روستای سیمین یکی از روستاهای هدف گردشگری استان همدان با جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و بافت با ارزش تاریخی است، این روستا با 300 سال قدمت هرساله میزبان بسیاری از گردشگران نوروزی است.

اگر به روستاهای سنگی همدان علاقمند باشید، با فاصله کمتر از 12کیلومتر از شهر همدان به روستای سیمین ابرو میرسید، این روستا علاوه بر طبیعت بکر و کوه‌های منحصر به فرد اطرافش دارای معماری خاص سنگی است که آن را در کشور بسیار ارزشمند کرده است.

این روستا با قدمت 300 ساله در نقطه‌ای کوهپایه‌ای با بافت یکپارچه سنگی و معماری پله‌ای، کوچه‌های باریک و تنگ و حمام و خزینه در بخش مرکزی همدان واقع شده ‌است.

سیمین روستایی سنگی و پلکانی در قلب کوهستان الوند

استفاده از مصالح بومی و نوع خاص معماری خانه‎ها، مغازه‎ها و مراکز محلات این منطقه را به عنوان روستای شاخص با ارزش‎های معماری قابل توجه معرفی می‎کند. با توجه به شرایط طبیعی و کوهستانی منطقه و بن بست بودن، این روستا به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده که این خود زیبایی‎های طبیعی را به تصویر می‎کشد.

سیمین روستایی سنگی و پلکانی در قلب کوهستان الوند

قبرستان این روستا دارای سنگ قبرهای بسیار قدیمی است که بعضی از سنگ‌ها به‌ دلیل فرسایش بیش از حد قابل خواندن نیستند همچنین از معادن موجود در این منطقه می‌توان به معدن سنگ گرانیت سیاه و تعداد بسیار زیادی معدن سنگ سفید قابل استفاده در صنایع چینی‌سازی اشاره کرد.

سیمین روستایی سنگی و پلکانی در قلب کوهستان الوند

این روستا از غرب به کوه سرکه زار، از جنوب شرقی به کوه بلاغ ، از شمال غربی به کوه تخت رستم و دره سرخ پا، از جنوب به دره ولی شکر، از جنوب شرق به دره جن و از شمال به کوه دره یونجه چال محدود می شود.

روستای سیمین از روستاهای قدیمی استان همدان است و بقایای بافت قدیم و ساختمان حمام قدیمی نشانگر سابقه تاریخی این روستا است.

طبیعت این روستا بسیار خوش آب وهوا میباشد وجود دره های فراوان و زیبایی مانند دره گلها، دره پیپول، دره علی عسگر، دره جن، دره غول، دره پشت مزارستان، دره یونجه جال،دره سرتاف سیمین خرابه،  دره گاودانه، دره پهنه ودره عرب خان زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است .

جریان رودخانه‏ های فصلی سیمین و ورکانه، جریان دایمی آب قنات روستا و چشمه‏ سارهای آن به ویژه در بهار و تابستان، طراوت خاصی به روستا می ‏بخشند.

سیمین روستایی سنگی و پلکانی در قلب کوهستان الوند

باغات سترده گردو، زردآلو، انگور و سیب، جلوه ویژه‏ای به روستا بخشیده و زیبایی دلپذیری پدید آورده ‏اند.

کوه‏های اطراف روستا و دره‏ های خان و جن، در فصول مختلف به ویژه در بهار که سرشار از طراوت و سرسبزی می‏ شوند، مناظر زیبا و دلفریبی را ایجاد می‏ کنند.

بافت سنگی خانه های این روستا ومعماری خاص آن ارزش دیدن را دارد خانه کدخدای سابق(مرحوم میرزا مراد کهوند که یکی از بزرگان قابل احترام این روستا بوده است ) با توجه به وجود چشمه ای زیبا داخل حیاط این خانه قابلیت تبدیل به مهمانپذیر یا سفره خانه سنتی را دارد قرار گرفتن مجموعه اصطبل، بافت سنگی و طاقی و ضربی زیبا درکنار خانه کدخدا ااستان مناسبی برای تبدیل به مکان تفریحی دارد.

کوچه های باریک و تنگ و حمام بسیار قدیمی با خزینه این روستای زیبا را برای گردشگران مجذوب کرده است.

سیمین روستایی سنگی و پلکانی در قلب کوهستان الوند

 بافت سنگی خانه های این روستا که به خاطر شرایط محیطی رو به خورشید ساخته شده و معماری خاصش بسیار ارزشمند است. سراب های این منطقه یکی از بهترین و زیباترین و پرآب ترین سراب های استان محسوب می شوند. رودخانه بزرگی به نام سیمین رود از جنوب شرق روستا می گذرد و در انتها به سد اکباتان سرازیر میشود.

سیمینروستایی سنگی و پلکانی در قلب کوهستان الوند

روستای کوهستانی سیمین کوچه های پیچ در پیچ ، باغ های میوه، خانه های قدیمی گلی و معماری روستایی ویژه ای دارد.

خانه های سنتی اغلب در دو طبقه ساخته شده اند که طبقه زیرین برای انباری و یا نگهداری دام استفاده می شود و طبقه بالا به عنوان سکونت گاه مورد استفاده قرار می گیرد.

دیوارخانه ها برای مقابله با سرمای سخت زمستان، ضخیم ساخته شده و سقف خانه ها نیز عموما مسطح است .

مصالح به کار رفته در بافت قدیم روستا شامل سنگ، چوب، خشت و کاهگل است اما در ساخت خانه های جدید از مصالحی مانند آهن، سیمان، گچ و آجر استفاده می شود.

از انواع بازی‏های محلی روستا می‏توان به گردوبازی، قاپ‏بازی، کوشک، از من داری ، شیله کوه و الک و دولک اشاره کرد. که اکثر نوجوانان وبزرگسالان در جشنها خصوصاً در 13بدر بازی می کنند.

 غذاهای محلی روستا مشتمل بر آبگوشت، انواع کباب و انواع آش های سنتی مانند آش اوماج، آش تلته یا پلته، آش واره،آش دوغ، آش جو و ترخینه می‌باشد،همچنین به دلیل فراوانی گردو در این منطقه این میوه با ارزش در بیشتر غذا ها استفاده میشود.

سیمینروستایی سنگی و پلکانی در قلب کوهستان الوند

روستای زيبا و سنگی سیمین با کوچه ها وخانه های سنگفرش لوکيشن یکی از سریال های پر طرفدار نوروزی  بود.

روستای ورکانه همدان یکی از 6 روستای گردشگری همدان است که نام آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و به عنوان منطقه ویژه گردشگری کشور مطرح شده است.

سیمینروستایی سنگی و پلکانی در قلب کوهستان الوند

90درصد درآمد مردم این روستا از راه باغداری گردو می‌باشد وگردوی عمل آمده دراین منطقه یکی از بهترین گردوهای ایران محسوب می شود.

مشاغل عمده مردم این روستا زراعت و دامداری است.

گروهی از مردم روستا نیز در بخش خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند ، قالی، گلیم وجاجیم از محصولات صنایع دستی روستای سیمین است .

گندم، جو، نخود، لوبیا، سیب ‏زمینی، علوفه و سبزیجات از محصولات عمده زراعی و گردو، انگور، زردآلو و سیب از محصولات باغی روستا هستند. گوشت، پشم و فرآورده‏های لبنی مرغوب از تولیدات دامی روستا به شمار می ‏آیند

این روستا از غرب به کوه سرکه زار، از جنوب شرقی به کوه بلاغ ، از شمال غربی به کوه تخت رستم و دره سرخ پا، از جنوب به دره ولی شکر، از جنوب شرق به دره جن و از شمال به کوه دره یونجه چال محدود می شود.

بیشتر اهالی این منطقه دارای نام خانوادگی کهوند هستند و بر اساس سرشماری سال 1385جمعیت آن 323نفر (72خانوار) است.

 این روستا در 12 كیلومتری جنوب شرقی همدان در دهستان ابرو از بخش مركزی شهرستان همدان قرار دارد و در سال 82 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گزارشگر: الهام صریحی فاضل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهاره‌کهوند
۰۱:۲۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
عالی‌این‌روستا‌ما‌خیلی‌خوشگل
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۲:۵۲ ۰۲ دی ۱۳۹۸
بسیار روستای سرسبز خوش آب و هوای است بروید لذت ببرید