آماده باش بیش از 300 هزار نیروی وزارت بهداشت در ایام نوروز
وزیر بهداشت با اشاره آماده باش بیش از ۳۰۰ هزار نیروی این وزارتخانه در نوروز ۹۷ به عوامل تصادفات جاد‌ه‌ای هم اشاره کرد.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضى زاده هاشمى وزیربهداشت در برنامه سفر بخیر شبکه سه سیما با موضوع تمهیدات وزارت بهداشت در ایام نوروز به بزرگترین ایراد رانندگى ایرانى‌ها اشاره کرد و گفت:  ایراد بزرگ ایرانى‌ها بى‌توجهى به قانون و قانون گریزى است که این موضوع منحصر به رانندگى نیست و در همه ابعاد زندگی سیاسى و  اجتماعى این قانون گریزى وجود دارد.

وى ادامه داد: ٤٦٠ هزار نیرو در بیش از ٢٥٠ هزار در بیمارستان، درمانگاه و اورژانس به مردم خدمت مى کنند که از این تعداد ٧٠ درصد در ایام نوروز هم خدمت رسانی دارند؛ در جاده‌ها هم  ١٧ هزار نیرو با ٤٦٠٠ آمبولانس و ٣٥ بالکرد و ٦ فروند آمبولانس دریایى به مردم  کمک می کنند.

آماده باش نیروهای نوروزی برای تامین دارو

وزیربهداشت با بیان اینکه در حوزه دارو گروه هایى آماده باش هستند و تلفن ١٩٠ براى رفع نیازهاى دارویى درمانى و بهداشت آماده کمک به مردم است، افزود: در حوزه بهداشت اکیپ هاى داریم که بر مراکز تهیه و توزیع غذا، رستوران ها، پایانه‌ها و راه آهن نظارت دارند و بازرسى‌ها از ١٥ اسفند آغاز شده است.

هاشمى عنوان کرد:تاکنون ٣١٢ هزار بازدید بهداشتى انجام و ٨٥٣ پرونده قضایى تشکیل شده است همچنین ٢٢ هزارتن مواد غدایی فاسد معدوم شده اند.

وى با تاکید بر اینکه در ایام نوروز صرف توجه به رانندگى کافى نیست، گفت: در حوزه بهداشت ١٢٤٠ اکیپ در روزهاى تعطیل و ٢٨٠٠ اکیپ در ایام عادى بازرسى مى کنند و تاکنون ٤٨١ رستوران تاکنون پلمپ شده است که وقتى جان و سلامت مردم هدف است  قضات و ضابطان، نظارت بر بخش خصوصى و دولتى خواهند داشت  علاوه بر آن  ٢٤٨ هزار نمونه از آب شرب گرفته شده است  تا مردم تعطیلات خوبى داشته باشند.

کاهش 30 درصدی مصدومیت‌ها در چهارشنبه آخر سال

وزیربهداشت در ادامه به حوادث چهارشنبه آخر سال اشاره کرد وافزود: از هنرمندان، ورزشکاران، پلیس راهور و صدا و سیما تشکر کنم، اما اصل تشکر از جوانان و نوجوانان است زیرا على رغم صحنه هاى نازیبایى که در چهارشنبه آخر سال دیدیم، اما ٣٠ درصد مصدومیت‌ها کاهش پیدا کرد ، البته متاسفانه از ٣٤٠٠ مصدوم که داشتیم ٤ نفر فوت کردند.

خودروهای ما استاندارد خوبی ندارند

هاشمى در ادامه با اشاره به وقوع تصادفات در جاده‌ها گفت: در تصادفات علاوه بر آمار مرگ و میر نوع خودرو بسیار مهم است. خودروهاى ما استاندارد خوبى ندارند و ٣٧ سال است که مى‌خواهیم خودروى ملى تولید کنیم، اما موفق نیستیم و نه مردم راضى هستند و نه خدا راضى است، این خودرو‌ها کیفیت خوبى ندارند.

وى ادامه داد: برخى همکاران در دولت با شنیدن این حرف‌ها دلخور مى شوند، اما مردم مى دانند چه خودروهایی ناامن هستند برخى از این خودرو‌ها با سرعت ٨٠ و ٩٠ ایمن نیستند و کسى با این خودرو‌ها تصادف کند آسیب مى بیند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: من شخصا معتقدم در حق مردم ظلم می‌کنیم، اگر بلد نیستیم خودرو بسازیم اصرار نکنیم که خودروی ملى بسازیم، این به معنى عدم خودبارورى نیست بلکه به معنى دفاع از حقوق شهروندی است.

سالیانه 20 درصد افراد در تصادفات معلول می‌شوند

وى افزود: خودروسازان داخلى اگر مى توانند حداقل استاندارهاى بین المللى را رعایت کنند، در عین حال هوا آلوده مى شود، اى کاش انسان در تصادفات از بین برود، در برخى تصادفات معلولیت همه زندگى خود و خانواده فرد را نابود مى کند.

هاشمى ادامه داد: سالیانه ٣٢٠ هزار مصدوم در تصادفات داریم که ٢٠ درصد معلول مى شوند، مجلس و وزارت صنایع و وزارت صنعت چکار می‌کند برخی از خودرو‌ها سالهاست که نباید تولید می‌شدند، اما همچنان تولید مى شوند البته بخشی از تصادفات به رفتار و درجه عصبیت فرهنگ رانندگی مردم بر مى گردد.

 تاب‌آوری مردم در مسائل مختلف پایین است

وى افزود: به طور کلی آستانه تحمل و تاب‌آوری مردم در خصوص مسائل مختلف پایین است و این برای ما خوب نیست و همین مسئله باعث بروز مشکلات بعدی می‌شود از طرفى همه فکر مى کنند حادثه براى دیگران است.

هاشمی تصریح کرد: همچنین در صورت مواجه با تصادف اولین اقدام رعایت آرامش است و در این مواقع است که راه را باید براى ماشین‌های امدادی و پلیس باز نگه داشت و از جابه جا کردن مصدومان خوددارى کرد و با اورژانس تماس گرفت.

توصيه هايى براى جلوگيرى از بروز حادثه رانندگى

وزیربهداشت با اشاره به اینکه بر اساس آمارهاى پلیس بیشتر عامل تصادفات بى توجهى به جلو در رانندگى در ایام نوروز سال گذشته بوده است، گفت: فضای مجازی و استفاده از تلفن همراه یکى از دلایل عدم توجه به جلو است که برای من هم پیش آمده است همچنین پس از مصرف غذا فرد دچار احساس سنگینى شده و مشکلاتی در هوشیاری پیش می‌آید زیرا رابطه‌ای بین افزایش حجم معده با خواب آلودگی پلک‌ها وجود دارد افزون بر این استفاده از نوشیدنى هاى الکلی و روان‌گردان،  توجه به جلو و هوشیاری کامل را می‌گیرد که در این بین رفتار سرنشینان  هم مهم است.

هاشمى اظهار کرد: همه منتظر فرا رسیدن ایام نوروز برای مسافرت هستند و بی انصافی است که غفلت و روزهای شیرین را تلخ کنیم و امیدواریم که همانند چهارشنبه آخر سال و بلکه با کارنامه بهتر، مصدومان کمتری داشته باشیم.

وقتی زبان هنر به ارتقای فرهنگ ترافیکی کمک می‌کند

وزیربهداشت با اشاره به اثرگذارى انیمیشن «سیاساکتى» در فرهنگسازى و کاهش تصادفات گفت: این انیمیشن در گذشته بیشتر از تلویزیون پخش می‌شد، اما اکنون کم شده است و شاید دلیلش آن باشد که از کاهش تلفات جاده‌ای نسبت به سال ۸۴ رضایت وجود دارد.

وى گفت:  به نظر من پخش انیمیشن سیاساکتى فرهنگساز بود و معتقدم که با کار فرهنگی می‌توان مشکلات و معضلات اجتماعی را کاهش داد البته اراده جوانان و خانواده‌ها هم برای کاهش آسیب‌ها ومشکلات اجتماعی بسیار مهم است، این انیمیشن پدیده خوبی بود که توانست با زبان هنر، پیام‌های خوب و فرهنگسازی را به جامعه منتقل کند و امیدوارم تولید و پخش آن ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار