مهمترین اخبار شورا و شهردای تهران در اردیبهشت ماه سال 96 را در این بسته خبری بخوانید.

از افتتاح خط مترویی که تعطیل شد تا غلو خواندن بدهی های شهرداری به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همان طور که در آغاز سال جدید به شما وعده دادیم، قرار است در سلسله گزارش‌هایی که نسبت به عملکرد سالیانه مدیریت شهری تهران تهیه می‌شود، هر روز عملکرد یک ماه را مرور کنیم تا در 12 فروردین قضاوتی منصفانه به عملکرد یک ساله شهرداری داشته باشیم.

در این گزارش نگاهی به عملکرد مدیریت شهری در اردیبهشت 96 انداخته‌ایم.

جمع آوری 50 تن پسماند حاصل از تبلیغات کاندیداها در شهر تهران/ انتقال پسماندها به کارخانه ریجکت سوز

منصور باقرصاد سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به آخرین آمار پسماندهای جمع آوری شده تبلیغاتی در شهر تهران، اظهار داشت: حدود 50 تن پسماند حاصل از تبلیغات کاندیداها در شهر تهران جمع آوری شد.

 وی افزود: با فعالیت 5 هزار نیروی پارکبان در سطح شهر تهران پسماندها ظرف کمتر از 12 ساعت از سطح خیابان‌ها جمع آوری شدند و شهر به چهره اصلی خود بازگشت.

جواز رایگان برای ساخت پلاسکوی جدید/ شهرداری از مالکان هزینه‌ای دریافت نمی‌کند

رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت ساخت ساختمان پلاسکو، اظهار داشت: بر اساس گزارش و پیشنهادی که در صحن شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد، قرار است ساختمان در مساحت و زیربنای قبلی ساخته شود.

 وی افزود: به شهرداری تهران پیشنهاد دادیم که برای ساخت ساختمان جدید پلاسکو جواز رایگان در اختیار مالکان قرار دهد.

 سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: ساخت ساختمان پلاسکو هزینه‌هایی برای مالکان سرقفلی خواهد داشت، به همین دلیل این پیشنهاد را مطرح کردیم که هزینه‌ها به حداقل برسد، چراکه به هر صورت بازسازی هزینه دارد و از جایی این هزینه باید تامین شود.

شهرداری تهران در مدیریت بحران شهر تنها است / در حوزه بحران از لحاظ تجهیزات با مشکل مواجه هستیم

محمد مهدی تندگویان نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آمادگی مدیریت بحران شهر تهران برای مقابله با بلایای طبیعی، اظهار داشت: شهر تهران، مدیریت بحران عملیاتی و علمی ندارد و هیچ نوع مانور بحرانی نیز در این شهر برگزار نشده است. 

وی با بیان اینکه هیچ کدام از نهادها آمادگی لازم را برای همکاری با شهرداری تهران ندارند، افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده در حوزه بحران از لحاظ تجهیزات به شدت دچار مشکل هستیم. 

تندگویان تاکید کرد: باید لیست افراد متخصصی که با مدیریت بحران همکاری می‌کنند در اختیار شورای اسلامی شهر تهران قرار گیرد تا در این صورت بتوانیم بخشی از مشکلات موجود در مدیریت بحران را حل کنیم.

رکورد سفر روزانه با مترو تهران از مرز 7 میلیارد گذشت

محمد احمدی بافنده مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران با اشاره به استقبال روز افزون از سامانه حمل و نقل ریلی اظهار کرد: تعداد حرکت ناوگان قطارهای مترو پایتخت نسبت به سال ۹۵ افزایش ۱۵ درصدی داشته است که با اضافه شدن ناوگان جدید این رقم تا پایان امسال رشد بیشتری خواهد داشت.

 وی با بیان اینکه در پایان سال ۹۵ تعداد سفرهای انجام شده با مترو تهران به عدد ۷ میلیارد و ۷٠ میلیون سفر رسید، افزود: بیشترین تعداد سفر روزانه در سال گذشته در روز یازدهم اسفندماه ثبت شده است.

لایحه مدیریت یکپارچه شهری در بلا تکلیفی/وزرا سلایق خود را در این لایحه اعمال می کنند

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت تعیین تکلیف لایحه مدیریت پکپارچه شهری، اظهار داشت: این لایحه پس از تلاش های فراوان هنوز به سرانجام نرسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دولت خود به دنبال اجرای لایحه مدیریت یکپارچه شهری است، گفت: دولت برای محقق شدن این لایحه بیش از 2 سال بررسی هایی انجام داد و این لایحه را در 6 کمیسیون و زیر کمیسیون بررسی کرد، حتی در کمیسیون شورای عالی استان ها هم در خصوص این لایحه بحث شد، اما به دلایل مختلف تکلیف آن در دولت هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد: وزرا سلایق خاص خود را در بررسی این لایحه دارند، به همین دلیل با سوالاتی که مطرح کردند باعث توقف این لایحه  شدند.

جانمایی آثار هنری مجسمه سازی در سطح شهر تهران/مجسمه سازی می تواند به تولید و ترویج صلح کمک کند

عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در مراسم اختتامیه هشتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی شهر تهران با اشاره به برگزاری این مراسم طی سال‌های گذشته، اظهار داشت: آثار هنری ارزشمند از سمپوزیوم تا چندی دیگری در فضاهای عمومی و شهری به یادگار می ماند تا قرصتی برای توجه به اثر هنری در شهر تهران شود.

وی با بیان اینکه دسترسی به آثار هنری مجسمه سازان ایرانی و خارجی جزء فرصت های مهم محسوب می شود، افزود: به همین دلیل سازمان زیباسازی شهر تهران به راحتی از کنار این امر نگذشته و به خوبی به نکات مثبت و مواهب این امر آگاه است.

 مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه سمپوزیوم مجسمه سازی در ابعاد بین المللی برای هشتمین بار در پایتخت برگزار شد، گفت: این امر نشان از آن دارد که در بزنگاه های سیاسی و مجادلات جهانی برای نمایش چهره ای تیره از ایران هنری است که می تواند به کمک تولید و ترویج صلح آمده و توانسته نقش موثری در این زمینه ایفا کند.

90 درصد استخرهای شمال شهر با آب شرب پر می شوند/ایران با بحران آب رو به رو است

قناعتی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به استفاده از آب شرب در پر کردن استخرهای خانگی، اظهار داشت: 90 درصد استخر‌های منازل شمال شهر تهران بر اساس اطلاعات به دست آمده با آب شرب پر می شود.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: هم اکنون آپارتمان های بزرگی که در شمال شهر تهران ساخته می شود در طبقات منفی خود استخرهای بزرگ ساخته اند که عمده آن‌ها با آب شرب پر می شود به همین منظور با توجه به محدودیت منابع آبی که در کشور وجود دارد باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

 قناعتی ادامه داد: لزومی ندارد که یک عده از 4 درصدی‌ها استخر داشته باشند، در حالی که در همه مراکز و مجموعه‌های شهرداری تهران استخر ساخته شده و مردم می توانند از این استخرها استفاده کنند.

منطقه ۲۲ به قطب گردشگری در بعد فرامنطقه‌ای تبدیل شده است/ صرف بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های شهری منطقه 22

قاسم مولایی شهردار منطقه ۲۲ در حاشیه آئین افتتاح ۵٠ طرح عمرانی، فرهنگی، ترافیکی و اجتماعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه امتداد بزرگراه شهید حکیم غرب یکی از پروژه های فرا منطقه ای است که فاز دوم آن در منطقه ۲۲ قرار دارد که تاکنون ۹٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات عمرانی آن با همکاری معاونت عمران و شهرسازی شهرداری انجام شده است. 

 وی با بیان اینکه این پروژه در اختیار معاونت فنی و عمران شهرداری تهران قرار دارد که تملک اراضی آن توسط شهرداری منطقه ۲۲ انجام شده است، ادامه داد: این پروژه ۹ کیلومتر طول دارد و 2.4 آن تونل است که برای حفظ محیط زیست از زیر پارک چیتگر عبور می‌کند و بنا بر پیش‌بینی‌های موجود، قرار است که حداکثر تا 2 ماه آینده این پروژه به بهره برداری برسد.

مناطق مسکونی نباید در کنار مناطق صنعتی قرار بگیرند/ تحولات چشم گیر شهر تهران غیر قابل انکار است

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آیین‌ مراسم افتتاح و بهره‌برداری از 20 پروژه عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی منطقه 21، با بیان اینکه منطقه 21 یکی از مناطق ویژه در شهر تهران محسوب می‌شود، اظهار داشت: این منطقه جزء مناطق صنعتی و مسکونی است که هر دو با یک تلفیق نامناسب در کنار یکدیگر قرار گرفتند که از نظر بنده منطقی نیست.

 وی افزود: بر اساس اصول و استانداردهای شهرسازی و معماری مناطق مسکونی نباید در کنار مناطق صنعتی قرار بگیرند، چرا که با این قرار گرفتن نامناسب شاهد تعطیلی کارخانه‌ها و زیاد شدن صف طولانی اتوبوس‌ها و سرویس‌ها در معابر و خیابان‌های شهر تهران هستیم.

مناسب سازی شهر برای معلولان یکپارچه نیست/ اقدامات انجام شده کیفی شهرداری را با خط کش کمیت اندازه نگیریم

علی صابری عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مناسب سازی شهر برای تردد معلولان اظهار داشت:مناسب سازی شهر برای معلولان ابعاد مختلفی دارد، از این رو نمی توانیم اقدامات کیفی شهرداری را با خط کش کمیت اندازه گیری کنیم.

وی با اشاره به اهمیت کیفیت مناسب سازی در شهر افزود: مناسب سازی را نباید با کمیت و عدد و رقم در اقدامات شهرداری در نظر گرفت. 

 عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سال گذشته مناسب سازی به طور کامل انجام نشده، گفت: این مناسب سازی ها یکپارچه و با استانداردهای ابلاغی و نظارت یک مرکز خاص انجام نمی شود، به همین دلیل معتقدم مناسب سازی به صورت کامل انجام نشده است.

ساخت و ساز با آب شرب غیر قانونی است

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع ساخت و سازهای بی رویه با آب شرب، اظهار داشت: بر اساس یک برنامه ریزی دقیق باید جلوی این امر گرفته شود چرا که ساخت و ساز با آب شرب، خلاف قانون است.

 وی افزود: با توجه به اینکه ساخت یک ساختمان بلند مرتبه 6 تا 7 سال به طول می انجامد، نباید به مالکان اجازه داد که برای ساخت و ساز از آب شرب استفاده کنند.

 عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: سازمان آب و فاضلاب باید با نظارت دقیق از این اتفاق جلوگیری کند و نباید مجوز بهره برداری از آب شرب برای ساخت و ساز را صادر کند.

انتخاب شهردار در ایران چگونه است؟

به گزارش خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهردار یا همان شارمند، طبق تعریف دانشنامه‌ای، به نگهبان یا گرداننده شهر، گویند.

 براساس معانی رایج در ایران، شهرداری نهادی عمومی، غیردولتی، محلی و خودکفا است و مانند دیگر نهادهای دولتی از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند به همین دلیل باید دارای درآمد محلی برای اداره خود باشد که این درآمد توسط شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده و در قالب عوارض از مردم اخذ می شود.

در ایران، شهردار توسط شورای اسلامی شهر انتخاب می‌شود. شوراهای شهر اکنون که شهردار توسط آنها انتخاب می شود می توانند بر اساس قانون بر شهردار نظارت کنند، اما اعضای شوراها نباید فرافکنی کنند بلکه باید ابتدا وظایف قانونی و مندرج در آیین نامه ها و قوانین خود را اجرا کنند و به دنبال پاک کردن صورت مسئله نباشند.

بازار تهران خطرناک تر از پلاسکو/ وزارت کار در حوزه ایمن سازی بازار مسئولیت دارد

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ناایمن بودن بازار تهران، اظهار داشت: یکی از تهدیدهای جدی مناطق مرکزی شهر تهران به ویژه منطقه 12 که هسته اولیه شکل گیری شهر تهران بوده وضعیت بسیار خطرناک بازار تهران در حوزه ایمنی است.

 وی افزود: با توجه به تغییر کاربری های گسترده ای که به صورت خلاف مقررات و اصول شهرسازی و معماری در این محدوده بارگذاری شده و همچنین با توجه به اینکه بازار تهران مصداق واقعی بافت فرسوده است باید در راستای ایمن سازی آن گام های اساسی برداشته شود.

 افتتاح خطوط 6، 7 و 8 مترو تا نیمه نخست سال 96

مازیار حسینی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در حاشیه اختتامیه نخستین جشنواره ترافیک و گرافیک در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: تا پایان سال جاری به عدد 300 کیلومتر ساخت مترو می‌رسیم، همچنین بخش زیادی از ایستگاه‌های خطوط 6، 7 و 8 تا نیمه نخست سال جاری به بهره برداری می‌رسد. 

وی در ادامه افزود: تست گرم خط 7 مترو تهران در اواخر سال گذشته انجام شد و روز گذشته نیز مجددا تست گرم خط 7 از ایستگاه میدان محمدیه و میدان صنعت انجام شد. 

حسینی بیان کرد: دستگاه TBM که برای حفاری تونل در خط 6 استفاده می‌شد پس از اتمام کار از تونل خارج و قطعات آن مجزا و جدا شد. 

بزرگترین مشکل مناسب سازی معابر در تهران شیب خیابان ها است

سهیلا صادق زاده مدیر کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در زمینه مناسب سازی معابر شهر تهران با آن مواجه هستیم، وجود شیب های تند در برخی مناطق پایتخت از جمله محله سعادت آباد است که به این دلیل در بسیاری از مناطق نمی توان از رمپ استفاده کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین به دلیل کم بودن عرض خیابان و کوچه ها امکان مناسب سازی معابر در همه کوچه ها وجود ندارد، بر همین اساس لزومی ندارد تا در همه نقاط پایتخت مناسب سازی صورت گیرد و بیشتر سعی می شود که در فضاهای عمومی و پر تردد مانند میدان راه آهن این اقدامات انجام شود.

مسائل سیاسی را وارد شورا نکنیم/ امیدواریم حوادثی مانند معدن آزادشهر تکرار نشود

مهدی چمران در سیصد و چهل و پنجمین جلسه شورا با اشاره به حادثه تلخ جانباختن تعدادی از کارگران معدن در استان گلستان، گفت : هنوز آلام این فاجعه تلخ از ذهن و جسم مردم ما پاک نشده و امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا چنین حوادثی تکرار نشود . 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود : شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری آمادگی خود را برای کمک به حادثه دیدگان معدن آزاد شهر اعلام داشته اند و امیدواریم روند امداد رسانی به محبوس شدگان در معدن در پسای کورسوی از امید موفقیت آمیز باشد و به نجات این عزیزان بیانجامد . 

چمران در ادامه سخنان خود بر ضرورت دوری از سیاسی کاری در شورا تاکید کرد و گفت : اعضای شورای شهر تهران باید با دوری جستن از مسائل سیاسی، در موضوعات تخصصی کنار هم قرار گیرند . شورا در دوره های قبل هم با دوری جستن از مسائل سیاسی موفق عمل کرده و در این ایام نیز بر این رویه ادامه خواهد داد . 

لیست اموال و دارایی اعضای شورای شهر در اختیار قوه قضاییه قرار دارد/ 20 اردیبهشت؛ آخرین مهلت بررسی افراد رد صلاحیت شده

رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه سیصد و چهل و پنجمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه احداث تراس سبز بر بام‌طبقات همکف در تمام زیر پهنه های  M و S که سطح اشغال طبقات همکف در آن‌ها بیشتر از سایر طبقات است، اظهار داشت: این طرح در این جلسه بررسی شد و اعضا به تصویب آن رأی مثبت دادند.

وی به بررسی طرح‌ الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه بهره برداری از ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی بوستان های بزرگ ‌مقیاس اشاره کرد و گفت: این طرح نیز پس از بررسی به تصویب رسید.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بررسی لایحه صدور مجوز مبادله نامه با آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در زمینه اخذ کمک های فنی و مالی بلاعوض برای کنترل کیفیت هوای تهران، افزود: هفته گذشته یک فوریت این لایحه به تصویب رسید و امروز نیز کمیسیون ها گزارش های خود را در خصوص این لایحه ارایه دادند‌.

تقی پور ادامه داد: پس از ارایه گزارش های کمیسیون ها رأی گیری شد و مجوزی برای شهرداری تهران صادر شد تا بتواند مبادله نامه جایکا را به امضا برساند.

شهرداری برای نصب دستگاه کارت خوان با بانک ها وارد مذاکره شود

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع نصب دستگاه کارت خوان بر روی تاکسی ها، اظهار داشت: برای نصب دستگاه کارت خوان تنها نمی توانیم با یک بانک خاص کار کنیم چراکه اگر یک بانک خاص مخاطب باشد، نمی توانیم این پروژه را در اسرع وقت اجرایی و مشکلات موجود را حل کنیم. 

وی افزود: به شهرداری تهران پیشنهاد دادیم که باید با بانک های مختلف وارد مذاکره شود و نصب دستگاه های پوز بر روی تاکسی ها را آغاز کند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: بدون تردید بزرگترین مشکلی که با آن مواجه هستیم آن است که مردم برای پرداخت هزینه به رانندگان تاکسی، نیازمند دستگاه کارت خوان هستند اما هنوز از این تکنولوژی برخوردار نیستیم  از این رو باید هر چه سریعتر نسبت به این موضوع تصمیم گیری کنیم.

شهرداری های مناطق در بازدید از ساختمان ها ملزم به رعایت قوانین هستند

سهیلا صادق زاده مدیر کل معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اهمیت رعایت ضوابط در ساختمان ها برای اخذ پایان کار اظهار داشت:معاونت شهرسازی و معماری موظف به اجرای مستقیم دستور العمل ها و شیوه نامه ها در استاندارد سازی ساختمان ها و مناسب سازی معابر است.

وی افزود: از جمله شیوه نامه های مناسب سازی معابر این است که با توجه به موقعیت ساختمان ها باید هنگامی که تعداد طبقات از طبقه خاصی بالاتر می رود،حتمأ مجهز به آسانسور باشند و دکمه های آن برای نابینایان و معلولان نیز قابل استفاده باشد؛همچنین در ورودی های با شیب کمتر از 8 درصد،رمپ نصب شود تا معلولان بتوانند براحتی تردد کنند.

صادق زاده تاکید کرد: شهرداری زمانی پایان کار به ساختمان ها ارائه می دهد که تمام ضوابط و اصول در آن رعایت شده باشد که در این رابطه با اجرای اقدامات فرهنگی برای مالکان و سازندگان فرهنگ سازی می شود.

محرومیت ایران در صادرات گل و گیاه/ خرید 8 باغ بزرگ توسط شهرداری تهران

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه با بیان اینکه در سال ‌های گذشته حداقل در چهارده نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه شرکت کرده‌ام، اظهار داشت: بدون شک موضوع گل و گیاه و فضای سبز شهری دو موضوع جداگانه از یکدیگر هستند.

وی افزود: در حال حاضر بوستان‌های زیادی در شهر تهران به بهره‌برداری رسیده و سرانه فضای سبز شهری و همچنین تولید گل و گیاه به یک نقطه قابل قبول رسیده است.

ساخت اتوبان صدر در دوره سوم شورای شهر کلید خورد

ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اظهارات مطرح شده از سوی متصدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه اتوبان صدر غیرکارشناسی ساخته شده است، اظهار داشت:  خانم ابتکار در دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران در شورا حضور داشتند و ساخت اتوبان صدر را خود به تصویب رساند.

ابتکار در زمان تصویب پل صدر از اعضای شورای شهر سوم بود/ دولتی ها براساس منافع، نظرشان را تغییر می‌دهند

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اظهارات مطرح شده از سوی متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه اتوبان صدر غیر کارشناسی و غیر فنی ساخته شده است، اظهار داشت: از عجایب روزگار است که یکی از مسئولان محیط زیست در خصوص مسائل فنی، معماری و شهرسازی نظر می دهد.

وی افزود: بدون شک زمانی که اشخاص در جایگاه واقعی خود قرار نداشته باشند این اتفاقات رخ خواهد داد.

لزوم توجه به ابنیه تاریخی پایتخت برای جذب گردشگران

مجتبی عبداللهی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار داشت: با توجه به اینکه شهر تهران از ویژگی های خاص تاریخی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار است که تاکنون مورد غفلت واقع شده، به منظور رونق صنعت گردشگری باید محلات پایتخت مورد بررسی و شناخت قرار گیرند.

وی افزود: برای توسعه صنعت گردشگری به پویایی و تلاش بیشتر نیازمندیم تا نقاط مختلف پایتخت را به ساکنان تهران، مردم کشور و توریست‌های خارجی معرفی کنیم تا در نهایت از توسعه صنعت گردشگری درآمد پایدار حاصل شود.

عبداللهی با بیان اینکه به منظور رونق صنعت گردشگری باید به ویژگی های فرهنگی و ابنیه های تاریخی پایتخت توجه ویژه ای شود، تصریح کرد: درآمد حاصل از صنعت گردشگری به ایجاد شغل و فعالیت های پر درآمد منجر شده، به طوری که در بعضی از کشورهای دنیا بالاترین درآمدهای ملی حاصل از صنعت گردشگری است.

آماده سازی 7 ایستگاه مترو در منطقه 5 تهران

محسن اسدی شهردار منطقه 5 در مراسم افتتاح 120 پروژه عمرانی، ترافیکی، اجتماعی و خدماتی منطقه 5 اظهار داشت: از جمله پروژه‌های اجتماعی و فرهنگی که در سطح منطقه 5 افتتاح شده است می‌توان به ساخت سرای محلات، مساجد و مجموعه بهاران که در میان سایر مناطق به لحاظ امکانات پیشرو است و همچنین در زمینه ورزشی به بیش از 9 پروژه و 70 زمین ورزشی روباز که بهره برداری شده‌اند، اشاره کرد.

وی با اشاره به افتتاح مجموعه شهربانو با امکانات مختلفی برای بانوان این منطقه، افزود: رسیدگی ویژه به معلولان از جمله اهداف مدیریت شهری است، در این راستا بالابر و دیگر امکانات برای دانش آموزان معلول به بهره برداری رسیده است.

غول مرحله آخر؛ آیا LRT مشکل ترافیک تهران را حل می‌کند؟

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مشکلات ناشی از ترافیک در همه جای دنیا موجب نارضایتی مردم است. ترافیک زیاد موجب تاخیر در انجام امور شهری و کاهش بازدهی اقتصادی فعالیت‌‌های شهروندان، افزایش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و اثرات منفی بر محیط زیست و هم‌چنین ایجاد خستگی و استرس ناشی از رانندگی در ترافیک‌‌های سنگین برای شهروندان می‌شود.

*راه‌حلی به نام L RT

L R T یا Light Rail Transit ، قطار سبک شهری است که متشکل از یک یا دو یا سه واگن، که با نیروی برق در سیری کاملاً حفاظت شده یا نیمه حفاظت شده بصورت عموماً هم سطح، زیرزمینی و یا بالاتر از سطح زمین (elevated) حرکت می‌کند. ال آر تی یا «حمل و نفل ریلِی سبک» نوعی از حمل و نقل عمومی تندرو است که از طریق قطارهایی با منبع الکترونیکی تغذیه می‌شوند. ال آر تی‌ها راننده هم دارد که مسیرهای آن در سطحی از کوچه‌ها تعبیه می‌شود تا جدا از خط ترافیکی شهر حرکت کنند و آسوده و سریع به مقصد برسند.

طبق استانداردهای بین‌المللی، ظرفیت حمل این نوع سیستم‌ها بین 4000 تا 12000 نفر مسافر در ساعت است. طرح هندسی اینگونه سیستم‌ها به نحوی است که قطار سبک شهری را قادر می‌سازد از قوسهای با شعاع بسیار پایین (25 متر) و شیب و فرازهای بسیار تند (6 درصد) به راحتی عبور کند. 

مردم از توسعه مترو حمایت کنند/ فشارهای وارد شده به مدیریت شهری، خدمات را محدود می‌کند

رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دولت سال‌ها است که سهم خود را در خصوص مترو پرداخت نکرده است، اظهار داشت: بر اساس قانون، دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی باید یک سوم هزینه را پرداخت کند اما چندین سال است که این سهم مشخص شده از سوی دولت پرداخت نشده است.

وی افزود: پرداخت نشدن سهم از سوی دولت یک فشار مضاعف است، به همین دلیل در شورای شهر تهران نگرانیم که این امر باعث کاهش کیفیت خدمات و یا محدود شدن آن در کمیت شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: امروزه همه شهروندان معتقدند که راه حل اساسی بسیاری از مشکلات از جمله آلودگی هوا و کاهش ترافیک در معابر و خیابان ها توسعه حمل و نقل عمومی است، به همین دلیل باید از خط قرمزهای به وجود آمده عبور کنیم.

آغاز به کار ۲۰۰ موتورسیکلت برقی تهران در تیرماه

وحید حسینی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: آن گونه که نتایج منتشر شده در سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد، موتورسیکلت‌های موجود که کاربراتوری هستند، عامل ۱۶ درصد آلودگی هوای تهران محسوب می‌شوند. 

وی تأکید کرد: شهرداری تهران درصدد برآمده تا برای حذف این بخش از آلودگی هوا، برنامه جایگزین کردن آن‌ها با موتور برقی را در قالب یک چرخه ایجاد کند و به حرکت درآورد.

حسینی با بیان اینکه یکی از مشکلات در مسیر جایگزین کردن موتورهای برقی به جای کاربراتوری، فاصله قیمتی آن‌ها بود که در موتور برقی قیمت ۹. ۵ میلیون تومان و موتور کاربراتوری قیمتی به مراتب پایین‌تر داشت، افزود: در سال گذشته ۲ اقدام صورت گرفت که یکی پایان شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری جدید بود که موتورهای انژکتوری با قیمت ۷ میلیون تومان باید جایگزین آن می‌شد و قیمتی نزدیک به موتور برقی داشت. 

وی در ادامه گفت: اقدام دوم نیز بحث افزایش یارانه خرید موتورهای برقی بود. شهرداری تهران پیش از این قرار بود ۱. ۸ میلیون تومان به خرید هر موتوربرقی یارانه بدهد که این عدد را به ۲. ۵ میلیون تومان رساندیم تا قیمت یک موتور انژکتوری با یک موتور برقی کاملا برابر شود و قابل رقابت باشد. 

مخالفت اعضای شورا با لایحه اخذ عوارض از بزرگراه‌ها/ مردم مدام در شبکه‌های بزرگراهی درگیر ترافیک هستند

محمد مهدی تندگویان نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ملغی شدن طرح اخذ عوارض از بزرگراه‌ها و تونل‌های شهر تهران؛ اظهار داشت: یک بار در صحن مطرح شد که همه اعضای شورا با آن مخالفت کردند، چراکه هنوز زیرساخت های آن را در تهران نداریم.

وی با بیان اینکه هنوز فرهنگ سازی در خصوص این امر انجام نشده است، افزود: بدون شک زمانی می‌توانیم این طرح را در سطح شهر اجرایی کنیم که مردم همه استانداردهای لازم را در شبکه‌های بزرگراهی داشته باشند.

شهرداری ها وابستگی غیر منطقی به ساخت و ساز پیدا کرده‌اند/ تنور خدمت به مردم هیچ گاه نباید سرد شود

هوشنگ خندان دل معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور در همایش روز ملی شوراها با اشاره به جایگاه شوراها و نقش آن‌ها در گرم‌ شدن تنور انتخابات، اظهار داشت: بدون شک تنور خدمت به مردم هیچ گاه نباید سرد شود.

وی افزود: با وجود شورایی‌ها هر روز شاهد گرم‌تر شدن تنور خدمت به مردم خواهیم بود.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور با بیان اینکه در هر کشوری از جمله ایران اسلامی جمعیت ساکن نیازمند ارایه خدمات هستند، تصریح کرد: حکومت‌ها خود را ملزم به برآورده کردن انتظارات و نیازهای شهروندان در قالب‌های سازمان یافته می‌دانند.

خندان دل به فراهم شدن بسترهای لازم برای ارایه خدمات خوب و مناسب به شهروندان اشاره کرد و گفت: فراهم کردن شرایط نقش بسزایی در کیفیت خدمات ارایه شده خواهد داشت.

خودروهای هیبریدی طرح ترافیک رایگان دریافت نمی‌کنند/ مخالفت اعضا با رایگان شدن طرح ترافیک

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به رایگان شدن طرح ترافیک برای خودروهای هیبریدی اظهار داشت: بنده معتقد بودم که طرح ترافیک باید برای خودروهای هیبریدی رایگان باشد اما این موضوع مورد موافقت قرار نگرفت.

وی افزود: به هر خودرویی طرح نمی دهیم اما کسی که خودروی هیبریدی دارد باید به آن طرح بدهیم اما 50 درصد هزینه را از وی دریافت کنیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: بدون شک کسی که خودرو دارد نمی تواند طرح دریافت کند اما پیشنهاد دادم به دلیل اینکه این خودروها آلایندگی ندارند به آن‌ها طرح ترافیک رایگان بدهیم اما این طرح در صحن شورای اسلامی شهر تهران به تصویب نرسید و عده ای از اعضا به آن رأی مثبت نداند.

دنیامالی افزود: از این پس خودروهای هیبریدی با پرداخت 50 درصد هزینه می توانند طرح ترافیک دریافت کنند.

دستفروشی در مترو نباید یک شغل کاذب محسوب شود

محمد احمدی بافنده مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران اظهار داشت: به منظور ساماندهی زنان دستفروش در مترو با ستاد توانمندسازی زنان هماهنگی های لازم انجام شده تا براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این ستاد نسبت به آموزش های لازم و مرتبط در مورد آنان اقدام کند، چراکه ممکن است فردی که در مترو دستفروشی می کند دارای حرفه و تخصص دیگری باشد که به دلیل مشکلات مالی نتوانسته شغل بهتری را انتخاب کند.

وی با بیان اینکه به طور حتم نباید اجازه دهیم تا دستفروشی در مترو به عنوان یک شغل کاذب رواج پیدا کند، تصریح کرد: مدیریت شهری برای دستفروشان زن و مرد برنامه‌های جداگانه‌ای دارد و طبق تفاهم نامه با شرکت ساماندهی مشاغل، مردان در شب بازار و روز بازارها ساماندهی می شوند.

خودروهای تک سر نشین معضل ترافیک تهران/ خیابان های تهران به پارکینگی بزرگ تبدیل شده اند

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهرنشینی را نمی توان به معضل یا مشکل گره زد، این روزها همه جای دنیا، مردمی که نتوانند در محل زندگی اولیه خود به امکانات رفاهی و توسعه ای و زیرساختی دست یابند محکوم به نقل مکان خواهند بود و این قاعده در کشور ما شاید بیش از هر جای دیگری تشدید شده است.

تشدید از این جهت که امکانات رفاهی و زیر ساختی در کشور ما در شهری متفاوت و بسته به میزان قدرت سیاسی گاهی متفاوت می شود بدین معنا که هر شهری قدرت سیاسی و نفوذ بیشتری در دولت داشته، توانسته بودجه بهتری را به توسعه شهری اختصاص دهد.

تهران در بین همه شهرهای ایران، توسعه بیشتری داشته است و جمعیت 10 میلیونی آن این موضوع را تایید می کند، مسلما هر شهری با توسعه جمعیت نیاز به توسعه زیرساخت‌های اساسی هم دارد که انصافا در یک دهه اخیر شاهد رشد چشمگیر در بخش هایی مثل حمل و نقل عمومی و ساخت راه‌های مواصلاتی بوده ایم گرچه کافی نیست اما در مقایسه با دو دهه قبل می توان به آینده آن امیدوار بود.

اعداد نجومی در مورد بدهی شهرداری تهران غلو کردن است

ناصر امانی معاون برنامه ریزی و توسعه امور شورای شهرداری تهران با اشاره به برخی آمارها مبنی بر بدهی 60 هزار میلیاردی شهرداری تهران اظهار داشت: اعداد نجومی که در مورد بدهی های شهرداری داده می شود بدون شک بزرگ کردن و غلو کردن است.

وی افزود: در راستای کسب اطلاع از میزان بدهی های شهرداری تهران ستادی تشکیل شده که مرتب پرداخت بدهی ها را پیگیری می کند، به همین دلیل در خصوص بدهی ها نگرانی نداریم.

سلیقه‌های سیاسی علت رد صلاحیت اعضای شورای شهر

رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به رد صلاحیت تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: بدون شک اعمال سلیقه‌های سیاسی و جناح بندی سیاسی دلیل رد صلاحیت این افراد بوده است.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به قانون وفادار باشند و در خصوص آن بی وفایی نکنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی باید به قانون توجه کند، گفت: نظارت بر اجرای قانون یکی از موضوعات مهمی است که باید در چارچوب قانون باشد.

تقی پور افزود: امیدواریم طی 2 روز آینده به موضوع رد صلاحیت دبیر و کاشانی با دقت بیشتری رسیدگی شود.

لزوم به کارگیری افراد متخصص در شورای شهر

ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با مثبت ارزیابی کردن عملکرد شورای چهارم، اظهار داشت: به عملکرد شورای چهارم می‌توان نمره خوبی داد به دلیل اینکه خروجی کار آن در داخل شهر تهران مناسب بوده و سرمایه و اعتبار شهر که متعلق به مردم و بیت المال است در جهت توسعه زیر ساخت ها هزینه شد.

وی افزود: در برنامه پنج ساله دوم که در شورای چهارم به تصویب رسید، بیش از 30 درصد اعتبارات در حوزه توسعه عمران و حمل و نقل شهری هزینه شده که این کارها ماندگار هستند و بودجه صرف موضوعات زودگذر و مصرفی نشده است که در آینده نتوانیم از سرمایه گذاری انجام شده بهره برداری کنیم.

حمل و نقل شهری برای رسیدن به شرایط مطلوب راه طولانی پیش رو دارد

غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران اظهار داشت: با توجه به اقدامات شهرداری در راستای بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی، اما این حوزه هنوز راه طولانی را برای رسیدن به شرایط ایده آل در پیش دارد.

وی تصریح کرد: گسترش ایستگاه های مترو، واگذاری اتوبوس های درون شهری به بخش خصوصی و غیره از اقدامات مثبت شهرداری و بخش خصوصی هستند که برای تقویت بیشتر این حوزه، با حذف دستورالعمل های دست و پا گیر می توان به بخش خصوصی اجازه ورود بیشتری داده شود.

آرام ادامه داد: برای خدمات دهی مطلوب تر، شهرداری تهران، سازمان حمل و نقل، وزارت کشور، تاکسیرانی و آژانس های مسافربری با همکاری یکدیگر می توانند با رفع موانع، فضای بیشتری را به بخش خصوصی اختصاص دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار