اعتکاف به آن معنی که انسان برای دوری از روزمرگی خود به خلوتگاه عبادی برسد.

حجت‌الاسلام مرتضی ادیب یزدی، سخنران و کارشناس مذهبی در گفتگوی نوروزی با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛درخصوص تلاقی بهار طبیعت و بهار عبادت گفت: از عنایت پروردگار عالمیان چرخش ایام است که در لحظات آغازین سال نو با تعبیر «یا مقلب القلوب والابصار یا مدبر اللیل و النهار» نام برده می‌شود. درواقع این دعا از امام صادق علیه السلام روایت شده است که مستحب است در لحظه سال نو به تعداد روز‌های سال این دعا تکرار شود. همچنین «یا محول الحول و الاحوال» که به تعبیری حول همان احوالات باطنی انسان است و حضرت حق تعالی انتظار دارد همانگونه که با قدرت الهی جهان را دچار تحول می‌کند، انسان نیز به سمت کمال گرایی و تعالی گرایش پیدا کنند و به دنبال ایجاد تحول، ابتهال و انقلاب در درون خودش باشد.
 
این سخنران در ادامه با اشاره به تحولات دورنی انسان بیان کرد: انسان اگر در درون خودش متحول شود و راه‌های نرفته را برود و خودش را هم پای روزگار و تحویل سال قرار بدهند، کار بزرگی را رقم زده است. این هنر انسان است که در حال تکامل باشد.
 
وی درخصوص راه های حفظ تکامل انسانی و رسیدن به غایت الهی افزود: قرآن عزیز در  آیه خودش به روشنی در تثبیت تکامل انسان سخن گفته است، به این معنی که انسان برکت تفکر موجبات تکامل دائمی را در انسان فراهم می‌کند، حال اگر بیایم این تفکر و تکامل را با تحول طبیعت در خودمان همراه کنیم، تحول روزگار با بهار عبادت تلاقی پیدا می‌کند. البته طبیعت یعنی محضر قدرت الهی و نشانه خلقت است.
 
حجت الاسلام ادیب یزدی ادامه داد: آنچه که خدای متعال اراده فرموده بهار طبیعت امسال با بهار ماه رجب المعظم مقارن شده است و برکات و طراوت از آن می‌بارد. در هر صورت تلاقی این دو بهار بسیار مناسب بوده و تقریباً فرصتی را در اختیار بندگان خوب خدا قرار می‌دهد که آن کسانی که در طبیعت تفکر و تحقیق می‌کنند، چه خوب که در برابر خدای منان سجده‌های خالصانه داشته باشند و با تمام وجود به عبادت خدا برساند.
 
سخنران و کارشناس مذهبی در پایان اظهار کرد: یکی از عباداتی که با ایام نوروز مقارن شده است اعتکاف است، اعتکاف به آن معنی که  انسان برای دوری از روزمرگی خود به خلوتگاه عبادی برسد. در واقع انسان به اعتکاف نیازمند است و اعتکاف می‌توانند گره‌های وحشتناک زندگی را باز کنند و فضای جدیدی را برای هر فرد مهیا سازد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: قرآن ، ائمه اطهار ، اعتکاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
البته به جاي اعتكاف ميتوان نذر كرد كه مشكل مومني را حل كرد
آخرین اخبار