خداوند تبارک و تعالی، وجود مطلق و کمال مطلق است که هیچ گونه عیب و نقصی در آن نیست. خدا وجود بی همتایی است که توانایی انجام هر کاری را دارد و به همه اشیاء در تمام حالات و زمانها آگاه است، خدا شنوا و بیناست، دارای اراده و اختیار است، خداوند زنده و خالق همه چیز و سرچشمه تمام خیرات و خوبیهاست، و همه موجودات (مخلوقات) را دوست دارد و نسبت به آنها مهربان است.
مفهوم واژه خدا از عمومی ترین و ساده ترین مفاهیمی است که همه انسانها حتی کسانی که منکر وجود خدا هستند، نیز آن را درک می کنند. هر چند شناخت کنه و حقیقت ذات خدای تبارک و تعالی برای انسان غیر ممکن است ولی از راههای بسیار زیادی می توان یقین به وجود خداوند تبارک و تعالی پیدا نمود.
خدا از کجا آمده!
او نیامده، خدا بود و زمان خلق شد و ما آمدیم، آفریده شدیم. همان طور که فکر می کنیم خورشید به دور ما می چرخد، در صورتی که او هست و ما به دور آن می چرخیم؛ خدا هم بود و ما آمدیم؛ خلق شدیم.
پاسخ این پرسش که خدا از کجا آمده در ابعاد کنونی ما نیست، گویی که از یک جنین در شکم مادر بپرسی که مادر “از کجا آمده” جنین در حدی و در جایگاهی نیست که اظهار نظر کند. تنها راه برای پی بردن به پاسخ این که خدا از کجا آمده صبر است تا با زایمان مرگ از این جنین کوچک بیرون رویم. جایی که می پرسیم خدا از کجا آمده و درک می کنیم که خداوند از جا و مکان بیرون است.
راههای شناخت خدا
ذات و صفات خدا از هر گونه نقص و عیبی مبرا است
راههای شناخت خدا در یک دسته بندی کلی به راههای زیر تقسیم می شود:
ـ راه عقلی برای شناخت خدا (مثل برهان امکان و وجوب و مانند آن)
- راه تجربی شناخت خدا (برهان نظم)
برای روشن شدن پاسخ راههای خدا شناسی لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم:
1 ـ مفهوم واژه خداوند، از مفاهیمی است که هر انسانی حتی منکران وجود خدا نیز تصویری از آن در ذهن خود دارند. چون همه می دانند خدا یعنی موجودی که خالق همه موجودات، توانای بر هر کار، آگاه بر همه چیز، بینا، شنوا، حی و زنده، و... می باشد، گر چه وجود چنین خدائی را نپذیرند.
2 ـ هر چند مفهوم واژه خدا از عمومی ترین مفاهیم است، ولی شناخت حقیقت و کنه ذات خدا برای انسان ممکن نیست، چون ذات خداوند نامحدود و بی نهایت است و علم یعنی احاطه بر معلوم، و انسان چون ذات و خصوصیات او محدود است نمی تواند به حقیقت ذات خدا پی ببرد.
«لا یحیطون به علما[1]، بر خداوند احاطه علمی پیدا نمی کنند» و شاید به همین دلیل است که قرآن مجید در معرفی خدا از طریق بیان صفات جمال و جلال نظیر غنی، علیم، حکیم، سمیع، بصیر، علی، کبیر، رحمن، رحیم، کبیر، خالق، فاطر و... به معرفی خدای متعال پرداخته است.[2] علاوه اینکه انسان از طریق حواس با اشیاء خارجی ارتباط برقرار می کند و معرفتی بدست می آورد و ذات خداوند تبارک و تعالی شبیه و مانند هیچ چیز نیست «لیس کمثله شی».[3]
3 ـ هر چند حقیقت ذات خدا قابل شناخت کامل نیست ولی از راههای بسیار زیادی می توان یقین به وجود خداوند تبارک و تعالی پیدا نمود که در یک دسته بندی کلی به راههای:
• راه عقل مثل برهان امکان و وجوب
• راه حسی و تجربی یا برهان نظم[4]
• راه دل یا برهان فطرت، تقسیم می شوند. [5]
• آسان ترین و بهترین راه شناخت وجود خدا، راه دل یا برهان فطرت است. یعنی در درون اعماق روح انسانی، شناخت، گرایش و عشق به خداوند نهفته است. همیشه یک نقطه نورانی و یک جاذبه نیرومند در درون قلب انسان وجود دارد که خط ارتباطی او با جهان ماوراء طبیعت و نزدیکترین راه به سوی خداست.[6]
• هر چند شناخت خدا و گرایش به سوی او و نور توحید در درون جان همه انسانها نهفته است ولی آداب و رسوم خرافی، تربیتهای غلط، تلقینهای سوء، غفلت و غرور، مخصوصاً به هنگام سلامت و وفور نعمت، پرده هایی بر آن می افکند، ولی هنگامی که طوفان حوادث از هر سوی وزیدن گرفته و گرداب مشکلات در برابر انسان نمایان گردد. انسان دست خود را از همه اسباب ظاهری کوتاه می بیند و از همه جا نا امید می شود، در این هنگام است که پرده ها کنار می روند و آن نقطه نورانی دل آشکار می شود و هر گونه فکر شرک آلود در مورد خدا را از دل زدوده و در کوره این حوادث از هر ناخالصی خالص می گردد[7] و انسان بی اختیار به سوی عالم ماورا طبیعت می رود.
به همین دلیل آیات متعددی از قرآن کریم از این طریق، نعمت فطرت خدا جویی را یادآوری مینمایند.[8] پیشوایان بزرگ اسلام نیز کسانی را که در مساله خداشناسی سخت در تردید فرو می رفتند از همین طریق ارشاد می نمودند برای نمونه به این قطعه تاریخی توجه نمائید:
مرد سرگردانی که در امر خداشناسی گرفتار شک و تردید شده بود، خدمت امام صادق علیه السلام عرض کرد:
« ای فرزند رسول خدا(ص) مرا راهنمایی کن به این که خدا کیست! زیرا وسوسه گران مرا حیران ساخته اند، امام فرمودند: ای بنده خدا! آیا هرگز سوار بر کشتی شده ای؟ عرض کرد آری، فرمود:
هرگز کشتی تو در آنجایی که هیچ کشتی دیگری برای نجات تو نبوده، و قدرت بر شناگری نداشته ای، شکسته است؟ عرض کرد: آری، فرمود: در آن حالت آیا قلب تو به این امر تعلق گرفت که موجودی هست که می تواند تو را از آن مهلکه نجات دهد ؟ عرض کرد آری. امام صادق علیه السلام فرمود: او خداوندی است که قادر بر نجات است در آنجا که هیچ نجات دهنده و فریاد رسی نیست.
نتیجه این که هر انسانی از راه دل و فطرت خود به وجود خداوند قادر، عالم، خالق حی و مهربان و... معرفت و شناخت و گرایش دارد و اگر هم در اثر عواملی از وجود خدا غافل باشد، نمی تواند انکار کند در دوران زندگی اش حادثه ای رخ نداده است که دست او را از همه جا کوتاه ننموده، و او را متوجه وجود خدا نکرده باشد. [9]
6. گاه آدمی با مشاهده دقیق و اندیشه ورزی در اوصاف و روابط پدیده های تجربی به وجود خدا و اوصاف او، مانند علم، حکمت و قدرت، رهنمون می گردد. این راه، از آن جا که بر مشاهده جهان طبیعت و مطالعه تجربی پدیده های طبیعی استوار است، راه تجربه نامیده می شود. با توجه به امتیازات ویژه این راه، قرآن کریم توجه خاصی به آن مبذول داشته و در آیات پرشماری، انسان را به تدبر در پدیده های جهان پیرامون خویش، به مثابه آیات و نشانه های تکوینی خدا، فراخوانده است.
پاره ای از محققان اسلامی، با اتکا بر یکی از ویژگی های جهان طبیعت یعنی نظم و انتظام جاری در اشیای طبیعی، استدلالی را بر وجود خدا سامان داده اند که به دلیل یا برهان نظم موسوم است. بر این اساس، می توان برهان نظم را نمونه روشنی از آنچه که آن را راه تجربی خداشناسی نامیدیم، دانست.
