موزه فسیل بی بی مرادی نخستین موزه فسیل در خراسان جنوبی و کم ‌نظیرترین موزه فسیل در کشور است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ استان خراسان جنوبی به دليل برخورداری از دو نوع آب و هوای كويری خشك و كوهستانی گونه‌های متعددی از جانوران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان و غيره را در خود جای داده است. از سوی دیگر به دلیل موقعيت خاص جغرافيايی دارای منابع غنی و متنوعی از فسیل و سنگواره می باشد که علاقه مندان و پژوهشگران بسیاری را جهت کشف، مطالعه و جمع آوری انواع فسیل به سوی خود می کشاند.

موزه فسیل بی بی مرادی، کم ‌نظیرترین موزه فسیل در کشور


موزه علوم و تاریخ طبیعی بی بی مرادی از جمله بناهایی است که در محدوده بافت قدیمی شهر بیرجند، واقع شده و جزو آثار تاریخی با ارزش مربوط به دوره تاریخی قاجاریه می باشد.


معلمی که در جواب دانش آموزش مجموعه دار شد

محمد جمهوری یکی از پژوهشگران و مجموعه داران فسیل استان است که با حمایت و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اقدام به راه اندازی موزه ای برای ارائه و نمایش گونه های متعدد فسیل و معرفی و آموزش در زمینه آنها نموده است.

جمهوری که از معلمین بازنشسته آموزش و پرورش است، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: پژوهش و تحقیقات من در حوزه فسیل با سوال یک دانش آموز در درس علوم آغاز شد و انگیزه ای شد تا من این مجموعه از فسیل را در خانه تاریخی بی بی مرادی جمع آوری کردم.

موزه فسیل بی بی مرادی، کم ‌نظیرترین موزه فسیل در کشور


به گفته وی موزه علوم و تاریخ طبیعی در دو بخش اصلی «فسیل و سنگواره» و «حیات وحش» با هدف آشنايی پژوهشگران و محققين و آموزش و بهره گیری  علاقه مندان این مجموعه ها داير شده است.

مدیر موزه فسیل بی بی مرادی با اشاره به اینکه بخش فسيل و سنگواره که مربوط به دیرینه شناسی استان می باشد، گفت: در اين بخش مجموعه‌اي از فسيل‌هاي مختلف از شاخه های اسفنج ها، مرجان ها، نرمک تنان، خار تنان، بند پایان، بازو پایان و میکرو فسیلها و... و نیز تعدادی فسیلهای گیاهی به معرض دید و معرفی گذاشته شده است. فسيل‌هاي به نمايش درآمده در این موزه اغلب از داخل استان جمع آوری شده و تقریباً از منحصر به فردترين فسيل‌هاي موجود در سطح ايران و جهان است.

موزه فسیل بی بی مرادی، کم ‌نظیرترین موزه فسیل در کشور
جمهوری افزود: در بخش حیات وحش، گونه‌هاي تاکسیدرمی شده از حيات وحش، اعم از بومي و غیر بومی (مهاجر) در قالب دو مجموعه «پرندگان» و «پستانداران» در دو بخش «کوهستانی و بیابانی» و «آبی و تالابی» به نمايش در آمده است. اين بخش نمونه‌هايي از نادرترين و كمياب‌ترين گونه های جانوری جنوب خراسان را در معرض نمايش گذارده است.


وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰۰ نمونه فسیل در این مجموعه وجود دارد، گفت: توان به نمایش گذاشتن بیش از ۱۲ هزار قطعه فسیل در این موزه را داریم.

موزه فسیل بی بی مرادی، کم ‌نظیرترین موزه فسیل در کشور

آشنایی با کنوانسیونی از پرندگان شرق کشور

خانم هوشیار یکی از مسافرانی بود که از موزه فسیل بی بی مرادی بازدید کرده بود. اودر گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: اولین چیزی که نظر مرا به خودش جلب کرد بنای تاریخی این موزه بود که دارای اتاق های کوچکی که به یک دیگر وصل بودند.


به گفته این بازدید کننده وجود کنوانسیونی از فسیل ها و پرندگان تاکسیدرمی به جذابیت ها این بنای تاریخی افزوده است .


هوشیار گفت با بازدید از این مجموعه با بسیاری از گونه های پرندگان و فسیل های شرق کشور آشنا شدم و به مسافرانی که به خراسان جنوبی سفر می کنند توصیه می کنم دیدن این مجموعه را فراموش نکنند

برچسب ها: آثار تاریخی ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار