به مناسبت سال جدید گپ و گفتی را با احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج ایران ترتیب دادیم که در زیر می خوانید.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ، احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج ایران متولد 11 ژانویه 1983 در تهران است. قائم مقامی اولین استاد بزرگ و پر افتخارترین شطرنجباز تاریخ کشورمان است.

او در 14سالگی و برای نخستین بار موفق شد به قهرمانی رقابت های شطرنج بزرگسالان کشورمان دست یابد و در سال 2000 هم به اولین ایرانی تبدیل شد که توانست رویای رسیدن به درجه استاد بزرگی در این رشته را به واقعیت تبدیل کند.قائم مقامی پس از رسیدن به درجه استاد بزرگی شطرنج در مسابقات مختلف بین المللی در تمام دنیا حضور پیدا کرد و موفق به کسب عناوین بزرگی همچون فتح مسابقات درسدن آلمان،آیل آو من انگلستان و مسابقات مختلف بین المللی زیادی در آمریکا، بریتانیا، آلمان، اتریش، فیلیپین، امارات، هند، سوئیس، بنگلادش، یمن، اسپانیا، آذربایجان، لبنان، بحرین، جمهوری چک و روسیه شد.

*برخی افتخارات این نابغه شطرنج به زیر شرح زیر است:

*رکورددار قهرمانی بزرگسالان ایران با 12 قهرمانی

*فعالترين و موفق ترين شطرنجباز سال 2004 ميلادى جهان

*دارنده 2 مدال المپيك بازی هاى فكرى جهان

*دارنده 26 مدال آسيايى بزرگسالان

*ركورددار عنوان قهرمانى ايران در تمامى مقاطع

*فاتح بيش از 90 تورنمنت معتبر بين المللى

*ركورددار درجه بين المللى تاريخ ايران

*عضو و كاپيتان تيم ملى ايران در 21 سال اخير

*دارنده رکورد گینس در بازی های همزمان سیمولتانه در مقابل 614 بازیکن و کسب 96/7 درصد امتیاز

*کسب 26 مدال مختلف آسیایی اعم بازی های آسیایی،قهرمانی میز یک تیمی آسیا.

*کسب 4 مدال قهرمانی دانشجویان جهان

* 2 مدال برنز اولین دوره مسابقات ورزش های فکری جهان در سال 2008

* 90 قهرمانی در مسابقه های بین المللی مختلف

*نایب قهرمان مسابقات بین المللی لیورپول در سال 2007

*قهرمانی جام مشترک فیلیپین در سال 2009

*قهرمانی دومین دوره مسابقات subic فیلیپین در 2009

*قهرمان مسابقات بین المللی باکو در سال 2015

*قهرمانی مشترک در world cup آمریکا در سال 2015

*قهرمانی مشترک در washington open آمریکا در سال 2015 و خیلی عناوین دیگر که او را تبدیل به اسطوره بی بدیل شطرنج کشورمان در این سال ها کرده است.

همچنین او در یک دوره بازی مقابل آناتولی کارپوف از قهرمانان اسطوره‌ای جهان که در تهران در بهمن ماه 1387 برگزار شد توانست در مجموع امتیازات 10٫5–9٫5 رقیب خود را شکست دهد.

گفت و گوی عیدانه با اولین استاد بزرگ شطرنج ایران

برهمین اساس پیش از شروع پایان سال به سراغ این شطرنج باز موفق تیم ملی رفتیم و گفتگویی را با او ترتیب دادیم که در ادامه ملاحظه می کنید:

*سال 96 برای شما چطور بود؟

سال 96 جنبه های مختلفی برای من داشت و می توانم بگویم شلوغ ترین و پر مشغله ترین کار زندگی ام بود. چون در حیطه های گوناگون خیلی فعال بودم. حتی به لحاظ ورزشی هم سال خاصی برای من بود به دلیل اینکه پس از مدت ها تصمیم گرفتم در ابتدای نیمه دوم سال گذشته تمریناتم را به صورت جدی برای حضور در شطرنج آغاز کنم چون سال ها درگیر مشغله های فراوانی بودم و زیاد فرصت نمی کردم آن را پیگیری کنم. 

با توجه به اتفاقاتی که در زندگی شخصی برایم رقم خورد فکر می کنم (سال 96) یکی از سال های تعیین کننده زندگی من بود . علیرغم اینکه کش و قوس های زیادی را در زندگی ام تجربه کردم اما در مجموع رضایت بخش بود. به طوری که راحت تر بتوانم کارهایم را پیش ببرم.

*بهترین خاطره شما در سال 96؟

بعد از سال ها که در فرم مطلوب نبودم در چند تورنمنت از جمله رقابت های ابوظبی، اپن خمین و همدان توانستم خیلی خوب نتیجه بگیرم اما با این حال این مسابقات آن قدر تاثیر گذار نبود که برایم نقطه عطفی باشد. از طرفی اکثر مسابقات فصل تابستان را خیلی خوب پشت سر گذاشتم و این ها بهترین خاطره ورزشی من در سال گذشته بودند.

*بدترین اتفاق سال 96

هم در مسابقات جام كارون و دهه فجر كه 2 سرى مسابقه جدا بودند، در صورتی که بازى آخر را مساوى نمی كردم قهرمان می شدم. اما از شانس این اتفاق رخ نداد از کسب عنوان نخست باز ماندم. از سوی دیگر چون در روند تکاملی شطرنجی ام قرار دارم و همواره در مسابقات حضور دارم این را شکست محسوب نمی شوم. برخی مواقع ممکن است باخت و برد در ورزش وجود داشته باشد، حتی در یکی از مسابقاتی که شرکت کردم به دلیل شرایط روحی و روانی نامناسب چند باخت متوالی را پشت سر هم در 2 روز تجربه کردم.

*برنامه شما برای سال 97 چیست؟

امسال مسابقات متعدد زیادی را در شطرنج در پیش داریم و اکنون نزدیک به چند ماهی می شود که تمریناتم را برای حضور در رقابت های پیش رو شروع کرده ام تا بتوانم نتایجی در خور شان ورزش کشورم بدست بیاورم. امیدوارم هر کمکی از دستم بر می آید برای شطرنج کشورم انجام دهم.یکی از برنامه هایم در ابتدای فروردین حضور در رقابت های آزاد دبی و شارجه امارات است که اتفاقا هر  2 این تورنمنت ها  از مسابقات با کیفیت است. البته بلافاصله در نظر دارم  در چند رویداد دیگر حضور یابم که مطمئنا شرکت در این رقابت های سطح بالا به من کمک می کند تا بتوانم هم روند به رشد خودم را طی کنم و هم به برنامه هایی که مدنظرم است دست یابم. سال پیش رو یکی از سال های مهم برای رشته شطرنج محسوب می شود، چرا که باید در المپیاد جهانی شطرنج،جام ملت های آسیا و مسابقات باشگاه های جهان رویداد های مهمی هستند که باید در آنها حضور یابیم.

با توجه به اینکه این رشته در ایران روز به روز در حال پیشرفت است احساس می کنم شطرنج کشورمان نیاز به حمایت بیشتر مسئولان دارد و امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد مسئولان ذی ربط، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک دست به دست هم بدهند تا این رشته بتواند در سال 97 به موفقیت های زیادی در سطوح مختلف برسد.

*چرا شطرنج روانتخاب کردی؟ 

وقتی با شطرنج آشنا شدم واقعاً افق تازه یی در ذهن من باز شد و با یک دید دیگه یی همیشه به این رشته نگاه می کردم. من حدود ده رشته ورزشی رو به صورت تقریبا خوب دنبال کردم اما این رشته دید متفاوتی رو توی ذهن من ایجاد کرد. شطرنج از نظر جذابیت، پیچیدگی، زیبایی و جنبه های علمی، هنری و حتی فرهنگی و اجتماعی، اصلاً قابل مقایسه با دیگر ورزش ها نیست! من از سنین پایین غرق این رشته شدم و می تونم بگم شاید شطرنج روزی ۱۰ ساعت از زندگی من رو پر کرده بود.

*تا حالا شده از حضور در شطرنج خسته شوید؟

خیر تا حالا چنین فکری به ذهنم خطور نکرده زیرا شطرنج رشته مورد علاقه ام محسوب می شود. من این رشته را به عنوان یک شغل و کار محسوب نمی کنم.

از زمانی که در شطرنج حضور داشته ام،توانسته ام نکات زیادی را یاد بگیرم و همواره نگاهم بدین صورت بوده که شطرنج در زندگی کمک حالم بوده است و اگر یک بار دیگر متولد شدم باز هم به سراغ شطرنج می روم.

همچنین زمانم را طوری تنظیم می کنم تا بتوانم بیشتر به شطرنج بپردازم.با وجودی که در برخی مواقع دچار مشغله های مختلف شده ام اما با این حال سعی ام بر این است تا برنامه ریزی ام طوری باشد که از این رشته فاصله نگیرم. واقعا همیشه دیدم این بوده شطرنج کشورم به سمتی حرکت کند که لیاقتش را دارد.ایده های بزرگی را برای شطرنج کشورم پیش بینی کرده ام و امیدوارم که بتوانیم روزی مدال های خوشرنگی را در سطوح مختلف بین المللی برای کشورمان بدست بیاوریم.

اهداف و پیش بینی هایی را که در گذشته برای ورزش شطرنج ترسیم کرده بودم این روزها در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

گفت و گوی عیدانه با اولین استاد بزرگ شطرنج ایران

*تا حالا تجدید هم شدی؟ 

هیچ وقت! معدل من همین حالا هم بالای 17 هست! با اینکه خیلی کم درس می خونم! البته یک دانشجوی قوی از نظر بار علمی نیستم چون وقت نمی کنم کنار درسم مطالعه داشته باشم. ولی در حدی که در دانشگاه درس ارایه می شه، خودم رو می رسونم و با صرف وقتی متعادل، نتایج خوبی هم کسب می کنم!

*شما پرسپولیسی هستید یا استقلالی؟

من از پرسپولیسی های 2 آتیشه هستم. هیچ وقت نشده از باخت استقلال ناراحت نشوم چرا بعد از رنگ قرمز تیم مورد علاقه ام استقلال است. البته در بازی های دربی که بین این تیم ها صورت می گیرد دوست دارم پرسپولیس برنده میدان شود.در گذشته و پیش از آمدن به شطرنج در تیم نونهالان تهران عضویت داشتم.علاقه ام به تیم پرسپولیس از سنین خردسالی شکل گرفت و در ضمن کل خانواده ما پرسپولیسی هستند. البته کما بیش با برخی از استقلالی ها هم دوست هستم.

*اولین عیدی دوران کودکی را از چه کسی دریافت کردید؟

بلافاصله پس از لحظه سال تحویل اولین عیدی ام را از پدر و مادرم دریافت می کردم. همچنین مادرم کادویی را که از قبل تهیه کرده بود در هنگام وارد شدن به سال جدید آن را تقدیم من و پدرم می کرد. درست است وضع مالی زندگی مان آن چنان که باید در حد عالی نبود اما با این حال همیشه از بودن در کنار یکدیگر خوشحال بودیم. اکنون هم که در کنار همسرم هستم رابطه مان با خانواده هایمان بسیار خوب است. همچنین علیرغم اینکه زندگی ام بسیار شلوغ است اما دوستانم به من لطف دارند و کاری برنامه هایشان را پیش می برند تا بتوانیم کارها را طبق اصول و حساب دنبال کنیم.

 

* ترجیح می دهید برای تعطیلات عازم کدام شهر شوید؟

به تمام افراد توصیه می کنم که برای گذراندن تعطیلات عید به تهران بیایند،زیرا هم خلوت است و هم از هوای پاک و تمیزی برخوردار است. البته من برنامه ام این است که چهار روزی را برای سفر به جنوب کشور بروم و پنج روز هم در تهران سپری کنم.در کل یازده روز ابتدایی سال جدید را در تهران هستم و پس از آن باید برای حضور در رقابت های آزاد دبی همراه با همسرم راهی امارات شوم.

*قشنگ ترین سنت عید نوروز چیست؟

به هر حال یک سنت خیلی زیبا،تامل برانگیز و جالب توجه استفبه طوری که انسان ها با رویش مجدد طبیعت و با آمدن فصل بهار می توانند برای خودشان ایده های مختلف زندگی را به تصویر بکشانند.با هم بودن اشخاص کنار یکدیگر بسیار ارزشمند است و این مسئله می تواند برای موفقیت های بیشتر به نفع انسان ها رقم بخورد.در هر حال عید نوروز و بهار برای انسان ها همراه است با ترسیم افق های جدید در زندگی،همیشه ایده های قشنگی را برای انسان ها به همراه دارد و با رویش فصل بهار انسان ها تصویرهای قشنگی را از این فصل برای خودشان ترسیم می کنند. اگر واقعا یادشان نرود که چه قول هایی را در زمان لحظه سال تحویل به خودشان داده اند به طور حتم زندگی هایشان از چیزهایی که وجود دارد قشنگ تر خواهد شد.

هر چه با هم بودن ها بیشتر شود به طور حتم انسان ها می توانند موفقیت های بیشتری را تجربه کنند و نباید سختی ها سبب شود تا فاصله بین مردم بیفتد. در حدود 20 یا 25 سال پیش که کودکی بیش نبودم روابط میان مردم جامعه زیبا تر بود. درست است در روندی قرار گرفته ایم که فاصله بین مردم بیشتر شده اما این دلیل نمی شود که بگذاریم فاصله طبقاتی مردم بین یکدیگر بیشتر شود.

توصیه می کنم مردم کتاب های کوچک را مطالع کنند تا بتوانند از این طریق روزی چند ساعت را به مطالعه کتاب بپردازند.فرهنگ کتاب خوانی در جامعه ما کمتر شده و این باعث می شود تا بتوانیم جامعه را به کارتون های زیادی که در دهه 60 پخش می شد ببریم. خوب نیست در زمان تحویل سال به کودکانمان یک چک 50 هزار تومانی هدیه دهیم و باید با هدیه دادن کتاب به آن ها کاری کنیم تا همدیگر را بهتر احساس کنند. اگر در سال 97 کارهای فرهنگی زیبایی انجام دهیم به طور حتم می توانیم کشورمان را به سمت پله های ترقی سوق دهیم.

*یک نمره هم از یک تا 20 به عملکرد خودتان در سال 96 بدهید؟

16.

*به حضور در سیاست فکر می کنی؟

الان اصلا.شاید در آینده به حضور در سیاست فکر کنم.در حال حاضر سعی ام بر این است تمرکزم را از این دست موارد خارج کنم.

*اگر شما جای رئیس جمهور بودید برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی مردم چه کار می کردی؟

سعی می کردم وضعیت پایه معیشتی مردم ایران را خیلی تغییر دهم. مبارز با فساد از سوی مسئولان باید جدی تر دنبال شود. ما در آموزش و پرورش هم نیاز به یک تجدید نظر اساسی داریم به طوری که ما بیشترین ضربه را در حیطه فرهنگ و آموزش پرورش داریم مشاهده می کنیم و چنانچه به این موارد زیاد اهمیت داده نشود مطمئنا آینده کشورمان خیلی درخشان و امیدوار کننده نخواهد بود.

 

*بدترین مطلبی که در روزنامه ها علیه شما منتشر کردند چی بود؟

برخی روزنامه ها به دنبال این هستند تا در یک مسابقه رتبه ای ضعیف را کسب کنم و سریعا برای سرکوب کردن من وارد عمل شوند. این گونه نه تنها افراد هیچ دستاورد موثری برای کشورمان ندارند بلکه تنها هدف شان این است تا در کار دیگران سنگ اندازی کنند تا آنها هم در کارشان به موفقیت نرسند. خدا را شکر سعی کردم طوری زندگی کنم تا نقطه ضعفی برای دیگران باقی نگذارم و بر عکس آنان مردم همواره به من لطف داشته اند.

*نظرت درباره عدد هفت و پنج در ایران باستان چیست؟

عدد هفت عددی است که در مباحث تاریخی، فلسفی و مذهبی  به آن اشارات زیادی شده است. این عدد در بین عددهای یک رقمی به عنوان بزرگترین شماره شناخته می شود و به همین دلیل می تواند کاملترین خلصت های عدد یک رقمی را به لحاظ ریاضی دارا باشد. از طرف دیگر اعداد پنج و هفت عددهای روحانی هم به حساب می آیند.

