فصل دوم مجموعه مستند «ثمر قند» به کارگردانی مهدی الیاسی، نوروز ۹۷ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فصل دوم مجموعه مستند «ثمر قند» به کارگردانی مهدی الیاسی و مجید آزادمنش که به خرده‌فرهنگ‌های غذایی ایرانی می‌پردازد، نوروز ۹۷ از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.

مهدی الیاسی کارگردان مستند «ثمرِ قند» در خصوص این مستند گفت: فصل دوم «ثمر قند» که از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین ۹۷ از ساعت ۱۹:۱۵ دقیقه پخش می‌شود، روایت تصویری متنوعی از شیرینی‌های سنتی ایرانی و شیوه پخت آن‌هاست.

وی تصریح کرد: این مستند که به همت شبکه مستند سیما تولیدشده، در هر قسمت به معرفی جاذبه گردشگری ایران و فرهنگ خوراک اقوام با تأکید بر شیرینی‌پزی می‌پردازد. البته در ابتدای هر قسمت یک یا دو جاذبه‌ تاریخی یا گردشگری آن شهر را به تصویر کشیده‌ایم که می‌تواند راهنمای سفری برای مسافرین و گردشگران ایرانی باشد.

این کارگردان ادامه داد: این مجموعه که با مستند ۱۶ قسمتی «شیرین بهار» شروع شد و سپس نام آن را به «ثمرِ قند» تغییر دادیم، هرسال به کمک یک گروه ثابت ساخته می‌شود و باگذشت زمان باتجربه‌تر هم می‌شوند.

الیاسی گفت: فیلمبرداری سری جدید این مجموعه مستند که به‌صورت دو دوربینه انجام شد، هشت ماه طول کشید. جالب اینکه بعضی از سکانس‌ها و پلان‌های مرتبط با طبخ شیرینی از ابتدا تا انتها را به‌صورت تایم لپس گرفتیم.

این کارگردان درباره ساخت این مجموعه مستند گفت: ساختار این کار منسجم است و موسیقی نقش مهمی در روایت آن دارد، به‌طوری‌که در تمام قسمت‌ها از موسیقی فولکلور ایران و موسیقی دستگاهی ایرانی و سنتی استفاده‌ شده است.

کارگردان و تهیه‌کننده «ثمر قند» درباره اینکه این مستند به سراغ چه شیرینی‌هایی از چه شهر‌هایی رفته است، عنوان کرد: ما امسال ۴ قسمت از ارومیه شامل نقل، حلوای گردو، حلوای هویج و راحت‌الحلقوم، دو قسمت از بجنورد- خراسان شمالی- شامل قتلمه و شکرپنیر، دو قسمت از مشهد (شکرگلاب و پیچ زنجبیلی)، سه قسمت از گرگان شامل سر غربیلی، حلوای اماج، یک قسمت از اصفهان شامل باقلوای دارچینی، یک قسمت کلوچه‌قندی بروجرد از استان لرستان و یک قسمت از شیرینی کماج همدان را داریم.

این مستندساز گفت: این مجموعه که بخشی از خرده‌فرهنگ‌های ایرانی را در حوزه شیرینی‌های سنتی نمایش داده، فقط جنبه آموزش ندارد و سعی کرده پا را فراتر از مستند گزارشی بگذارد و جذابیت بصری موسیقایی را نشان دهد.

وی ادامه داد: «ثمر قند» درعین‌حال که آموزشی برای بانوان ایرانی است، به رویکرد‌های زیبایی‌شناسی تصویر هم توجه کرده است و می‌تواند منبعی مستند از نحوه‌ طبخ شیرینی‌های ایرانی باشد که در آرشیو صداوسیمای جمهوری اسلامی به یادگار خواهد ماند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار