مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به آمار و ارقام و بررسی های هواشناسی نسبت به 50 سال اخیر امسال کمترین بارش را در سطح کهگیلویه و بویراحمد داشتیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ کهگیلویه وبویراحمد به سرزمین چشمه ها و آبشار ها معروف است ،استانی که  بیش ۱۸ رودخانه کوچک و بزرگ، ۴۰ چشمه جوشان آب آشامیدنی و معدنی، ۱۷حلقه قنات، پنج آبشار، سه دریاچه وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد دومین استان پربارش کشور پس از گیلان و سرزمین چشمه ها و آب های جاری است اما این دیار پر آب از سرمایه اش محروم است تا این روزها و با گرمتر شدن هوا، بحران بی آبی به پای دنا هم برسد و شهرها و روستاها در این منطقه را فرا گیرد.
70 درصد سطح زمین را آب پوشانده اما از این میزان تنها 12.5درصد آب شیرین بوده و تنها سه دهم درصد این آب شیرین در دسترس انسان اساین در حالی است که در استان تقریبا 100منابع آب شیرین تشکیل می دهد.

باور کنیم آب نیست/ کهگیلویه و بویراحمد نسبت به 50 سال اخیر امسال کمترین میزان بارش را داشت

 

مردم با کمبود آب اشامیدنی دست وپنجه نرمه می کنند

احمد احمدی رجا یکی از اهالی روستای بلهزار بویراحمد گفت: با وجود اینکه جزء پر بارش ترین استان های کشور هستیم و رودخانه‌ ی "مهریان" روستاهای از کنار ما عبور می‌کنند اما مردم در این روستا به مشکل بی آبی دست و پنجه نرم می کنند.

یکی از شهروندان مادوان سفلی نیز می گوید: متأسفانه با قطعی مکرر آب مواجهیم و در برخی موارد حتی یک روز هم آب نداریم که از مسئولان تقاضا دارم چاره‌ای اساسی بیندیشند که این مشکل حل شود.

جمعی از اهالی مردم گوشه اعلام کردند: قطعی آب در این منطقه زیاد است و فشار آب نیز کم است بعضی اوقات از ساعت 14 تا 24 و در برخی مواقع از ساعت 18 تا سه بامداد آب این منطقه قطع است.

کاهش آب چشمه ها و سد ها/  نگرانی کشاورزان

اهای روستای اولاد علی مامن شهرستان بویراحمد  می گویند:چند سالی است که با بحران بی آبی مواجه هشتیم و 800هکتار از درختان سیب در معرض خشک شدن هستند و یکی از چاهای ما خشک شده است.

فرد دیگری در کنار سد شاه قاسم با اندوه فروان با خبرنگار ما گفت:این سد طی سالیان گردشگران فراوانی را به خودش جذب کرده ولی هم اکنون می بینید که خشک شده است.

باور کنیم آب نیست/ کهگیلویه و بویراحمد نسبت به 50 سال اخیر امسال کمترین میزان بارش را داشت

استفاده بی رویه آب و کم بارش عامل اصلی کمبود آب

با این حال کارشناسان معتقدند که استفاده بی رویه از منابع آبی، الگوی نامناسب مصرف و تغییرات آب وهوایی در آینده زمین را با چالش کم آبی مواجه خواهد کرد به طوری که آب اصلی ترین موضوع کشمکش کشورهای جهان خواهد بود.

شکوهی پور مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به آمار و ارقام و بررسی های هواشناسی نسبت به 50 سال اخیر امسال کمترین بارش را در سطح استان داشتیم.البته پیش از این نیزکارشناسان هواشناسی استان نسبت به تداوم وضعیت خشکسالی تا 27 سال آینده هشدار داده بودند.

مصرف بی رویه آب درسطح استان، وجود انشعاب های غیرمجاز، برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی، مصرف غیرقانونی آب دربخش کشاورزی، کاهش حجم آب سدها دراستان و..از جمله مسائلی است که بحران کم آبی را در کهگیلویه و بویراحمد تشدید کرده است.در شرایط فعلی و با وجود تداوم خشکسالی در استان وچالش های ایجاد شده ، مسئولان اقدام به ارائه راهکارهایی را برای مدیریت منابع آبی کرده اند.

 

باور کنیم آب نیست/ کهگیلویه و بویراحمد نسبت به 50 سال اخیر امسال کمترین میزان بارش را داشت

عبدالعلی بهاءالدینی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد دراین باره گفت: اجرای سیستم آبیاری تحت فشار دربخش کشاورزی بهترین راهکار برای مدیریت مصرف آب دراین حوزه است.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان آمادگی 85 درصدی دارد،افزود:میزان پرداختی تسهیلات در سیستم آبیاری قطره ای 10 میلیون تومان و در سیستم آبیاری بارانی6/5 میلیون تومان است.

سید یعقوب فرجی معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان نیز با بیان اینکه به شدت پیگیر احداث تصفیه خانه شهریاسوج هستیم اظهارداشت: آبفای استان دربحث انشعابات غیرمجاز برنامه هایی دارد که در تابستان آینده نیز این برنامه ها تشدید خواهد شد.

باور  کنیم آب نیست

پس باور کنیم آب نیست مردم و مسئولان وهمه وهمه دست به دست هم بدهیم  و از مصرف بی رویه آب جلوگیری کنیم.

گزارش از ذوالفقار دیودل

انتهای پیام/د

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.