صنعت پوشاک، ظرفیت‌ بالقوه‌ای در اشتغالزایی و درآمدزایی دارد اما برای رونق بیشتر نیازمند برندسازی است.

بازار کشور،تشنه برند سازی در صنعت پوشاک/ فروش کالای ایرانی با مارک خارجی!به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به قدمت طولانی صنعت نساجی در ایران، انتظارات از این بخش  بالاتر از شرایط موجود است، حوزه ای که به شدت تشنه سرمایه گذاری،تدبیر و برنامه ریزی است و به دلیل ضعف و کاستی های بسیار ،متاسفانه فرصت سوزی های بسیاری در این بخش صورت گرفته ،فرصت سوزی هایی که به امروز و دیروز خلاصه نمی شود و سال های مدیدی است گریبانگیر این صنعت پولساز و سودآور شده است.

خوب یا بد،کم نیستند جوانان و نوجوانانی که هزینه های سنگینی را صرف خرید البسه و پوشاک بِرَند می کنند،آن هم در همین شرایط اقتصادی پیچیده ای که با آن مواجه هستیم، برخی گمان می کنند که لزوما تمامی این افراد، متمول و ثروتمند هستند اما هجمه سنگین تبلیغات،تغییر سبک زندگی و تغییر ذائقه بسیاری از جوانان باعث شده تا امروز برخی افراد درآمدی که به سختی  به دست می آورند،به راحتی  صرف خرید  البسه برند کنند.

بارها از لزوم برند سازی در صنعت پوشاک کشورمان سخن به میان آمده،صنعتی که پوشاک بسیار با کیفیتی را نیز تولید می کند،البسه ای که در داخل مرزهای جغرافیایی ایران زمین تولید می شود اما  با برچسب های خارجی به فروش می رسد.

امید کازرونی،یکی از توزیع کنندگان لباس مردانه در غرب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به گردش مالی بسیار بالای صنعت پوشاک در جهان اظهار داشت:بدون تردید ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و با همین رکودِ جاری در اقتصاد کشور و با همه نارسایی ها و گلایه هایی که از  توزیع کننده تا فروشندگان خُرد و تولیدکنندگان عمده از وضعیت بازار مطرح می کنند اما به نسبت بسیاری از محصولات دیگر، پوشاک از گردش مالی نسبتا مطلوب تری برخوردار است.

وی افزود:در صورت برنامه ریزی برای برند سازی در این صنعت( تولید داخلی )شاهد بروز تحولی جدی در این عرصه خواهیم بود اما متاسفانه اقدامات انجام شده در این خصوص کافی  به نظر نمی رسد.

این توزیع کننده عمده پوشاک عنوان کرد:گزارشات رسانه ها نشان می دهد مذاکرات و رایزنی هایی در این خصوص انجام شده اما آنچه که از واقعیتِ داخلی تولید پوشاک شاهد هستیم گویای این واقعیت است که همچنان واردات همچون آفتی جدی،تولید داخلی را هدف قرار می دهد.

وی در خصوص راهکار برون رفت از وضعیت موجود،گفت:موارد بسیاری در این ارتباط از سوی کارشناسان ذی ربط مطرح شده و می شود که تکرار بسیاری از آن ها باعث کلیشه ای شدن آن شده و برای حصول نتیجه واقعی باید به اتخاذ تدابیر ویژه و هوشمندانه تری اقدام نمود.

کازرونی عنوان کرد:فرهنگ سازی ، آموزش و اطلاع رسانی،نقش مهمی در حمایت از تولید داخلی دارد اما عنصر کافی به نظر نمی رسد که اگر این بود با وجود تولیدات بسیار رسانه ها در این خصوص،در شرایط فعلی وضعیت متفاوتی را شاهد بودیم.

این توزیع کننده پوشاک  عنوان کرد:متاسفانه در سالیان گذشته،تولید و عرضه پوشاک بی کیفیتِ داخلی،ذهنیتی مخدوش را در افکار بسیاری از مخاطبان و جامعه هدف ایجاد کرده و همین طرز تفکر باعث شده تا عده ای،گمان کنند صرفا کیفیت مطلوب را باید در لباس های خارجی جستجو کرد.

وی افزود:این تصور،تنها با تولیدات رسانه ای و تهیه گزارشات تبلیغاتی از بین نمی رود،بلکه فاصله گرفتن ازاین ذهنیتِ مخرب ، مستلزم برند سازی در صنعت پوشاک است.

کازرونی گفت:وقتی جامعه هدف پوشاک  این واقعیت را مشاهده کند که بسیاری از تولیدات ایرانی در بازارهای معتبر کشورهای خارجی،عرضه و به فروش می رسند، نگرشش به تولید داخلی  تغییر می کند.

این توزیع کننده پوشاک  عنوان کرد:حصول این امر مستلزم جذب سرمایه گذاری است و قطعا با تولید مشترک پوشاک از سوی شرکت های خارجی و فعالان تولیدیِ داخلی این امر به نحو شایسته ای محقق می شود همچنین شاهد دستیابی به توفیقاتی ویژه ای در عرصه  نیز خواهیم بود.

وی افزود:در چنین شرایطی بصورت بالقوه زمینه مناسبی برای مقابله با قاچاق نیز فراهم خواهد شد زیرا فروش هر محصولی به شدت تابع  عرضه و تقاضا است و وقتی تقاضا برای محصولات قاچاق فراهم نباشد،طبیعتا ضریب عرضه آن نیز با اُفتِ همراه خواهد شد.

برندهای خارجی هنوز موفق به جلب موافقت طرف های خود برای سرمایه گذاری در ایران نشده اند

چندی پیش،محسن سلیمانی،عضو هیات مدیره مرکز پژوهش های اتحادیه پوشاک در ارتباط با سرمایه گذاری تولید کنندگان پوشاک خارجی در ایران در گفت و گویی با رسانه ها عنوان کرد: مباحث و مذاکراتی برای ورود و مشارکت برندهای خارجی در ایران انجام شده و با وجود ارائه مجوزهای مربوطه از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت برای تحقق این امر،ظاهرا تولیدکنندگان خارجی موفق به جلب نظرِ مساعدِ طرف های خود برای سرمایه گذاری در ایران نشده اند.

وی در ادامه می افزاید:در حال حاضر،بسیاری از تولید کنندگان داخلی به محصولات خود مارک خارجی می چسبانند و آنها را به فروش می رسانند و باید گفت ما دچار یک عارضه فرهنگی شده ایم و در صورت موفقیت در ایجاد چند برند داخلی خوب و با هویت، بر این عارضه و نقصان غلبه خواهیم کرد.

یکی از انتظارات از فضای دوران پسابرجام،معطوف به این واقعیت می شد که با رفع موانع تحریم(حداقل در بخش مراودات و ارتباطاتِ خارجی و بین المللی) روند نتیجه بخشی و تحقق چنین اهدافی بیش از پیش تسریع شود.

موضوعی که با حمایت مضاعف دولت،شرایط مطلوب تری را تجربه خواهد کرد و قطعا موفقیت در این عرصه  به نفع مردم و دولت خواهد بود.

امید آن می رود نگرش و نگاه ها به این حوزه تغییر کند و با در اولویت قرار گرفتن صنعت پوشاک و حمایت واقعیِ دولت از تولید داخلی و تلاش برای برند سازی در این عرصه، چشم اندازی فراتر از بازار داخلی،یعنی تسخیر بازارهای خارجی را در سر بِپَرورانیم.

گزارش:ناصر رمضانی

انتهای پیام/

برچسب ها: پوشاک ، واردات ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
يك توري بخار پز خريدم فروشنده گفت ٨ هزار تومان به دروغ گفتم چند قدم ان طرف تر ميدهند ٥ هزار گفت اين نوع نامرغوب است ما داشتيم ميفروختيم ٤ هزار تومان شما اين رابرداريد ٧ هزار تومان و .......... امد پايين سماجت كردم همان ٥ هزار تومان خريدم و حالا نميدانم كمتر هم ميتوانستم بخرم يانه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
حدود سه ماه پيش يك چمدان خريدم ٢٢٠ هزار تومان فروشنده گفت خارجي اين را هم دارم قيمتش نزديك يه دوبرابر ٣٦٠ هزار تومان چرا پول اضافي بدهي اين از خارجي بهتر نباشد بدتر نيست خريدم روز بعد تصميم گرفتم يكي ديگر براي همراه مسافرتم بخرم عين همان چمدان را همان سايز همان مارك فلزي را در يك مغازه ديگر همان بازار ٢٠٠ هزار تومان ديدم و خريدم و بلافاصله به فروشنده روز قبل مراجعه و اعتراض كردم دقيقا بدون كم وزياد اين جواب شنيدم : ( شايد يكي بخواهد جنسش را اتش بزند بمن چه مربوط است من از توليد كننده خريدم ٢١٠ هزار تومان ١٠ هزار تومان منفعت گرفتم ) حالا شما قضاوت كنيد كار چند جا عيب دارد گران فروشي دروغ بافى و بى حرمتي به مشتري بطريقي كه مرا بترساند و ولش كنم و ًًپيگير نباشم و اما بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
من١٥ سال پيش يك بمجال ساخت ايران خريدم تا امروز صبح سرش به درد نيامده مرا هم به دردسر مبتلا نكرده. همزمان يك اجازه گاز ٤ شعله فر دارم خريدم كه انهم نزديك به ١٥ سال است برايم كار ميكند من كوتاهي كردم بموقع سرويس نكردم تا ٣ ماه پيش تصميم گرفتم از شركت فروشنده امدند ( هرچند تيغ زدند و پول زيادى گرفتند) سرويس كردند تازه فهميده اي بي زبان دوباره زنده شده مثل روز اول نفس ميكشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
برند = تحقيق و توسعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
برند = كيفيت
Germany
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
عجب
Germany
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۲۱:۵۵ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
ببینید یه جنسی از خارج میاد قیمتش با وسایلی که تو داخل تولید میشه هم قیمت هس یا حتی کمتر هم هست. عوضش جنس خارجی جنس و کیفیت و قیمتش مناسبه اما تولید کننده داخلی عوضه اینکه تو داخل تولید میشه قیمتش کم باشه جنس و کیفیت هم به کنار. داره همین جنس رو حتی تو بعضی مواقع گرونتراز اجناس خارجی میده خب معلومه کسی نمیخره. بعدشم باید از تولید کننده داخلی حمایت مالی بشه پشتیبانیش بکنن نه اینکه به امون خدا ولش کنن بعدشم انتظار داشته باشن تولید کننده ها بهترین اجناس رو تولید کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
من از کلمه«برند»متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
متاسفانه تولیدکنتده پوشاک میخواهد با پارچه بی کیفیت نخ نامرغوب دوخت الکی شل ول یکشبه صاحب ثروت شود متاسفانه جدیدا از سایز لباسها کش میروند تولیدکننده ایرانی را باید وادار ومجبور به رعایت استانداردهای خوب وبا کیفیت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
با استفاده از برندهای ایرانی مشکلی حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
با استفاده از برندهای ایرانی مشکلی حل میشه
برندمعنی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
كالاهاي ايراني اغلب ( نه همه ) يك عيب بزرگ دارند وان اينست كه انرا بجاى كالا خارجي ميفروشند و اگر وسط معامله متوجه بشويد كالا ساخت ايران است فروشنده خود اموخته با ابتكار خودش جواب ميدهد مثلا : پارچه اش خارجي است مدل خارجى است اينجا دوخته شده
عيب ديگر اينست كه مشخصات كامل توليد كننده روي محصول ديده نميشود اگر مصرف كننده با مشكلي روبرو شد كجا مراجعه كند و سوم اينكه قيمت مشخصي ندارند و اغلب پول میگیرند من امروز عسل ١٤٠٠ گرمي در يك سوپر ماركت بزرگ در يك شهرك خريدم به نصف قيمت. سوْال : چرا تا ديروز قيمتش ٥٩ هزار تومان بود چرا امروز شد٣٠ هزار تومان و چرا فردا نميشود ١٦ هزار تومان. خواستم كفش بخرم فروشنده دوره گرد و بساط در پياده رو داد ميزند ٣٠ هزار تومان از مغازه بخري ١٢٠ هزار تومان يك سال گارانتي داره ميگويم اگر چسبش وا رفت كجا بايد مراجعه كنم ؟ بيار همين جا كنار خيابان من هميشه اينجا هستم در ايران بيش از ٢٠٠توليد كننده داريم ٦ تا ٧ توليد كننده شناخته شده هستند بقيه ناشناس نا پيدا
بله تا ميتوانيم بايد اجناس ايراني بخريم ولي بايد عاقل باشيم و چشم خود را باز كنيم و خريد كنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
من یخچال ایرانی خریدم بدون برفک با مارک شرکت با دو سال گارانتی، دو سال تمام شد یخچال هم خراب شد الآن ۵۰۰ هزار تومان هم خرج کردم باز درست نشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
ممنون بابت گزارش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
برای بنده مصرف کننده اصلاً مارک پارچه ای دوخته شده روی لباس مهم نیست چون تا حدودی از کیفیت پارچه و دوخت اون متوجه میشم که این لباس خارجی نیست و توی زیر زمین های لاله زار تولید و روانه بازار شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
وقتی کالای ایرانی کیفیت نداره برای چی باید ازش حمایت کنیم نه تو خوروسازی نه پوشاک نه موبایل نه تو وسایل خانگی کالای ایرانی کیفیت نداره
آخرین اخبار