به مناسبت سال جدید گپ و گفتی را با محمد سیفی قهرمان ووشوی آسیا و جهان ترتیب دادیم که در زیر می خوانید.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان محسن محمد سیفی عضو تیم ملی ووشو مردان ایران در بخش ساندا است. او متولد سال 1368 در محله بیسیم شهر زنجان است. ووشوی حرفه‌ای خود را از سن 15 سالگی زیر نظر استاد موحدنیا آغاز نموده و به تیم ملی راه یافته است و در رشتهٔ تربیت بدنی دانشگاه آزاد زنجان تحصیل می کند.

این قهرمان بلامنازع در تمام تورنمنت‌های بین‌المللی که از سال 2010 به این سمت شرکت کرده بدون حتی یک شکست و با غلبه بر تمامی حریفان صاحب عنوان قهرمانی و مدال طلا شده است. محمدسیفی قهرمان 6 دوره مسابقات جهانی و دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی 2010گوانگ‌ژو و 2014 اینچئون است و بدنبال سومین عنوان قهرمانی خود در این بازی‌ها در سال 2018 است.

ادامه مصاحبه نوروزی ما این سانداکار را در زیر می خوانید:

*سال 96 با تمام خوب و بدی هایش به پایان رسید نظرتان در مورد سال گذشته چه بود؟

سال 96 یکی از سال های خوب من بود هم از نظر ورزشی و هم از نظر زندگی شخصی. خوشبختانه من در سال گذشته توانستم به طلای رقابت های جهانی کازان دست یابم و همچنین با تیم پارس جنوبی هم برای چهارمین بار متوالی به قهرمانی لیگ رسیدیم.

*تلخ ترین اتفاق سال 96؟

حوادث تلخ متعددی در سال 96 گریبانگیر جامعه کشورمان شد به صورتی که شاهد غرق شدن کشتی سانچی،سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و زلزله کرمانشاه از جمله حوادثی بود که اتفاق افتاد و باعث شد تا تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان جانشان را از دست بدهند. فکر نمی کنم در هیچ کجای دنیا سابقه داشته باشد که پشت سر هم اتفاقات ناگواری و عجیب غریبی صورت گیرد. واقعا این حوادث سبب شد تا نه تنها جامعه ایران سیاه پوش شوند بلکه حتی بسیاری از خانواده ها هم سر همین مسائل عزادار شدند و امیدوارم که دیگر هیچ از این حوادث ناگوار بوجود نیاید و همه در صلح و آرامش بتوانیم کنار هم زندگی راحتی در پیش داشته باشم.

*برنامه ات برای سال 97 چیست؟

امسال بازی های مهمی از جمله رقابت های آسیایی جاکارتا و همچنین جام جهانی را در پیش داریم. من تاکنون موفق شده ام 2 طلا در بازی های آسیایی 2010 و 2014 کسب کنم و در شهریور ماه به دنبال این هستم تا تعداد مدال هایم را به عدد 3 برسانم. تنها هدفم از حضور در جاکارتا بی شک کسب عنوان قهرمانی خواهد بود. نزدیک به 2 ماه می شود که تمرینات پر فشارم را شروع کرده ام و قطعا در روز سال تحویل هم با وجودی که خیلی ها کنار خانواده شان حضور دارند اما یکی از برنامه های مهم من در این رزو انجام 2 جلسه تمرینی است.

*آیا در زمان سال تحویل کنار خانوادت حضور داری؟

در هر صورت قسمت من این بوده است اما با این حال قطعا شک نداشته باشید بالاخره این روزها،جدایی ها،دوری ها و تمرینات سخت تمام می شود و زمانیک ه طلای بازی های آسیایی را برای خودم و کشور عزیزم کسب کنم تمام این سختی ها به فراموشی سپرده می شود.برای من خوشحال کردن دل مردم از هر چیز دیگری مهم تر است.

*تاکنون چند عید کنار خانواده ات نبودی؟

من از هنگامی که به عضویت تیم ملی ساندا جمهوری اسلامی در آمده ام نتوانسته ام زیاد زمان سال تحویل،شب یلدا،سیزده بدر و  چهارشنبه سوری را کنار خانواده ام سپری کنم. اما فکر می کنم امسال موقع سفره سین کنار همسرم خواهم بود، چون از کادر فنی تیم ملی مرخصی گرفته ام و اگر اتفاقی نیفتد اولین عیدی می شود که کنار همسرم (مهسا جاور) عید را می گذرانم.

*اولین عیدی را به چه کسی می دهی؟

همسرم خانم جاور اولین نفری خواهد بود که پس از وارد شدن به سال 97 به او عیدی می دهم. البته من پیش از پایان سال عیدی خواهرم و همچنین مادر خانومم را داده ام.

*چقدر موفقیت هایت را مدیون خانواده ات می دانی؟

خانواده یکی از بخش های بسیار مهم زندگی هر انسانی چه در ورزش و سایر موارد است و قطعا من هم از این قاعده مستثی نیستم. من چند سالی می شود که پدر و مادر عزیزم به رحمت خدا رفته اند و در طول این سال ها برادران و خواهرم تمام زحمات من را به دوش کشیده اند و واقعا به صورت کامل از من حمایت کرده اند و امیدوارم با کسب مدال هایی که در این مدت کسب کرده ام توانسته باشم گوشه ای از زمات این بزرگوران را جبران کرده باشم.از زمانی هم که ازدواج کرده ام خانواده همسرم من بچه شان به من محبت می ورزند و تلاش کردند تا من در بهترین شرایط زندگی و تمرینی قرار داشته باشم.خدا را شکر می کنم که همچنین خانواده با محبتی نصیب من شده است.

* تا به حال شده از حضور در ووشو خسته شوی؟

نه من عاشق ووشو هستم و اگر باز هم ده بار دیگر متولد شوم بدون شک این رشته را انتخاب می کنم.با وجودی که مدال های زیادی را در مسابقات کسب کرده ام اما تنها حسرتی که در این سال ها در دلم مانده اینکه هیچ وقت نشد رشته ووشو المپیکی شود. ان شاالله روزی ووشو هم وارد بازی های المپیک شود تا ما بتوانیم نتایج خوبی را بدست بیاورم کما اینکه ورزشکاران ما این پتانسیل را دارند تا همانند رقابت های آسیایی در المپیک هم مدال های زیادی را برای ایران به ارمغان بیاوریم.

*دست پختتان چطوره؟

با اینکه دستپختم چندان رضایت بخش نیست اما می توانم غذاهای ساده را به خوبی درست کنم.

*شما پرسپولیسی هستی؟

تیم مورد علاقه ام رئال مادرید است. البته بازی های داخلی هم پیگیری می کنم و به علت اینکه علی دایی، مهدی مهدوی کیا و علی کریمی پرسپولیسی هستند من هم ترجیح می دهم از این تیم حمایت کنم. از سوئی سرخ پوشان پایتخت از مربی کاربلدی همچون برانکو ایوانکوویچ بهره می برند و از زمانی که او سرمربی این تیم شده، توانسته نه تنها موفقیت های بی شماری را برای پرسپولیس به ارمغان بیاورد بلکه حتی موجب شده سطح تیم پرسپولیس چند پله از فوتبال کشورمان بالاتر هم برود.

*به موسیقی علاقه داری؟

در مواقعی که در اتومبیل شخصی ام هستم سعی می کنم موسیقی گوش می دهم.احسان خواجه امیری، مهدی دارابی، محمد علیزاده و بابک جهانبخش خواننده های مورد علاقه ام هستند. انریکو ایگلسیاس هم تنها کسی است که در خارج از کشور آهنگ هایش را به شدت پیگیری می کنم.

*به خودت در سال 96 در ورزش چه نمره ای می دهی؟

مردم باید در این رابطه به من نمره بدهند اما با توجه به طلای رقابت های جهانی کازان روسیه به عملکردم در سال 96 در ووشو نمره 20 را می دهم و امیدوارم بتوانم در سال 97 در بازی های آسیایی جاکارتا و جام جهانی با کسب نشان خوشرنگ طلا شادی را دوباره مانند گذشته به مردم کشورم هدیه کنم.

*اگر جای رئیس جمهور بودی برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی مردم چه کار می کردی؟

من هیچ وقت خودم را جای این شخصیت نمی توانم توصیف کنم، چون نه سیاسی هستم و نه سیاستمدار به خاطر همین نمی توانم در این باره نظری داشته باشم، اما با توجه به اینکه مردم به این دولت اعتماد کردند امیدوارم دولتمردان قول هایی را که به مردم داده اند فراموش نکنند.

*بازیگر مورد علاقه ات چه شخصی است؟

شهاب حسینی، ترانه علیدوستی و جیسون استتهام واقعا بازیگران توانمندی هستند و از دیدن فیلم های این افراد به هیچ وجه خسته نمی شوم.در صورتی که فرصت کنم برخی اوقات به سینما می روم.

*تا به حال شده برای دیدن فوتبال برای همسرتان کری بخوانی؟

بر عکس من که فوتبالی هستم، خانم جاور هیچ علاقه ای به فوتبال ندارد و هر تیمی که من دوست داشته باشم او هم از آن تیم طرفداری می کند.تاکنون پیش نیامده که سر تماشای فوتبال برای او کری بخوانم.

*به حضور در سیاست فکر می کنی؟

با توجه به اینکه حوزه کاری من ورزش است ترجیح می دهم زیاد خودم را درگیر کارهای سیاسی نکنم. چنانچه پیشنهادی از سوی مسئولان برای حضورم در سیاست دریافت کنم بدون درنگ و تانی آن را رد خواهم کرد.

*از امکانات فدراسیون ووشو بگو. آیا این امکانات در حد حرفه‌ای هست یا خیر؟

خوشبختانه شرایط ووشو از لحاظ امکانات خوب است و هیچ کاستی وجود ندارد. کل ورزش ایران به گونه‌ای است که هیچ گاه در شرایط عالی امکاناتی نبوده است اما من فکر می‌کنم که در ووشو نسبت به دیگر رشته‌های رزمی شرایط بهتری حاکم است و ما سالن اختصاصی و کمپ خوبی داریم. شرایط ایده‌آل نیست اما خوب است چرا که در هیچ کجای ورزش ایران امکاناتی در سطح عالی وجود ندارد. از دکتر علی نژاد رئیس فدراسیون ووشو بابت تدارک اردوهای مناسبی که برای ورزشکاران در نظر می گیرند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

*در فضای مجازی حضور داری؟

از حضور در فضای مجازی استقبال می کنم و بیشتر از همه مردم زنجان به من لطف دارند.البته به غیر از مردم شهرم سایر اقشار جامعه هم به شدت در شبکه های اجتماعی به من ابراز محبت می کنند.

* 97 سال سگ است و بسیاری از مردم در فضای مجازی اعلام می کنند امیدوارند این حیوان پاچه زندگی آنها را گاز نگیرد. چه نظری درمورد این موضوع دارید؟

معمولا اولین جمله ای که در مورد سگ آورده آورده می شود اینکه او حیوان با وفایی است و امیدوارم مردم کمتر یکدیگر را آزار و اذیت کنند و بیشتر به هم محبت کنند تا سال خوبی را توام با موفقیت و بهروزی پشت سر بگذاریم.

*پیام نوروزیت برای هموطنان در سال 97 چیست؟

امیداورم امسال،سالی پر خیر ، برکت، دوستی، مودت و محبت برای مردم عزیز کشورمان باشد.ان شاالله اتفاق  تلخی که در سال گذشته برای هموطنان رخ داد هیچ وقت دیگر تکرار نشود.در سال جدید خورشیدی سبزی ، شادی ، کامیابی ، بهره وری ، اثربخشی فعالیتها و بهروزیتان را از درگاه ایزد منان آرزومندم.

*به فال و طالعه بینی علاقه مند هستی

خیر.

*شگردت چه فنی است؟ و چقدر برای اینکه این فن رو شگرد کنی تمرین کردی؟

در این سال هایی که در مسابقات مختلف شرکت کرده ام به تمام حریفانم فن بغل رومی را اجرا کرده ام و این تکنیک را مدیون مربی اسبق تیم ملی چینی وی هستم و اگر او بود نمی توانستم چنین فنی را یاد بگیرم.

*الگوی ورزشی‌ات کیست؟

کریستیانو رونالدو، زیرا بسیار در زندگی خود حرفه ای است، چرا که استراحت، تغذیه و تمرین از اولویت های اصلی او در زندگی روزمره به حساب می آیند.

*رابطه ات با ورزشکاران سایر رشته ها چگونه هست؟

رابطه خیلی صمیمانه و نزدیکی با ورزشکاران سایر رشته ها دارم و معمولا آدمی هستم که با همه جور هستم و اخلاقم طوری نیست که با دیگران سرد باشم.

*از آجیلات به کدامیک علاقه داری؟

بادام هندی تنها آجیلی است که در عید آن را برای خوردن ترجیح می دهم.

*ماهی سفره هفت سین چقدر حضورش در لحظه سال تحویل به شما انرژی می دهد؟

ماهی یکی از نمادهای مقدس سفره هفت سین است و قدیمی ها عنوان می کنند زمانی که وارد سال جدید می شویم او شروع به پشتک زدن می کنند که من تا به حال چنین چیزی را به عینه مشاهده نکرده ام.

*آیا ممکن است در آینده یک سری شرایط ایجاد شود که دوست نداشته باشید همسرتان ورزش را ادامه دهد؟

یک سری شرایط ممکن است پیش بیاید که مسابقه را ادامه ندهد اما من مشکلی با ورزش او ندارم. من در زندگی شخصی بسیار آرام هستم. در خانه شرایط بر عکس است. مهسا ووشوکار است و من قایقران! معمولا بحث ها را به شوخی می گیرم تا حل شود زیرا پارو سنگین است و تحمل ضربه آن را ندارم(باخنده).

*رابطه تان با شعر و کتاب چگونه است؟

رابطه ام با شعر چندان خوب است البته در منزلم کتاب های شعر زیادی را دارم و هر از چند گاهی اگر وقت کنم حافظ را مطالعه می کنم تا بیشتر با این عالم و دانشمند کشورمان آشناتر شوم.همچنین کتاب های انگیزشی و تاریخی هم از جمله کتاب هایی هستند که با جان و دل هر شب آنها را می خوانم.بدون اغراق باید بگویم کوروش تنها شخصیتی است که در طول این همه مدت هنوز هم اثراتش در کشور عزیزمان پا برجاست و حتی عنوان کرده که بهتر است به دین و اعتقاد همدیگر کاری نداشته باشید تا همه چیز طبق آداب و رسوم همان کشور انجام شود.

*نحوه آشنایی با همسرتان مهسا جاور چگونه بود؟

من با خانم جاور همشهری هستیم و کم و بیش همدیگر را می شناختیم ،قبل از بازی های آسیایی اینچئون بیش تر با او آشنا شدم زیرا در بیشتر مراسم هایی که دعوت می شدم با وی بودم. از طرفی بیشتر اردوها در تهران بود و در سلفی که غذا می خوردیم برخوردها بیشتر و در نهایت به ازدواج ختم شد.

*اگر به شما پیشنهاد فیلم شود از حضور در سینما استقبال می کنید یا خیر؟

چنانچه در توانم باشد حتما این کار را انجام می دهم تا حضور در فیلم های سینمایی را هم تجربه کنم.

* به کدام بخش از سفره هفت سین علاقه داری؟

سیب را خیلی دوست دارم، چرا که بسیار مفید است و خاصیت های فراوانی دارد که انسان می تواند همانند سیب مفید و دارای خاصیت های متعدد و ثمر بخش باشد.

*اگر به شما پیشنهادی شود که زیر پرچم کشور دیگری مسابقه دهی پاسخ شما چه خواهد بود؟

پاسخم منفی خواهد بود.درست است هم من و هم سایر ورزشکاران از وضعیت موجود گله مند هستیم که چرا پاداش های ما را دیر پرداخت می کنند اما با این وجود تا حالا نشده جوایز ما را ندهند و من تا زمانی که ذهن و جسمم ادامه دهد برای کشورم مدال کسب می کنم.

*اگر روزی با رئیس جمهور ملاقات کنید چه خواسته ای از او داری؟

به جوانان این مرز و بوم بیشتر اعتماد کنند زیرا این ها سرمایه های مملکت هستند و قطعا می توانند در پیشرفت کشورمان تاثیر گذار باشند.

*بعد از ووشو به چه رشته ای علاقه داری؟

پس از ووشو کشتی آزاد دومین رشته مورد علاقه ام است.

* دروغ سیزده

من اصلا امسال هیچ تمرینی نمی کنم و با آمادگی نسبی راهی بازی های آسیایی جاکارتا می شوم.

*بهترین ورزشکار سال 96 ایران

حسن یزدانی

*بهترین ورزشکار سال 96 جهان

راجر فدرر

*چند تا اسم مى گويم و اولين واكنشى كه در ذهن شما می آید ؟

فدرر

نابغه بی چون چرای تنیس

سیفی

ورزشکاری به شدت تمرینی

استاد محمد سیفی

مربی با استعداد

حسین اوجاقی

شناسنامه ووشوی ایران

علی نژاد

بهترین مدیر ورزشی

کریستیانو رونالدو

اسطوره زندگی من

حمیدرضا قلی پور

رفیق و یار دیرین

مسلم سالیکوف

اعجوبه ووشو

بغل رومی

بهترین فن ووشو

حمیدسوریان

پسر طلایی کشتی فرنگی ایران

حامد حدادی

بسکتبالیست پر قدرت

احسان حدادی

پرتابگر نقره ای ایران

حسن تفتیان

سریعترین پسر ایران

کیمیا علیزاده

تنها بانوی المپیکی

مهسا جاور

عشق

امید نوروزی

ورزشکار با تعصب

کیانوش رستمی

مرد طلایی المپیک

ایران

سرای من

سهراب مرادی

طلای المپیک

سعید علی حسینی

پسر ترک زبان وزنه برداری

زنجان

وطن من

مسی

خوش تکنیک ترین بازیکن

جردن

اسطوره بسکتبال

ساعی

پر افتخارترین ورزشکار

رسول خادم

بی نظیر

فرزان عاشور زاده

سونامی تکواندو

احسان روز بهانی

بوکسور خوشتیپ و با شخصیت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.