رای الیوم نوشت ممکن است بحران بین انگلیس و روسیه تشدید و به یک جنگ دیپلماتیک تبدیل شود.

«سرگئی اسکریپال» هیزم آتش اختلاف میان انگلیس و روسیهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز خود نوشت: روابط بین انگلیس و روسیه در این روزها شاهد بحران خطرناکی است. علت آن یک جاسوس روس به نام «سرگئی اسکریپال» است که به همراه دخترش بیهوش در پارکی در نزدیکی خانه‌اش در منطقه سالزبری (انگلیس) افتاده بود. به احتمال قوی وی و دخترش با ماده‌ای شیمیایی مسموم شده‌اند.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، ریاست نشست شورای امنیت ملی انگلیس برای بررسی این مسئله را بر عهده گرفت و در این نشست انگشت اتهام را متوجه روسیه کرد و مسکو را مسئول این اتفاق و استفاده از مواد شیمیایی ممنوعه دانست.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه این اتهامات و هشداری که ترزا می به مسکو  داده بود را رد کرد. این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین خواستار تحقیق مشترک انگلیس و روسیه شد، اما سفیر روسیه در انگلیس به وزارت امور خارجه احضار شد. وی نیز دستیابی به نمونه ماده استفاده شده برای مسمومیت اسکریپال را خواستار شد. 

انگلیس احساس می کند امنیت ملی‌اش از سوی روسیه هدف قرار گرفته است و آن را یکی از مهمترین ابعاد حاکمیت و ثبات اقتصادی‌اش می داند به همین دلیل پیش بینی می شود این بحران تشدید شود و به یک جنگ دیپلماتیک به عنوان مقدمه‌ای برای جنگ نظامی گسترده‌تر تبدیل شود. 

ناظران بعید نمی‌دانند که اقدامات تنبیهی اولیه فوری انگلیس که با اخراج بیست و سه دیپلمات روس آغاز شد شاید به تعطیلی کامل سفارت روسیه در انگلیس منتهی شود. همچنین ممکن است دارایی‌های دولت روسیه و شماری از تجار نزدیک به مسکو بلوکه و مجوز پخش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در انگلیس لغو شود. خطرناکتر از اینها ممکن است انگلیس جام جهانی فوتبال را به میزبانی روسیه در تابستان آینده تحریم کند.

انگلیس که از حمایت آلمان، فرانسه و در کنار آنها دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ناتو برخوردار است به شورای امنیت سازمان ملل متحد متوسل شد تا به مجازات‌های پیش‌بینی شده مشروعیت بخشد اما این مجازات‌ها به سبب وتوی روسیه محقق نخواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: انگلیس ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار