تابلوی قلابدوزی با نقش شاهزاده قاجاری در یزد ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی استان یزد گفت: تابلوی پارچه‌ای قلابدوزی شده بانقش شاهزاده قاجاری به عنوان یکی از آثار ارزشمند منقول استان یزد به ثبت ملی رسید.

معاون میراث فرهنگی استان یزد در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛گفت: تابلوی پارچه‌ای قلابدوزی شده بانقش شاهزاده قاجاری به عنوان یکی از آثار ارزشمند منقول استان یزد به ثبت ملی رسید.

ساشا ریاحی مقدم افزود : یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و بررسی پیرامون آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی و بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی دارای ارزش و همچنین تهیه شناسنامه‌های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیر منقول تاریخی – فرهنگی، بافت‌های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی است.

وی ادامه داد: اموال منقول فرهنگی، تاریخی به اشیائی گفته می‌شود که قابلیت حمل و جابه جایی داشته باشد این اشیاء اعم از مذهبی یا غیر مذهبی باید به لحاظ باستانشناسی یا ادبی، هنری یا علمی اهمیت داشته باشد.

ریاحی مقدم در خصوص تابلوی پارچه‌ای قلابدوزی شده بانقش شاهزاده قاجاری خاطرنشان کرد: نقش شاهزاده بانوی قاجاری باطوطی بردست و تزئینات گل وگیاه درقاب اطراف به همراه تصاویر زن و مرد اروپائی حاشیه از سه قسمت تشکیل شده گل‌های درشت اسلیمی باساقه دوزی‌های سبزرنگ و گل‌های درشت ختایی قرمرزرنگ، گل گرد و دوخت‌های کومه‌ای جهت تزئین کلاه و لباس به همراه پرنده و شاهزاده قجری که زیبائی خاصی به تابلوداده است دوخت تابلواز قلاب دوزی رشت یا قلاب دوزی معرق است و پارچه آن ماهوت یا فوتر قرمز و سرمه‌ای و کرم تشکیل شده است.

انتهای پیام/ ی

ثبت ملی تابلوی پارچه‌ای قلابدوزی  شده بانقش شاهزاده قاجاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.