حوزه آموزش عالی در مرداد ماه سال گذشته شاهد رویداد‌هایی بود که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از فراهم شدن بستر‌های پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی تا افزایش وام عتبات دانشجویانبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال 96 باهمه خوبی و بدی ها به پایان رسید، در سال گذشته شاهد اخبار و رویدادهایی بسیاری در حوزه های مختلف بودیم، در این میان حوزه آموزش عالی شاهد رخدادهای بسیار زیادی بود که قصد داريم در این بسته خبری به مهم‌ترین اخبار مرداد ماه 96 بپردازیم.

سرنوشت 3 هزار دانشجو بورسیه در هاله‌ای از ابهام

بهزاد معین دبیر شورای هماهنگی دانش آموختگان و دانشجویان گفت: پرونده دانشجویان بورسیه هنوز باز است و دانشجویان با مشکل استخدام مواجه هستند.

دبیر شورای هماهنگی دانش آموختگان و دانشجویان در خصوص اقدامات مجلس در این زمینه اظهار کرد: در همین راستا مجلس شورای اسلامی کمسیون اصل 90، آموزش و همچنین سازمان بازرسی کل کشور اقدامات وزارت علوم در این خصوص را که در دولت گذشته انجام شده بود قانونی اعلام کردند.

معین پرونده موسوم به «بورسیه‌ها» را یکی از پرونده‌های چالش‌برانگیز چندسال اخیر خواند و بیان کرد: این پرونده و درگیر بودن نزدیک به سه‌هزار دانشجو، فارغ‌التحصیل و دانشجویان دکتری از مهم‌ترین دلایل حساسیت این پرونده برشمرد.

بودجه پژوهش در پبچ و خم بی‌مهری دولت و مجلس

وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: جدول 14 که "بودجه پژوهش" کشور محسوب می شود بسیار اندک است و تنها 47صدم درصد از درآمد ناخالص ملی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قرار بود سال گذشته جدول 14 به پژوهش کمک کند خاطر نشان کرد: متاسفانه این جدول تحقق نیافت.

احمدی در ادامه با بیان اینکه در سال 95 اعتبارات پژوهشی در سراسر کشور عددی بالغ بر هفت هزار و 500میلیارد تومان بود، تصریح کرد: این رقم در حالی درصد سهم پژوهش از کل درآمد ناخالص ملی را به زیر نیم درصد می رساند که باتوجه به قانون برنامه و سیاست کلان دولت باید از نیم درصد به یک درصد برسد.

میزان وام عتبات دانشجویان افزایش می‌باید

ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در بخشنامه ای به روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها اعلام کرد: به منظور تقویت و گسترش نشاط فرهنگی و معنوی دانشجویان و حمایت مالی جهت سفر به عتبات و پیرو تفاهم نامه منعقد شده بین صندوق رفاه دانشجویان و ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، میزان وام دانشجویان مجرد به 10 میلیون ریال و دانشجویان متاهل 150 میلیون ریال افزایش یافت.

همچنین بر اساس این بخشنامه امکان پرداخت وام به هریک از زوج ها در صورتی که هر 2 دانشجو باشند امکان پذیر است، از این روز از تاریخ ۱۵ شهریور ۹۶ الی ۳۰ شهریور ۹۶ نسبت به تقاضای دانشجویان در نیمسال دوم سال تحصیلی۹۷-۹۶ اقدام لازم به عمل آید.

اختصاص ۳۰ درصد پروژ‌ها به زنان در دولت دوازدهم

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در زنان گفت: امروزه باید 30 درصد پروژه ها به خانم ها اختصاص پیدا کند و باید در دولت و دانشگاه ها تحول مثبتی در این زمینه انجام شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان بیان کرد: این هدف گذاری خوب دولت دوازدهم است و حضور پر رنگ تر زنان براساس توانمندی ها در دولت دوازدهم باید صورت گیرد و از بانوان توانمند و شایسته استفاده شود.

آمار بالای دانشجویانی که در دانشگاه‌های پولی تحصیل می‌کنند

مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم گفت: بیش از ۸۰ درصد جمعیت دانشجویی کشور برای استفاده از خدمات آموزشی شهریه می‌پردازند.

وی در رابطه با تعداد اعضای هیئت علمی نیز گفت: تقریبا ۴۷ درصد اعضای هیئت علمی استادیار و ۵ درصد استاد تمام هستند که هنوز ۳۵ درصد مربی داریم.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: ۳۷ درصد جمعیت دانشجویی کشور در دانشگاه آزاد، ۱۶ درصد در دانشگاه های دولتی، ۱۶ درصد در دانشگاه پیام نور، ۱۱ درصد در دانشگاه های علمی کاربردی، ۵ درصد در دانشگاه های فنی حرفه ای، ۲ درصد در دانشگاه فرهنگیان و مابقی نیز در دانشگاه های متفرقه حضور دارند.

بهره مندی موسسات غیر انتفاعی از تسهیلات بانک ملی

فرهادی وزیر علوم گفت: موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی در تکمیل فضاهای آموزشی، طرح های عمرانی و تجهیز آزمایشگاه های خود می توانند از تسهیلات بانک ملی ایران استفاده کنند و فعالیت های خود را سرعت ببخشند.

وی افزود: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و به ویژه موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی در تکمیل فضاهای آموزشی، طرح های عمرانی و تجهیز آزمایشگاه های خود می توانند از تسهیلات بانک ملی ایران استفاده کنند و فعالیت های خود را سرعت ببخشند.

وزیر علوم با اشاره به رشد مشارکت خیّران در آموزش عالی گفت: با استفاده از تسهیلات بانکی، خیّران می توانند برای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی فضاهای آموزشی، رفاهی و ورزشی احداث کنند و به تدریج هزینه را در قالب وام به بانک ملی ایران بازپرداخت کنند.

آموزش‌های تخصصی عاملی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور

هاشمی معاون آموزشی‌ جهاد دانشگاهی‌ گفت: برای تحقق اقتصاد دانش بنیان نیاز به بهره‌مندی از آموزش‌های تخصصی در کنار فعالیت‌های پژوهشی داریم.

در حوزه سلول‌های بنیادی‌ نیز پژوهش‌هایی انجام شده و به دنبال ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای هستیم‌ و تأکید جدی برای راه‌اندازی آن داریم.

هاشمی با اشاره به راه‌اندازی سیستم‌های الکترونیکی آموزشی تصریح کرد: آموزش‌های مجازی می‌توانند مکمل خوبی برای آموزش‌های حضوری باشند و با توجه به تصمیم‌های موجود در برنامه ششم توسعه‌ این نوع از آموزش‌ها نقش قابل توجهی دارند‌.

فراهم شدن بستر‌های پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی

موسی‌خانی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بستر مناسبی برای تحقق چشم انداز دانشجویان و فرصت‌های پژوهشی فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: دانشگاه آزاد در مسابقات جهانی علمی رتبه های برتری کسب کرده و حتی شاهد بودیم سال گذشته توانست در مسابقات رباتیک برترین تیم دانشگاهی در آمریکا که جزو سرآمدان کامپیوتر است را شکست دهد.

موسی‌خانی با اشاره به اینکه سطح استاندارد در دانشگاه آزاد بالا است، گفت: در دوره‌های اخیر به این مهم توجه‌های ویژه‌ای شده و فرصت‌های خوبی برای پژوهش فراهم است.

دانشجویان نباید به دنبال استخدام در مراکز دولتی باشند

عباس پور رئیس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان با تلاش خود می‌توانند به فردی فرهیخته و چند بعدی تبدیل شوند که دانشگاه صرفا بستر مناسبی برای رسیدن به این هدف می‌توانند ایجاد کنند.

وی یادآور شد: دانشجویان نباید فقط به دنبال استخدام در مراکز دولتی باشند، بلکه کارآفرینی و خوداشتغالی را باید سر لوحه فعالیت‌ها قرار دهند، چرا که جوانان بااستعداد و فرهیخته‌ای کشور وجود دارد که می‌تواند این هدف را تحقق ببخشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار