در ماه‌های پایانی ۹۶ می‌توان به استعفای بهمن نامور مطلق از معاونت صنایع دستی کشور اشاره کرد.

به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛دیوان عالی آمریکا در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۶ با مصادره الواح هخامنشی مخالفت کرد. این الواح در سال ۱۳۱۴ براساس مصوبه دولت وقت ایران با کشتی فرستاده شدند و برای بررسی به دانشگاه شیکاگو امانت داده شدند، البته قرار بر این بود این محموله ارزشمند که در سال ۱۳۱۶ به دست دانشگاه شیکاگو رسید،۳ سال بعد و پس از مراحل بررسی‌های کارشناسی و مطالعات به کشورمان برگردد، اما این کار انجام نشد و بخشی از الواح با پیگیری در سال ۱۳۲۷ به ایران بازگشتند.

بخش‌های دیگری از این محموله ارزشمند تاریخی نیز در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۸۳ به کشورمان برگشتند، اما هنوز بخشی از آن در دانشگاه شیکاگو مانده است.۳ سال قبل دادگاهی در آمریکا حکمی مبنی بر مصادره الواح هخامنشی برای پرداخت غرامت ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری قربانیان آمریکایی یک انفجار انتحاری در بیت‌المقدس صادر کرد.

این حمله انتحاری در سال ۱۹۹۷ میلادی رخ داد و به کشته شدن ۵ نفر و زخمی شدن ۲۰۰ نفر منجر شد. دادگاه آمریکا ایران را به همکاری با حماس محکوم کرد و خواست که ایران غرامت قربانیان آمریکایی را بپردازد و وقتی کشورمان از پرداخت این غرامت خودداری کرد حکم مصادره الواح هخامنشی را صادر کرد.

بنابراین گزارش، هم‌اکنون اداره کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مذاکره از طریق مرکز خدمات حقوق بین‌الملل و دفتر لاهه مراحل انتقال الواح هخامنشی به کشور را پیگیری می‌کند.

شایان ذکر است ارژنگ امیرفضلی، بازیگر در اسفندماه سال ۱۳۹۶ به تخریب قبر پدرش در امامزاده عبدالله اعتراض کرد. پیش از آن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران و ری اظهار کرده بود: هر چه سریع‌تر باید گورستان امامزاده عبدالله صاف و تبدیل به فضای سبز شود.

گفتنی است نمایشگاه لوور در تهران نیز در اسفند ماه سال گذشته در موزه ملی افتتاح شد. این نمایشگاه تا خرداد ماه سال ۱۳۹۷ تداوم دارد و برخی از آثاری که در موزه لوور به نمایش درمی‌آیند را در معرض اقشار مختلف جامعه‌مان قرار می‌دهد.

یادآور می‌شود بهمن نامور مطلق، معاون سابق صنایع دستی کشور در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ از سمتش استعفا داد و علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز استعفای وی را پذیرفت.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار