سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، متخصصان پاسخ داده‌اند.

خبرنگار: برزگری/پاسخ سئوالات خود در زمینه «تهوع و سرگیجه» در سفر را اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه تهوع و سرگیجه در سفر را علیرضا یار احمدی متخصص مغز و اعصاب و برد فوق تخصصی صرع و اختلالات تشنجی پاسخ داد.

سوال: چرا در هنگام مسافرت من دچار تهوع می شوم؟

یار امدی : تهوع باعث آریتمی‌ قلبی نمی‌شود ولی بعضی وقت‌ها این عارضه‌ حالاتی شبیه‌ تهوع یا حس بال بال زدن سر دل را ایجاد می‌کند این عارضه نوعی از بیماری حرکتی است که به راحتی با مراجعه به متخصصان مغز و اعصاب قابل درمان است.

سوال: برای درمان تهوع دخترم در هنگام رانندگی چه باید کرد؟

یار احمدی: وی برخلاف تصورش در واقع مبتلا به نوعی بیماری اضطرابی‌ هستند که وقتی فردی کنارشان می‌نشیند‌ دچار این مشکل می‌شوند بنابراین بهترین پیشنهاد برای شما مراجعه به متخصصان مغز و اعصاب  یا اعصاب و روان به منظور درمان قطعی است.

سوال: چرا در هنگام بالا گرفتن سر دچار سرگیجه می شوم؟

یار احمدی: این علائم خبر از نوعی اختلال تعادلی ناشی از سرگیجه‌های وضعیتی می‌دهد، بیماری‌ کاملاً درمان‌پذیر که به علت عدم تعادل گوش میانی بروز می‌کند که با مراجعه به متخصصان مغز و اعصاب‌ کاملاً درمان می‌شود.

سوال: چرا من در مسافرت با هواپیما دچار حالت تهوع می شوم؟

یار احمدی: وی به نوعی اختلال پنک‌ یا اختلال حواس‌ ناشی از حمله‌های عصبی دچار شده‌است که در بیشتر موارد اضطراب‌ زیاد عامل مهم این عارضه به‌شمار‌ می‌رود بنابراین با مراجعه به متخصصان مغز و اعصاب‌ قابل درمان است.

سوال: چرا در برخی از موارد دچار سردرد شدی می شوم؟

یار احمدی: شواهد نشان می‌دهد که همسر شما دچار میگرن شده بنابراین با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر‌ علم، این عارضه‌ امروزه کاملاً درمان‌پذیر است و می‌توان با مراجعه به متخصصان مربوطه‌ تحت درمان کامل قرار گیرند.

سوال: چرا در هنگام رانندگی به مدت طولانی مدت دچار سردرد می شوم؟

یار احمدی: سردرد‌های این چنینی که گاه و بی‌گاه در حین رانندگی شدت می‌گیرند معمولاً با مسکن‌ درمان نمی‌شوند و با توجه به وضعیت توضیح داده شده حتماً به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند تا بعد از انجام بررسی‌های کامل درمان اصولی و قطعی انجام شود.

سوال:علت بروز سرگیجه چیست؟

یار احمدی: به‌طور کلی سرگیجه‌ها علت‌های مختلفی دارند و نمی‌توان یک نسخه واحد را برای درمان همه آنها پیچید‌ اما با توجه به مطالب‌ ذکر شده به احتمال قوی علت سرگیجه‌ وی به خوبی تشخیص‌ داده نشده و توصیه‌ می‌شود حتماً در اولین فرصت با مراجعه به متخصصان‌ مغز و اعصاب‌ به همراه تمام مدارک پزشکی بررسی‌های ریشه‌ای‌تر برای درمان انجام بگیرد.

سوال:علت سرگیجه حتی در سفرهای کوتاه مدت چیست؟

یار احمدی: با توجه به مطالب گفته شده این کودک نشانه‌های عارضه‌ موشن‌ سیکنس‌ یا همان بیماری حرکتی را با خود به همراه دارد که باید در همین دوران سنی سریعاً درمان شود که بهترین راهکار مراجعه به متخصصان مغز و اعصاب‌ و انجام درمان‌های روتین‌ ویژه‌ به ویژه ورزش‌هایی است که شرایط گوش میانی را با وضعیت‌های مختلف حرکتی وفق دهد تا مشکل برطرف‌ شود.

سوال : آیا خستگی مفرط سرگیجه می آورد؟

یار احمدی: این وضعیت یکی از شایع‌ترین مشکلات بیشتر جوانان است که به چند علت مختلف بستگی دارد، خستگی مفرط، کم خونی، کم کاری تیروئید‌  یا مشکلات داخلی می‌توانند هر کدام علت این عارضه محسوب شوند بنابراین توصیه‌ می‌شود که حتماً آزمایش خون انجام دهند و مشکلشان را‌ با متخصصان مغز و اعصاب برای تشخیص‌ و درمان قطعی در میان بگذارند زیرا مبتلایان‌ به این عارضه‌ها عموماً نمی‌توانند به علت فشار و خستگی‌ مفرط‌ بیش از پاسی از اوایل شب بیدار بمانند بنابراین درمان ضروری است.

سوال: آیا  سرگیجه به دلیل مشکلات گوش می تواند باشد؟

یار احمدی: اینها در حالت‌های مختلف می‌توانند نشانه‌هایی از ام اس، تومورها، ناراحتی‌های گیرنده‌های داخلی گوش، مشکلات شنوایی، مسائل عصبی و اضطرابی‌ یا حتی سردردهای میگرنی‌ را با خود به همراه آورند‌ بنابراین‌ حتماً باید این مسئله‌ با بررسی‌های دقیق‌تر علت‌یابی شود تا تصمیم نهایی برای درمان قطعی گرفته شود.

سوال: آیا هر سرگیجه ای نشانه حمله های وضعیتی است؟

یار احمدی: به احتمال زیاد مشکل وی نیز به خوبی تشخیص‌ داده نشده‌ اما نشانه‌های یاد شده خبر از سرگیجه‌های ناشی از حمله‌های وضعیتی‌ خوش خیم می‌دهد که تشخیص‌ این عارضه‌ بسیار مشکل اما درمان آن خیلی راحت است بنابراین‌ مراجعه به متخصصان مغز و اعصاب ضروری است.

به‌طور کلی بر خلاف تصور عموم افراد، خوردن غذای سبک و ترش، آبلیمو و نظایر آن هیچ تأثیری در جلوگیری از سرگیجه و حالت تهوع و استفراغ‌ ناشی از سفر با اتومبیل‌ یا نظایر آن ندارد زیرا در حقیقت بیماری حرکتی در بیش از 90 درصد از مواقع‌ مربوط‌ به اختلال در تعادل‌ گیرنده‌های گوش میانی است که باید با مراجعه به متخصصان مغز و اعصاب به‌طور دائمی درمان شود در غیر این صورت استفاده از قرص‌ دیمن‌ هیدرانات‌ 2 ساعت قبل از حرکت تأثیر مقطعی و کوتاه مدتی برای جلوگیری از بروز علائم ذکر شده دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
من وقتی شبها دیر می خوابم دچار تهوع وو سرگیجه شدید میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
من وقتی شبها دیر می خوابم دچار تهوع وو سرگیجه شدید میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
دلیل داشتن حالت تهوع و سرگیجه دائمی چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۸:۳۳ ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
در کدام قسمت سوالات پزشکی خود را می توان در yjc وارد کرد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۳۱ ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
علت تهوع وسرگیجه با بوی تند
Iran (Islamic Republic of)
جوادکوشا
۰۲:۳۰ ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
سلام دکترجان من درسالهای ۹۱و۹۲هرکدام به مدت۲۴و۴۸ساعت دچارسرگیجه همرابااستفراع بودم.وازاول اسفندجاری بامختسری بیتعادلی ویک هفته سرگیجه وگرفتن نوارگوش ودوM.R.I گرفتم که دارای نقطه های سفیدی است وقرار است توسط همکارشمابعد ازعید بررسی شود.درطول این یک ماه عدم تعادلم درنوسان است.درچندسال گدشته خیلی کم بی تعادلی داشتم.مجروح جنگی قطع پایم.باسپاس وسال نومبارک
آخرین اخبار