با بررسی آیات و روایات گوناگون می توان وجود خدا را اثبات کرد
در جای جای قرآن کریم، می توان آیاتی را یافت که از پدیده های گوناگون طبیعی یاد می کند و آنها را آیه و نشانه ای بر وجود خدا می شمارد و انسان را به تدبر و تأمل در آنها فرا می خواند. شناخت خدا از رهگذر نشانه های تکوینی او در جهان خلقت، که نمونه روشنی از راه تجربی خدایابی است، گاه به «شناخت آیه ای و آفاقی» نامیده می شود.[10]
گروهی از آیات، آدمی را به اندیشه ورزی در آیات تکوینی خداوند دعوت می کند و انتظام موجود در هستی و در وجود آدمی را دلیل و راهنمایی می داند که اهل خرد و اندیشه را به سوی مبدأ متعالی جهان راهبری می نماید:
"مسلماً در آفرینش آسمان ها و زمین، و در پی یکدیگر آمدن شب و روز، برای خردمندان نشانه هایی (قانع کننده) هست".[11]
و "روی زمین برای اهل یقین نشانه هایی (متقاعد کننده) است، در خود شما؛ پس مگر نمی بینید؟"[12]
گروه پرشماری از آیات قرآنی نیز بر روی پدیده های خاصی انگشت گذارده و آن را به عنوان آیه و نشانه ای بر وجود خدا و علم و قدرت خداوند معرفی کرده است. این آیات به قدری فراوان اند که حتی ذکر نمونه هایی از آن ها مجالی بسیار گسترده می طلبد.[13]
پیشوایان دین نیز به پیروی از روش قرآن کریم، بر «شناخت آیه»ای خداوند تأکید بلیغی کرده اند. برای نمونه، در حدیث جامعی از امام صادق (ع) خطاب به یکی از یارانش آمده است.
ای مفضل! نخستین عبرت و دلیل بر خالق – جل و علا – هیأت بخشیدن به این عالم و گردآوری اجزا و نظم آفرینی در آن است. از این رو اگر با اندیشه و خرد درکار عالم، نیک و عمیق تأمل کنی، هر آینه آن را چون خانه و سرایی می یابی که تمام نیازهای بندگان خدا در آن آماده و گرد آمده است.
آسمان همانند سقف، بلند گردانیده شده؛ زمین بسان فرش گسترانیده شده؛ ستارگان چون چراغ هایی چیده شده و گوهرها همانند ذخیره هایی در آن نهفته شده و همه چیز در جای شایسته خود چیده شده است. آدمی نیز چون کسی است که این خانه را به او داده اند و همه چیز آن را در اختیارش نهاده اند.
همه نوع گیاه و حیوان برای رفع نیاز و صرف در مصالح او در آن مهیا است. اینها همه دلیل آن است که جهان هستی با اندازه گیری دقیق و حکیمانه و نظم و تناسب و هماهنگی آفریده شده است. آفریننده آن یکی است و او همان شکل دهنده، نظم آفرین و هماهنگ کننده اجزای آن است.[14]
شناخت خدا از راه عقل
راه عقلی شناخت خدا می تواند در تقویت ایمان دینی مؤثر باشد
در این راه، هستی خداوند به مدد مقدمات، اصول و روش های کاملاً عقلی ثابت می شود.[15]
براهین و ادله فلسفی اثبات خدا، نمونه های روشنی از کاوش های عقلی در راه اثبات خدا است. این راه شناخت خدا، در مقایسه با دو راه پیش گفته، ویژگی هایی دارد که پاره ای از آنها بدین شرح است:
1. بسیاری از استدلال ها و تبیین های عقلی خدایابی به دلیل پیوند با مباحث پیچیده و عمیق فلسفی، برای کسانی که دستی در بحث های فلسفی ندارند، چندان مفید نیست.[16]
2. یکی از امتیازات راه عقلی برای شناخت خدا آن است که می توان در مصاف علمی با شبهات ملحدان از آن سود جست و در مقام احتجاج و مناظره، ضعف و سستی دلالیل منکران را آشکار ساخت و به چالش عقل گرایانی که جز به استدلال عقلی گردن نمی نهند، پاسخ گفت.
3. راه عقلی خدایابی می تواند در تقویت ایمان دینی مؤثر باشد؛ زیرا هرگاه خرد آدمی در برابر حقیقتی خاضع گردد، قلب و دل او نیز بدان گرایش قوی تری می یابد. از سوی دیگر، زدودن شک و تردید در سایه استدلال استوار عقلی سهم به سزایی در پیش گیری از آسیب دیدن ایمان دارد.[17]
با توجه به کارکرد ویژه راه عقلی از یک سو و با نظر به تمایل فطری ذهن جست و جوگر انسان به بحث های عمیق عقلی و فلسفی از سوی دیگر، دانشمندان مسلمان پژوهش های ژرفی را در زمینه ی خدایابی عقلی به انجام رسانده اند که بخشی از آن به تأسیس براهین نوین وجود خدا یا تکمیل براهین پیشین انجامیده است.