همچنین عدد پنج هم در دست بشر است و به نوعی نمادین، برای اینکه فرد بخواهد اشاره ای به این جمع داشته باشد که آیا به پنج عدد آیتم اشاره شده یا که پنج بخش است.حتی در بعضی از مذاهب این عدد نشان دهنده سوگند و ادای احترام هم محسوب می شود. سفره هفت سین هم برگرفته از عدد هفت است و این عدد را مقداری ایرانی تر می دانم.

*به کدامیک از اجزای سفره هفت سین علاقه مندی؟

چون زمانی که در مهد کودک حضور داشتم در فیلم سمنو ایفای نقش کردم ، به همین دلیل در سفره هفت سین عاشق سمنو هستم. البته جدا از این مباحث سمنو خیلی مقوی و خوشمزه هم است. سایر نمادهایی که در سفره هفت سین وجود دارد نشان دهنده سنت کشور ما هستند.

*نظرت در مورد ماهی سفره هفت سین چیست؟

ماهی به عنوان موجود زنده ای که در آب زندگی می کند و فضای دنیا او با انسان ها بسیار متفاوت است و زیاد آزاری هم به ما نمی رساند، حضور او در سفره هفت سین زیبایی خاصی دارد و نوع زندگی ماهی می تواند خیلی چیزها را برای انسان تداعی کند. باید خوب هم ماهی را نگهداری کنیم و هم به زندگی او برای لحظاتی بیاندیشیم، چرا که ما هم مانند آنها در یک چرخه طبیعت حضور داریم و باید به ما هم مانند آنها رسیدگی شود.

همگان باید به یکدیگر احترام بگذارند تا دنیای زیباتری را برای یکدیگر ترسیم کنیم. ما در بیشتر مواقع می توانیم از حیوانات نکات زیادی را یاد بگیریم تا شاید این حیوانات کمک کنند تا فاصله بگیریم از آلایش هایی که خودمان برای خودمان بوجود آورده ایم.همچنین غافل هستیم از اینکه جاندران خیلی بی آزار و مطابق با صفات خودشان به چرخه این زندگی ادامه می دهند.

گفت و گوی عیدانه با اولین استاد بزرگ شطرنج ایران

*میان اجزای آجیل کدام را بیشتر دوست دارید؟

پسته عشق بی چون چرای کودکان در میان اجزای آجیل است. من بیشتر عاشق پسته،فندق و بادام هستم. البته بادام در میان بچه ها چندان طرفدار ندارد. هنگامی که جشن چهارشنبه سوری می گرفتند با قاشق زنی به سمت منازل سایر همسایه ها می رفتیم و با آنها به خوشگذرانی می پرداختیم.

* ارتباط تان در فضای مجازی چطور است؟

تمام سعی ام بر این است تا ارتباط نزدیکی با مردم برقرار کنم. وظیفه ام می دانم همانطور که مردم به من لطف دارند و در برخی مواقع کمک حال من بوده اند، من هم وظیفه ام حکم می کند در جاهایی که می توانم برای هموطنانم کاری کنم. در روز وقت زیادی از زمانم را در فضای مجازی به پاسخگویی به مردم می گذارم. چون هر چیزی در زندگی بدست آورده ام از خانواده و این مردم دارم. اگر یک ایرانی هستم بواسطه این است که مردم از من حمایت می کنند.

* از دوران کودکی به چه چیزی علاقه داشتید؟

در دوران کودکی بیشتر به خواندن زبان، ورزش کردن و فوتبال بازی کردن علاقه داشتم. همبازیان اصلی من در آن سال ها پدر و مادرم بودند چونکه تک فرزند بودم و خواهر و برادری نداشتم که در اوقات فراغت و بیکاری با من بازی کنند. در بدو ورود به مدرسه خیلی زود جذب کلاس سرود، فوتبال، پینگ پنگ، بسکتبال، هندبال، شطرنج و شنا علایق اصلی من هستند.

فعالیت هایم در سن 7 سالگی آن قدر زیاد بود که کمتر فرصت انجام دادن کاری را پیدا می کردم.هیچ وقت دوران مدرسه را از یاد نخواهم برد.

*بهترین ورزشکار ایران در سال 96

حسن تفتیان. با وجودی که تمام ورزشکاران کشورمان را دوست دارم چرا که همه آنها لایق بهترین ها هستند اما با این وجود خیلی کار پسر باد ایران را می پسندم و امیدوارم خیلی زود بتواند رکوردهایش را ارتقا دهد. همچنین حسن یزدانی و سهراب مرادی هم از جمله ورزشکارانی هستند که در سال 96 به بهترین نحو ممکن برای کشورمان در مسابقات مدال آوری کردند.

تیم ملی فوتبال کشورمان هم توانست در راه صعود به جام جهانی نتایج خوبی را بگیرد.پرهام مقصود لو در شطرنج خیلی خوب توانسته خودش را در مسیر رو به جلو قرار دهد و بدون شک می توان آینده درخشانی را برای او در سال های آینده متصور بود.محمد امین طباطبایی هم ورزشکار خوب و با استعدادی در شطرنج است. امیدوارم تیم ملی در جام جهانی بتواند نتایج خوب و آبرومندانه ای را بدست بیاورد و خیلی خوشحال می شوم که شاگردان کی روش برای اولین بار راهی مرحله حذفی جام جهانی شوند و اگر چنین اتفاقی رقم بخورد بدون شک بهترین اتفاق ممکن برای فوتبال کشورمان به وقوع می پیوندد.

*نظرت درباره شخصیت کی روش و برانکو چیست؟

هم برانکو و هم کی روش از شخصیت جالب توجهی برخوردارند و از نزدیک کار هر 2 سرمربی را دنبال کرده ام و از نزدیک هم با آنها به صحبت پرداخته ام. آنها از زمان ورودشان به کشور کلاس فوتبال ما را چند پله بالاتر برده اند و به نوعی آن انسجام فکری که یک مربی باید در روند کارش داشته باشند را دارند.در نظر دارند با استفاده از یک سیستم فکری موفقیت را برای مردمی که هم به تیم ملی و پرسپولیس علاقه مندند به ارمغان بیاورند. باید از این دست مربیان در کشورمان بیشتر استفاده کنیم تا شاهد پیشرفت ورزش کشورمان در تمام زمینه ها باشیم. برای اولین بار بود که بازیکنان تیم ملی در نظر داشتند بدون گل خورده راهی جام جهانی 2018 روسیه شوند که متاسفانه این اتفاق رقم نخورد اما با این حال خیلی قشنگ بود که تمام سربازان تیم ملی تنها به دنبال این بودند تا باعث سربلندی کشورمان شوند. از سوی دیگر شفر هم یک غالب فکری را برای موفقیت شاگردانش در تیم استقلال فراهم کرده و تمام این موارد ارزشمند است.خوب نیست نگاهمان گذرا باشد چرا که خیلی ها می آیند زحمت می کشند اما یک اتفاق ناخوشایند سبب می شود تا دوباره از آرزوهایی که برای خودشان ترسیم کرده اند جدا شوند. مردم یک کشور با فوتبال حالشان خوب می شود و بر عکس با یک شکست هم به حالت اغما فرو می روند. بازی پرسپولیس و استقلال خیلی زشت و شرم آور بود چرا که هیچ کدام از بازیکنان نتوانستند بازی همیشگی خود را ارائه دهند.

*پیام نوروزیت برای هموطنان چیست؟

توصیه من به مردم کشورم این است بیاییم با خوبی کردن به همدیگر سال را شروع کنیم. یادمان نرود ما پیشکسوتان فرهنگ و تمدن در این کره خاکی هستیم و بیشتر قدر خودمان را بدانیم.عمر انسان ها در این دنیا خیلی کوتاه و فناپذیر است و باید از بودن در کنار یکدیگر لذت ببریم.

بهترین آروزها را برای هموطنانی که لیاقت داشتن برترین اهداف را دارند. متاسفانه مردم ما خیلی خسته و ناراحت هستند و باید مسئولان بیشتر به این مردم اهمیت دادند. من به عنوان یک ورزشکار از سرویسی که به هموطنانم داده می شود چندان رضایت ندارم و دولت باید جدی تر به این مسئله فکر کند تا هر چه سریعتر مشکلات مردم برطرف شود. در صورتی که خودمان از کارهای کوچک شروع کنیم مطئمنا به مرور زمان  هدف های بزرگ تری در زندگی مان شکل می گیرد.ای کاش به جای خرید کالاهای خارجی بیاییم از مخترعین داخلی حمایت کنیم تا از خروج ارز از کشورمان جلوگیری کنیم. مردم ما در حال کوچ کردن به کشورهای دیگر هستند و این نمی تواند برای فرهنگ و تمدن ما مثبت تلقی شود.کشور ما احتیاج به تفکر بیشتر دارد و چنانچه این اتفاقات رخ بدهد خیلی زود می توانیم به کشورهای دیگر اثبات کنیم که کشور ما دوباره از نو متولد شده است.

*به کدام خواننده علاقه داری؟

شهاب حسینی، پرویز پرستویی، فرامرز قریبیان، علی نصیریان، لیلا حاتمی، فاطمه معتمد آریا، ترانه علیدوستی و پریناز ایزدیار از بازیگران مورد علاقه من در آقایان و بانوان هستند.

هومن سیدی به تازگی توانسته پله های ترقی را یکی یکی پشت سر بگذارد و بدون شک آینده درخشانی در انتظار او خواهد بود. با همسرم درمورد فیلم ها به تجزیه و تجلیل می پردازیم و حتی گاهی اوقات گروهی هم به سینما می رویم.

همایون شجریان، قربانی، سالار عقیلی، حجت اشرف زاده، حمید هیراد، حامد همایون، ماکان بند و محسن چاووشی هم با اجرای زیبای آهنگ هایشان توانسته اند شور و شعف را دوباره به جامعه باز گردانند.

*بازیگر چطور؟

رابرت دنیرو، آل پاچینو، ویل اسمیت، دی کاپریو و نیکولاس کیم کاپولا از بازیگران مورد علاقه من در سینمای هالیوود هستند.

*یک دروغ سیزده به ما بگید؟

تمام شرکت های هواپیمایی ایران از این پس موظف هستند که حق ندارند از ناوگان هوایی که فرسوده هستند استفاده کنند، پروازها هم بدون تاخیر انجام می شود و گرنه ما مکلف هستیم پول ها را به صاحبشان باز گردانیم.

* 97 سال سگ است و بسیاری از مردم در فضای مجازی اعلام می کنند امیدوارند این حیوان پاچه زندگی آنها را گاز نگیرد. چه نظری درمورد این موضوع دارید؟

این موضوع کاملا بی اساس است چرا که سگ حیوان بوفایی است و ما می توانیم با تفکر کردن درباره او چیزهای زیادی را از او یاد بگیریم.من با وجودی که طرفداران نگه نداشتن حیوانات خانگی نیستم اما زمانی که فیلم های حیات وحش را تماشا می کنم احساس می کنم ما هم مانند او می توانیم در کارهایی که در پیش گرفته ایم موفق عمل کنیم.م ادر انسان به عنوان نمادی از عشق، فداکاری و پاک بازی مطرح است اما کمتر پیش می اید تا در قبال همدیگر همچنین عشقی را به صورت خالصانه به اجرا بگذارند. روابط سرد انسان ها با هم موجب شده تا عشقی را در زندگی میان انسان ها شاهد نباشیم و در نهایت تمام این موارد باعث می شود تا لطمه جبران ناپذیری به جامعه وارد شود. امیدوارم امسال سبب شود تا پرخاشگری میان افراد جامعه کمتر شود و به جای آن احسان و نیکی را در میان مردم شاهد باشیم.

*چند تا اسم مى گويم و اولين واكنشى كه در ذهن شما می آید ؟

گری کاسپاروف

اوج خواستن

مگنوس کارلسن

تلاش برای همه چیز

ویس واناتان

شخصیت و عشق

پدر و مادر

خالص ترین همراهان

ایران

وجود

پروفسور سمیعی

افتخار تفکر ایرانی

هاوکینگ

پاداش تلاش

کوروش

راه زندگی

مسی

اعجوبه فوتبال

یوسین بولت

سرعت

فلپس

تکرار نشدنی

مایکل جردن

ماشین گل

الکس فرگوسن

سیستم

خادم الشریعه

باهوش

قائم مقامی

سرباز شطرنج(اراده تمام نشدنی)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار