آغاز ساعت زمین از شهرزیرزمینی نوش آباد با 128 کشور جهان

ساعت زمین در شهرزیرزمینی نوش آباد به عنوان بزرگترین معماری دستکند جهان همراه با 128 کشور دنیا حفظ محیط زیست را تیک تاک می‌کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر مجموعه شهرزیرزمینی نوش آباد در گفتگو با خبرنگاران گفت:هشتمین آیین جهانی ساعت زمین ساعت 20 و 30 دقیقه روز  چهارم فروردین همراه با کلانشهرهای  128 کشور جهان  در این مجموعه باستانی در قالب خاموش کردن نمادین چراغ ها و کاهش مصرف برق برگزار خواهد شد.

علی طاهری با اشاره به اجرای این آیین جهانی با مشارکت انجمن های راه روشن توسعه و انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش آباد و با حضور گردشگران  افزود: حرکت جمعی و تلاش همگانی برای نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از زمین و محیط زیست هدف از انجام این اقدام اجتماعی و فرهنگ سازی در کاهش مصرف برق و حفظ محیط زیست است.

وی انجام این اقدام را در یک شهر کوچک حامل پیام مسوولیت یکسان همه انسانها برای حفاظت از منابع طبیعی دانست و گفت: هرکس در هرکجا که هست باید وظیفه انسانی و  اخلاقی خود را انجام دهد .

به گفته وی، با توجه به بازتاب بین المللی برگزاری این آیین، شهر زیر زمینی نوش آباد نیز به عنوان یکی از مکان های برگزاری انتخاب شده و چراغ های این محوطه به صورت نمادین مصادف با شروع ساعت زمین خاموش خواهد شد.

ساعت زمین یک ابتکار بین المللی برای فرهنگ سازی کاهش مصرف برق

مدیر مجموعه شهرزیرزمینی نوش آباد تصریح کرد: مراسم ساعت زمین یک ابتکار بین المللی است که به منظور فرهنگ سازی کاهش مصرف برق یا کمتر مصرف شدن مازوت برای تولید برق درکمک  به کاهش آلودگی برگزارمی شود.

طاهری اظهارداشت: طرح ساعت زمین از سال 2007 میلادی در استرالیا توسط صندوق جهانی حیات وحش اجرا شده و مجموعه باستانی شهر زیر زمینی نوش آباد به عنوان بزرگترین معماری دستکند جهان از سال 1391 به این طرح جهانی پیوسته است.

وی در پایان گفت: اجرای آیین سالهای گذشته باعث شد که سبک نورپردازی اصلی این محوطه باستانی اصلاح شود تا با استفاده از چراغ های کم مصرف بیش از 60 درصد در استفاده از انرژی های فسیلی در این اثر تاریخی جلوگیری شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.