از این طریق به سمت پیشرفت و بهره وری حرکت کنیم و سعی داریم از تجربیات خوب دانشگاه‌های برتر دنیا دنیا استفاده کنیم.

معتمدی تاکید کرد: در حال حاضر ما در دانشگاه امیرکبیر 16 دانشکده و 24 پژوهشکده داریم و باید سطح این مراکز را از طریق گرایش‌های بین رشته‌ای بالا ببریم تا بهره وری بیشتری داشته باشیم.

رتبه ۱۶ ایران در انتشار مقالات علمی

منصور غلامی وزير علوم وزیر علوم گفت: توسعه کیفی دانشگاه ها در برنامه دیده شده و در راستای اجرای برنامه ها این مهم دیده شده است.

وزیر علوم عنوان کرد: مسئولان در راستای حضور در فضای بین المللی دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی باید بیش از پیش در صحنه های بین المللی تلاش کنند البته در برخی حوزه نظیر انتشار مقالات علمی و کتاب ها توفیقات خوبی داشتیم و در شرایط فعلی جایگاه کشور از نظر رتبه بندی سیستم های نمایه سازی معتبر کشور و دنیا در رتبه ۱۶ از نظر انتشار مقالات و دستاوردهای علمی است.

خروج کشور از بحران در گرو حرکت دانشگاه ها در مسیر پژوهش و صنعت

محمدعلی سبحان اللهی رئیس دانشگاه خوارزمی گفت:ما باید از منابع دانشگاهی باتوجه به محدویت منابع استفاده کنیم در حال حاضر امروزه یکی از منابع اصلی دانشگاه ها پژوهش است و باید برای رفع نیاز جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد:امروزه ما در کشور بحران هایی داریم و انتظار می رود دانشگاه ها در این جریان قدم بردارند.

رئیس دانشگاه خوارزمی افزود :ما باید در بخش پژوهش برای رفع نیاز کشور حرکت کنیم و این نشان دهنده این است که دانشگاه ها باتوجه به مسائل پژوهشی می توانند به خوبی پیشرفت کنند.

سبحان اللهی تصریح کرد: 90درصد هر مسئله ای که در کشورها رخ می دهد مربوط به عملکرد ضعیف خود کشورها است، آنچه مورد توجه رهبری و دولت بوده این است که دانشگاه ها در مسیر پژوهش و صنعت حرکت کنند.

وی یادآورشد: انتظار است دانشگاه ها در این ارتباط قدم بردارند تا بشود کشور از این بحران ها خارج شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار