استان کهگیلویه وبویر احمد گوشه ای از مهد تمدن ایران زمین ، دیار کوهستان های سربه فلک کشیده و طبیعت بکر و دست نخورده است .

  به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛  استان کهگیلویه وبویر احمد گوشه ای از مهد تمدن ایران زمین ، دیار کوهستان های سربه فلک کشیده و طبیعت بکر و دست نخورده است .

کمتر کسی است که پای به کهگیلویه و بویراحمد گذاشته اما زبان به تحسین زیبایی‌های خدادادی این سرزمین بکر و چشم نواز زاگرس جنوبی نگشوده باشد.

این سرزمین چهار فصل در میان کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس در جنوب غربی ایران، که نمایشگاهی از تنوع آب و هوایی، کوه، رود، جنگل، دشت، چشمه، آبشار و گل‌های دیدنی است، قرار دارد.
وجود دو نوع آب و هوای سردسیری وگرمسیری در کهگیلویه و بویراحمد بر زیبایی آن افزوده است. در زمانی که گلهای بهاری در مناطق گرمسیری از جمله شهرستان های کهگیلویه، گچساران، باشت، چرام، بهمئی و لنده روییده‌اند در مناطق سردسیری بویراحمد و دنا برف کوهها و دشتها را سفید پوش کرده و فاصله این دو آب و هوای متفاوت کمتر از یک ساعته به همین دلیل است که سرزمین چهار فصل معروف شده است.

 استاان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد /سرزمین اب،چشمه و ابشارهامنطقه بکر برای گردشگری

 وجود بیش از 2630 اثر باستانی از دوره نوسنگی تا دوره اسلامی، بالغ بر 299 تفرجگاه سیاحتی و زیارتی و 500 چشمه جوشان آب آشامیدنی و معدنی، 20 رودخانه بزرگ و کوچک ، بیش از 40 آبشار دائمی و فصلی و ده ها پارک جنگلی، دریاچه های طبیعی، سدهای بزرگ و کوچک، دشت های وسیع، جنگل های سر سبز، مناطق حفاظت شده با گونه‌های جانوری متعدد، غارها ، باغ های زیبا، کوه‌های سربه فلک کشیده با دامنه های سر سبز و همچنین رایحه خوش گیاهان در دشت ها و کوهساران بخش کوچکی از جاذبه‌های این سرزمین است.

یاسوج پایتخت سحرانگیز طبیعت ایران

شهر یاسوج به دلیل جاذبه های طبیعی، توریستی و گردشگری به عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته شده است. این شهر با زیبایی های چشم نواز همچون قطعه حریری سبز در دامنه های دنای شرقی قرار گرفته و به واسطه این زیبایی ها و آب وهوای مطبوعش، هر ساله در فصل بهار و تابستان، پذیرای گردشگران وعلاقه مندان به طبیعت است.

گرداگرد این شهر را رودهای خروشان بشار و مهریان و کوههای سر به فلک کشیده دنا با پوشش جنگلهای بلوط و بنه فرا گرفته است به طوری که برخی این منطقه را شمال جنوب می نامند.

استاان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد /سرزمین اب،چشمه و ابشارهامنطقه بکر برای گردشگری

آبشار یاسوج: این آبشار زیبا در پنج کیلومتری شمال یاسوج قراردارد و دارای هوایی مطبوع و آبی خنک و گواراست که سالانه مسافران زیادی را به خصوص در بهار و تابستان پذیراست.

تنگ گنجه‌ای: این مکان تفریحی که در 10 کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد منطقه ای خوش آب و هوا با رودخانه ای زلال و پوشیده از جنگل است که دل کوه‌های دنا می‌جوشد و نوازشگر چشمان گردشگران در بهار و تابستان است.

پارک جنگلی یاسوج: این پارک جنگلی که با 80 هکتار وسعت بزرگترین پارک جنگلی درجنوب کشور است در شمال شهر یاسوج قرار دارد و پوشیده از درختان بلوط، بادام کوهی، ارزن، کیکم و بنه است.

تنگ مهریان: این تنگه که رودخانه زیبای مهریان از آن می گذرد نیز درشمال شهر یاسوج قرار دارد که آب و هوای مطبوع آن جان هر رهگذری را تازگی می بخشد. برخی از پژوهشگران تاریخ باستان معتقدند، آریو برزن سردار ایرانی در این مکان راه را بر لشکر اسکندر مقدونی بسته است.

آبشار تنگ تامرادی: آبشار تنگ تامرادی در فاصله ۵۵ کیلومتری از شهر یاسوج واقع شده و دارای 15 آبشار است.به درون تنگ تامرادی بروید و قدم به قدم از طبیعت چشم نواز آن لذت ببرید. در بخش هایی از این پیمایش مجبورید از آب گذر کنید و خنکای آن را با تمام وجود لمس کنید.

استاان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد /سرزمین آب،چشمه و آبشارهامنطقه بکر برای گردشگری

قامت دنا با دریاچه های زیبایش

دریاچه کوه گل: این دریاچه که در شمال شرقی شهر سی سخت و درحدود هشت کیلومتری آن واقع است، همچون نگین آبی انگشتری که اطراف آن را گلهای زردنرگس، بنفشه وزنبق قرار گرفته تابلویی زیبا از هنر آفریدگار بزرگ است.

این دریاچه که در ارتفاعات دامنه نزدیک به قله کوه گل دنا واقع شده دارای جاده دسترسی آسفالته تا اردوگاه بوده و با دقایقی کوهپیمایی این جاذبه زیبای خدادادی قابل رویت است.

چشمه میشی: چشمه میشی یکی دیگر از جاذبه های طبیعی این شهر است که در چهار کیلومتری شمال شرقی شهر سی‌سخت قرار دارد و یکی از پرآب‌ترین و خنک‌ترین چشمه‌های زاگرس بوده که آن را چشمه "بشو" نیز می‌نامند.

استاان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد /سرزمین اب،چشمه و ابشارهامنطقه بکر برای گردشگری

 

منطقه حفاظت شده دنا: این منطقه بیش از 80هزار هکتار وسعت دارد و مامن حیات وحش ایران است. سایت گوزن زرد ایرانی با 17 راس گوزن هم در این منطقه قرار دارد. همچنین وجود رشته کوه دنا با ارتفاع چهارهزار و 448 متر و 44 قله‌ با ارتفاع بالای چهارهزار متر نیز سی سخت را به شهر کوهنوردان و صخره نوردان بدل کرده به طوریکه در طول سال هزاران کوهنورد ایرانی و خارجی به دنا صعود می کنند.

شهنیز:روستایی شهنیز در بخش  مارگون شهرستان بویراحمد واقع شده است که داری طبیعت بکر وچشم نواز دارای آبشار بسیار زیبا که چشم هر ببنده را به خود خیره می کند

لما: روستایی باستانی در کنار رودخانه بشار است که گورهای انسانی با قدمت سه هزار سال قبل از میلاد درآن کشف شده است.

کریک: روستایی در مسیر یاسوج به سی سخت با بافت ماسوله ای و مملو از باغات سیب، هلو، انگور و کوچه باغ های زیبا که مرقد مطهر امام زاده شاه عسکر (ع) جلوه ای معنوی به این روستا داده است.

استاان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد /سرزمین اب،چشمه و ابشارهامنطقه بکر برای گردشگری

 

زیارتگاهای استان کهگیلویه وبویراحمد

آرامگاه بی بی حکیمه(س): آرامگاه بی بی حکیمه (س)، خواهر امامرضا(ع)، که در 80 کیلومتری جنوب شهر گچساران قرار دارد، سالانه میزبان هزاران عاشق اهل بیت عصمت و طهارت از سراسر ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

امازادگان بی بی خاتونین:بقعه امامزاده بی بی خاتونین(س) مثل نگین انگشری در نقطه مرکزی شهرهای مارگون، لوداب و پاتاوه در دشت خرم و سرسبز سقاوه واقع شده است.در زیر گنبد حرم مطهر دو قبر متصل به هم وجود دارد که بر اساس اعتقادات صریح و پاک مجاوران این دو امامزاده، فرزندان امام موسی کاظم (ع)،خواهران ارجمند امام رضا(ع) به نام‌های زهرا خاتون و بی بی خاتون (و به قولی رقیه خاتون، زبیده خاتون) هستند که در لسان محلی به (بیخاتنون، بی بی خاتونین)معروف‌اند.

استاان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد /سرزمین اب،چشمه و ابشارهامنطقه بکر برای گردشگری

 

بلاد شاپور تجلی معماری دوران صفوی

در کنار این زیبایی ها، اماکن بازمانده از دوران باستان و پس از اسلام نیز حکایت از تاریخ کهن این سرزمین دارد. قبرستان لما، پل پاتاوه، پل بریم، بلاد شاپور، چارطاقی خیرآباد و .. همه و همه این سرزمین را با تاریخ کهن ایران پیوند می‌زنند.

شهر کهنه دهدشت: این محدوده تاریخی که در کنار شهر جدید دهدشت قرار دارد و آن را بلاد شاپور نیز می نامند، با وسعت 40 هکتار، قدمت تاریخی آن دستکم به دوران صفویه بر می گردد.
این شهر که روزگاری پر رونق را پشت سر گذاشته دارای برج و بارو وارگ بوده که هم اکنون بخشهایی از آن باقی مانده است.

نگاهی به جغرافیای محل نشان می‌دهد که این شهر به واسطه قرار گرفتن بر سر راه پایتخت صفویان به بنادر جنوبی و نیزنزدیکی به شهر ارجان یا بهبهان کنونی نقش موثری در تجارت آن زمان ایفا می کرده است. شهر دارای آب و هوای گرمسیری است و معماری آن نیز از معماری عصر صفوی الهام گرفته است.

بنا به این گزارش در دیگر شهرستانهای کهگیلویه و بویراحمد هم اماکن تاریخی ومناظر زیبایی وجود دارند که می توان به نقوش برجسته تنگ سروک در شهرستان بهمئی و چشمه بلقیس در شهرستان چرام اشاره کرد.

چشمه بلقیس چرام طبیعت چشم نواز

در3 کیلومتری شهر چرام باغ چشمه بلقیس قرار دارد باغی کم نظیر که صدای پای آب ونغمه دلنشین پرندگان گوناگون وجلوه گری درختان متعدد وجویبارهای زیبا هر گردشگری را به میهمانی سایه سار بنیوهای عطر اگین خود وسروهای قد بر افراشته اش فرا میخواند جویبارهای طراحی شده وسایه سار درختان وسکوهای نشستن ان ائینه ای از شمال در جنوب خلق نموده وچرام را به نگین سبزی در جنوب کشور تبدیل کرده است.

باغ دارای چندین چشمه است که از دهانه شمالی به باغ می‌ریزند وآب چشمه ها در جویبارهای مشبکی که با اصول معماری قابل توجهی تراس بندی شده‌ اند، به استخر زیبائی سرازیر می‌شود.

استاان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد /سرزمین آب،چشمه و آبشارهامنطقه بکر برای گردشگری

 

قلعه تاریخی روستای تل بابونه

از چشمه زیبای بلقیس وآب زلال چشمه سیاه که بگذریم وارد روستای فشیان وبعد وارد روستای تل بابونه میشویم نرسیده به آن قلعه ای زیبا چشمها را به خود خیره میکند ،قلعه ای زیبا با معماری زیبای اسلامی که بر بام آن وارد میشوی طبیعت زیبا زمینهای حاصلخیز کشاورزی_کوههاو تپه های سر سبز_آسیاب ها ورودخانه وجود دارد که باعث شده هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن نماید.

کهگیلویه وبویراحمد در کنار طبیعت زیبای خود، مردمانی مهربان و مهمان‌نواز دارد که دلشان پر از عشق و محبت به ایرانیان است و چشمشان قدمگاه مهمانان و هرچه دارند و ندارند، برای میهمانان خود در طبق اخلاص می‌گذارند.
استان کهگیلویه و بویراحمد بامساحتی بالغ بر 16264 کیلومترمربع در جنوب غربی ایران قرار گرفته. این استان بین مدارهای 29 درجه و 52 دقیقه و 31 درجه و 26 دقیقه شمالی و نصف النهارهای 49 درجه و 55 دقیقه و 51 درجه و 53 دقیقه شرقی قرار دارد . کهکیلویه و بویر احمد از شمال با چهار محال بختیاری ، از شمال شرق با استان اصفهان ، از شرق با استان فارس، از غرب با استان خوزستان و از جنوب با استان بوشهر همجوار است.

گزارش از ذوالفقار دیودل

انتهای پیام/د

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.