شرکت‌های تولید سلاح در سایه بی‌توجهی ترامپ به دست زدن به اقدامی برای پایان دادن به جنگ یمن، به سودجویی خود از این تجاوز می‌اندیشند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی واشنگتن پست در تحلیلی نوشت: بر اساس برآورد‌های آژانس‌های امدادرسان، تاکنون دست کم ۵۱۰۰ غیرنظامی در جنگ یمن کشته شده‌اند. رقم واقعی ممکن است بیش از دو برابر این رقم باشد. افراد بسیاری در این خصوص مقصر هستند؛ اما سعودی ها، به عنوان متحدان کشور‌های غربی و عناصری که خود را متولی ثبات منطقه‌ای می‌دانند، باید هدف انتقاد‌های شدیدتری قرار بگیرند.

در این مطلب آمده است: ائتلاف سعودی بیش از ۱۶ هزار بار طی سه سال گذشته، یمن را بمباران کرده است. یک سوم از این موارد حمله علیه اهداف غیرنظامی صورت گرفته است. گروه‌های حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل متحد اعلام کردهاند ائتلاف سعودی ممکن است به ارتکاب جنایت جنگی متهم شود. به علاوه، اقدام ریاض در محاصره بنادر یمن، تا حد زیادی باعث کمبود غذا، دارو و کالا‌های اساسی در این کشور بوده است.

مخالفت با کارزار نظامی عربستان سعودی در یمن، طی هفته‌های اخیر در کنگره آمریکا تشدید شده است، اما دولت ترامپ با این جریان مخالفت کرده است. «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا، هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت سنا، نوشت: «اعمال تحریم‌های جدید علیه حمایت‌های نظامی محدود آمریکا، می‌تواند باعث افزایش شمار قربانیان غیرنظامی در یمن شود، همکاری‌ها با شرکای ما را در مبارزه با تروریسم در معرض خطر قرار دهد، و نفوذ ما را در عربستان سعودی تضعیف کند.»

مقامات دولت آمریکا همچنین تلاش کردند تا چنین نشان دهند که حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی، به صورت مستقیم باعث تشدید خصومت‌ها نمی‌شود. این در حالی است که منتقدان، چنین موضوعی را باور ندارند.

سناتور «مایک لی» در این باره گفت: «دولت آمریکا ادعا می‌کند تا زمانی که نیرو‌های آمریکایی وارد میدان نشده اند و هدف شلیک گلوله قرار نگرفته‌اند، این کشور در خصومت‌ها مشارکت نکرده است. نمی‌توان تصور کرد که دولت آمریکا، چنین ادعایی را مطرح کند.»

وقوع این رویداد‌ها در حالی است که محمد بن سلمان در واشنگتن، مورد استقبال شرکت‌های تولید سلاح قرار گرفت. آن‌ها امیدوار هستند بتوانند هزاران سلاح نقطه زن را به عربستان سعودی و امارات عربی متحده بفروشند؛ اما ترامپ در دیدار با محمد بن سلمان، هیچ سخنی از یمن به میان نیاورد، چه رسد به طرح دورنمای پایان جنگ.

بیشتر تحلیلگران بر این باور هستند که جنگ یمن هیچ راه حل نظامی ندارد. «رابرت مالی» و «آوریل لانگلی آلی» که از کارشناسان «گروه بین المللی بحران» هستند در این باره در مطلبی نوشتند:‌«بیشترین امیدی که سعودی‌ها می‌توانند داشته باشند، ادامه جنگ‌های چریکی در سرزمین‌های مرتفع شمالی است.» آن‌ها همچنین از سعودی‌ها خواستند تا به این کارزار پایان دهند.

در ادامه این مطلب آمده است: «بهترین سناریوی نظامی قابل تصور، آن است که عربستان سعودی همچنان به واسطه این جنگ، از لحاظ مالی تضعیف خواهد شد، موقعیت بین المللی خود را از دست خواهد داد و خصومت‌ها در قبال این کشور و متحدان آمریکا را افزایش خواهد داد.»

انتهای پیام/

گزارش واشنگتن‌پست از سایه جنگ یمن بر سفر بن سلمان به واشنگتن

برچسب ها: آمریکا ، یمن ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۲۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
گاوچران آمریکا ودزدان روز خوب میدوشنذ این وهابیون سعودی را خرشون میکنن و اسلحه میدن ولی هیچی نیستن.نمونه تو منجلاب یمن موندن .وای به روزی که با ایران دربیفتن.تو باتلاق ما غرق میشن.ترسوهای بزدل
آخرین اخبار