یکی از متقن ترین ادله عقلی اثبات هستی خدا، برهان معروف وجوب و امکان است. این برهان به چندگونه تقریر شده است که در این جا به ذکر نمونه ای بسنده می کنیم.
می توان چکیده برهان وجوب و امکان را (در تقریر حاضر) چنین بیان کرد: یقیناً در جهان خارج موجودی هست. این موجود اگر واجب الوجود باشد مطلوب ما (که وجود خداوند یا همان واجب الوجود است) ثابت می شود و اگر ممکن الوجود باشد، با توجه به نیازمندی آن به علت و با توجه به امتناع تسلسل و دور، به موجودی نیاز دارد که وجودش معلول موجود دیگری نباشد و چنین موجودی، واجب الوجود (یا همان خداوند) است.
-----------------------------------------
پی نوشت
[1] ـ طه، 110.
[2] ـ تفسر نمونه ج 14، ص 161.
[3] ـ شوری، 11.
[4] تجربی نامیدن این راه به معنای استقلال آن از هر گونه استلال عقلی نیست، بلکه ناظر به این واقعیت است که یکی از مقدمات اساسی آن بر مشاهده تجربی پدیده های طبیعی استوارمی گردد.
[5] معارف اسلامی ،ج، 1،ص،41.
[6] ـ تفسیر نمونه، ج 16، ص 341 و 342.
[7] ـ همان، ص 418 – 422 و 423.
[8] ـ مانند آیه 65 عنکبوت و 30 روم، و 12 و 22 و 23 یونس، 67 اسراء ، 8 و 49 زمر.
[9] ـ بحار الانوار، ج 3، ص 41.
[10] گفتنی است که در تفسیر «شناخت آیه ای» که برگرفته از قرآن کریم است، چندین دیدگاه وجود دارد:
گروهی از محققان آن را مقدمه ای برای تشکیل یک استدلال عقلی – شبیه به آنچه در تبیین برهان نظم گفته شد، بر وجود خداوند و علم و حکمت او می دانند؛ اما بر اساس تفسیر دیگر، آیات قرآن که آدمی را به تأمل در پدیده های طبیعی فرا می خواند، صرفاً موجب یادآوری معرفت فطری او به خدای خویش می شوند جز تذکر و غفلت زدایی ندارند.
رأی سوم بر آن است که آیات مورد بحث در مقام جدال احسن با مشرکان اند؛ آنان که به غلط بت ها و معبودهای دروغین خویش را در کار تدبیر برخی امور دنیا دخیل می دانستند و درک درستی از توحید ربوبی خداوند نداشتند. (بنگرید به: المیزان، علامه طباطبایی، ج 18، ص 154؛ آموزش عقاید، مصباح یزدی، ج 2 – 1، ص 68 و تبیین براهین اثبات خدا، جوادی آملی، ص 43). [11] ان فی خلق السماوات والارض و اختلاف اللیل والنهار لآیات لاولی الالباب. (آل عمران، 190).
[12] و فی الارض آیات للموقنین. و فی انفسکم، افلا تبصرون. (ذاریات، 20 و 21 و نیز بنگرید به: بقره، 164؛ جاثیه، 3-6؛ یونس، 100 و 101؛ ابراهیم، 10).
[13] آیاتی که بر نشانه بودن پدیده های خاصی تأکید می کنند، در چند گروه کلی جای می گیرند. آیات مربوط به حوزه حیات انسانی عبارتند از:
1. نظام عمومی خلقت انسان: جاثیه، 4 و روم، 20. 2. نظام شکل گیری نطفه در رحم: آل عمران، 6؛ انفطار، 6-7؛ تغابن، 3؛ غافر، 64؛ حشر، 24؛ نوح، 13-14. 3. نظام معرفتی: نحل، 78. 4. نظام اختلاف زبان ها و رنگ ها: روم، 22؛ فاطر، 27 و 28. 5. نظام ارتزاق: غافر، 64؛ اسراء، 70؛ جاثیه، 5 و 20؛ فاطر، 3؛ روم، 4؛ سبا، 24؛ یونس، 31؛ نمل، 64؛ ملک، 21؛ انفال، 26؛ بقره، 22 و 172؛ ابراهیم، 22 و ذاریات، 58. 6. نظام خواب: روم، 23؛ نمل، 86؛ فرقان، 47؛ نبأ، 9 و زمر، 42. 7. نظام پوشاک: اعراف، 26 و نحل، 14 و 81. 8. نظام سکونتی: نحل، 80. 9. نظام ازدواج: روم، 21؛ شوری، 11؛ فاطر، 11؛ نجم، 45؛ قیامت، 39؛ نحل، 72؛ لیل، 3؛ نبأ، 8 و اعراف، 189.
[14] و نیز بنگرید به: نهج البلاغه، خطبه 186؛ التوحید، شیخ صدوق، باب دوم، ح 2 و بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 3، صص 61، 82، 130، 152.
[15] عقلی نامیدن این راه بدین معنا نیست که تنها در این راه از عقل استفاده می شود، بلکه از آن رواست که به مقدمات و روش های عقلی اکتفا کرده است.
[16] این معنا با «عمومی» دانستن راه عقلی ناسازگار نیست؛ زیرا مقصود از عمومیت در این جا، عمومیت نسبی است که در مقابل «شخصی بودن» قرار می گیرد. بدین معنا که راه عقلی اختصاص به شخص و احدی ندارد، بلکه افراد متعددی می توانند از آن بهره گیرند.
[17] راه عقلی به ویژه برای آنان که از شهود باطنی حق تعالی و مشاهده او با چشم دل محروم اند، سودمند است. به گفته مولانا:
چشم اگر داری تو کورانه میا ورنداری چشم، دست آور عصا
آن عصای حزم و استدلال را چون نداری دید، می کن پیشوا
منبع:islamquest.net
انتهای پیام/
مرا از بهترين بندگانت قرار ده. امیدوارم روز حساب روسیاه و شرمنده نباشم
کفار امروز که هیچ تمام کفار عالم از قدیم رو هم باهم جمع کنیم حتی یه پشه هم نمیتوانند بیافرینند
.
هیچکس جز خود خداوند نمیتونه خدا رو به ما بشناسونه. همیشه از کودکی به ماگفته اند نپرس خدا کیه!! این سوالا به تو نیومده!! و ما هم غافل از همه جا تعلمیات پدر و مادر و جامعه و تعریف اونها از خداوند رو " کپی،پیست" کردیم توی زندگیمون. و خودمون هم اگر عمیقا از خودمون بپرسیم خدا کیست نمیتونیم جوابی که واقعا خودمون پیدا کردیم رو بیاریم.
.
پس یک راه بیشتر نیست. خداوند که خودش رو رب العالمین و هدایتگر معرفی کرده قطعا تورو به جواب های درست و تعاریف درست از خودش هدایت خواهد کرد. فقط کافیه ازش بخوای و بگی :
خدایا تو کی هستی ؟
تو چی هستی ؟
آیا واقعا عذاب میکنی ؟
چطور میشه باهات ارتباط پیدا کنم ؟
میگن دوست هرکسی باشی غم و ترس رو ازش میگیری. پس چرا دیگران غم و ترس فراوون دارن ؟!!!!!!!!!!
.
سوال که باشه پاسخش میاد. برای من اومد برای توهم میاد رفیق.
.
خدارو هیچکس جز خودش نمیتونه بهت ثابت کنه. یک بار برای همیشه.
با لجبازی و کله شقی به جایی نمیرسی و وضعیتت بدتر میشه
نه این قدر کلمات قلمبه سلمبه و بازی با کلمات
اوستا در اصل و ریشه به شکل هوستا بوده با دو معنا یکی خبری یعنی ستاینده هو و دیگری امری و خطاب به شنونده به معنای هو را ستایش کن. گیاه هوم قوم سومر و قوم پارس در اصل و ریشه یعنی در زبان و فرهنگ قوم ایلام به شکل هوَم تلفظ و بیان می شده با دو معنا یکی از زبان خود هو به معنای من هو هستم و دیگری از زبان باورمند به هو به معنای هوِ من یا خدای من.
حالت خوبه؟
شکر نعمت نعمتت افزون کند
این قدرت بزرگ همان خداست.
بی نیاز و بی شریک است
همواره بوده بر کل جهان احاطه و سلطه دارد هیچ وسیله و ابزاری هم ندارد و نیازی هم ندارد
پدید آورنده زمان و مکان است. همه هستی هم مطیع و تسلیم و آفریده اوست
قدرت و عظمت و جلال خدا بی نهایت و وصف نشدنی است
شرق و غربی برایش نیست و محدودیتی ندارد
به هرکاری تواناست و همه اسم های نیکو و برتر فقط از آن اوست
الحمدلله که از ایمان آورندگان هستم اميدوارم تا لحظه مرگم مسلمان بمانم و با یقین و تسلیم بميرم
داعش که ساخت آمریکاست
شما صهیونیست ها و فراماسونر ها که ادعای انسانیت دارید 45 هزار فلسطینی را تا امروز وحشیانه قتل و عام ساختید همه دنیا حتی کره شمالی بی دین هم صدای اعتراض شان درآمد. فقط سگ های داعشی شما هیچ اعتراضی نکردند و تا کنون حتی یک گلوله هم به سمت غده سرطان منزقه (اسرائیل) شلیک نکردند
اولاً خداوند بی نیاز و شریک و یگانه است و همان خدایی است که پیامبران را برای هدایت مردم فرستاد
و کتاب مقدس قرآن کریم هم حق و حقیقت است
اسلام و مسلمانی بهترین شیوه و سبک زندگی است
و زیبا ترین و بهترین آیین دنياست اسلام بر مبنای عدالت عقل رستگاری و خوشبختی است
کافران که منکر آن هستند از درک و شعور بی بهره اند و عقل هايشان به خاطر گناهان و سرکشی و لجاجت شان ضایع گشته همچنین اکثر کفار معتاد وحشی فحاش بی خرد ظالم و آلوده و جنایتکارند
عاقبت شان هم عذاب دوزخ بود
در جواب باقی مزخرفاتی که نوشتی همین دو جمله کافی است :
کدام دین است که به حق و حقوق بندگان مؤمن با واژه حق الناس بها داده؟
دوم : اگر هم میخوای جهنمی باشی دیگه بحثی نیست
لذا نباید ما همین جور سرسری از بحث معنویت رد بشیم.
متشکرم.
کلمه پروردگار من یا خدای من در خیلی از جاهای قرآن کریم و احادیث آماده یعنی اون خدایی که هر انسانی اونو اونطور که عقلش درک میکنه حس میکنه
تمام امکانات این جهان که ما میبینیم از فکر و قدرت اراده انسانها سر چشمه گرفته همان خدایی که در فکر و ذهن هر انسانی هست خدای هر کس با فکر و اذهان او ساخته میشه پس بهتره همیشه به چیزهای خوب فکر کنیم خداوند همان کسی است که ما نسبت به آن حسی داریم
آفرینش آسمانها و زمین طی میلیونها سال زمان برده تا تشکیل شده
خود انسان از اول انسان نبوده بر اثر تغیرات ژنتیکی طی مراحلی به مرحله تکامل رسیده شاید نسل های بعد از ما موجودات دیگری بوجود بیایند که حق زیستن و فکر کردن داشته باشنداینکه آدم و حوا اولین انسانها بوده اند و ما از خاک درست شده ایم تفکر اشتباهی است
نظریه حیوانی دروغ تکامل دروغه و هیچگونه تطابقی با اسلام ندارد
انسان از خاک آفریده شده. فرقی هم نداره آفرینش دنیا در چشم بهم زدنی بوده باشه یا چندین سال. بالاخره آنکه دنیا رو آفریده همان قادر است به لحظه ای هم نابودش کند و قیامت را بر پا کند
شناخت هم بر پایه تفکر نیست. اگر ایمان بیاورید و تسلیم باشید و شهادتین رو بگید و نماز و قرآن بخونید کم کم قلب تون با نور ایمان منور خواهد گشت و به مقام مسلمان واقعی میرسید
اگر منظورت این هستش که طبیعت نیازمند بی شعور قدرت خلق چیزی داره باید بگم که سخت در اشتباهی
خود طبیعت هم تسلیم و آفریده خداست
ای کفار بی دین این معبود شماست که به شدت ضعیف و نیازمند و حقیره و نفهمه. و آخرسر خودش را هم نمیتونه نجات بده!
توان درک و شناخت نداری
و فقط دنبال اینیم ک کیه کجاس و چجوری...؟!
خدا همینجاست همه جا،نشانه وجودشان همه آفریده هاشن
هزاران پیامبر الهی هم برای هدایت مردم فرستاده است با نزول قرآن کریم و احادیث صحیح و شریف امامان معصوم هم حجت تمام شده است
هر چه که شما بخواهید از راه عقل و استدلال جلو بروید، هرچند که قانع شوید و واقعاً هم بطور کاملا عقلی و منطقی اثبات کنید، ولی راه قلبی یک چیز دیگریست.
آنجا که میفرماید: به دریا بنگرم دریا ته وینم/ به صحرا بنگرم صحرا ته وینم .
ان شاءالله خدای سبحان روزیِ ما بفرماید.
سپاس از درج پیام بنده کمترین
این استوانههای علمی که مجامع علمی دنیا، آنها را قبول دارند، رابطه آنها را با دین ببینید، بعد قضاوت کنید. همه این بزرگان نسبت به دین و مذهب، ارادت ویژه ای دارند.
نگذارید غرب و استعمار، از جهل ما سوء استفاده کند.
متشکرم از درج پیام بنده حقیر کمترین
۱.مصرف مواد مخدر،۲.مشروبات الکلی،۳.روابط نامشروع،۴.سابقه طلاق یا روابط خشن با اطرافیان.۵.تنبلی و افسردگی
۶.نداشتن سوابق تحصیلی درخشان. ۷.نداشتن قدرت تفکر متطقی و استدلالی قوی. ۸.اعتیاد به اینترنت.
با تشکر از توجهتان.
آنکه دیدی شیطان بوده است
این فکر فکر کافرانه
خدا برترین بوده و هست
و مهربان ترین و بخشاینده ترین
این جهان را که آفرید؟؟
که به انسان نسبت به تمام بشر برتری داد؟؟
کیست آن که روز به روز انسان های بیش تر میآفریند و با چهره ها و اخلاق و رفتار های مختلف و بیش تر؟؟
نظم بی نهایت این جهان را که آفریده شده کار کیست؟؟
عمر و زمان و مرگ به فرمان کیست؟؟
اولین انسان های زمین را چه کسی آفرید؟؟
درختان و باران و برف و گل ها و سبزه زار ها و ابر ها و صاعقه و آتش و پاییز و بهار و زمستان و این همه زیبایی و آب و هوا و موجودات واسمان و.. میلیارد میلیارد شگفتی دیگر را که آفریده؟؟
جوابش مشخصه همونی که اسمش رو میاری و قلبت با یادش آروم میگیره
قلبی که سیاه باشه و پیرو شیطان هیچ وقت تا عذاب الهی رو تا قیامت نبینه ایمان نمیاره
مگه هر چیزی که دیده نمیشه دلیل بر نبودنش؟؟؟
صدا ها احساس میشن اما با چشم دیده نمیشن
انسان با نعمت قدرت و تفکر فکر میکنه اما فکرش دیدنی نیست
نعمت جاذبه زمین وجود داره اما با چشم دیده نمیشه
سیارات دور دست و کهکشان ها و ستاره های دور دست با چشم دیده نمیشن باید تلسکوپ باشه تا دیده بشن
باکتری ها و اتم ها و مولکول ها و.. هم وجود دارن اما با چشم ظاهری دیده نمیشن باید از علم استفاده بشه تا با میکروسکوپ دیده بشن
جن ها هم بودن و هستن و توسط بعضی ها دیده میشن اما با چشم بصیرت
خلاصه کافری که قلبش سیاه باشه و پیرو شیطان هیچ وقت توبه نخواهد کرد
برای دیدن قدرت خدا هم به چشم ظاهری و فکر جاهلانه نیازی نیست به چشم بصیرت و عقل و شعور نیازه و فقط قلب پاک
چون واقعاً کلمه دیدن جاهلانه و احمقانه است
و نیاز داره که بدونه این زندگی بدون هدف و بی معنی نیست و مرگ هم پایان این زندگی نیست و دنیایی بهتر و جذاب تر وجود داره
موضوع بسیار آسان و قابل فهم است.
هموطنان عزیز، خواهشاً نوشته های افراد خارج نشین بیسوادی که ادعای روشنفکری میکنند را نخوانید .
بیایید منصفانه منابع دست اول و ناب حکمت را مطالعه کنید.
واقعاً مطلب برایتان قابل فهم و ساده خواهد شد .
اگر کمی وقت بگذاریم و کتابهای مناسب را مطالعه کنیم، امید است که ان شاءالله خدای سبحان ذهن ما را به سمت درک صحیح هدایت کند.
متشکرم از درج پیام بنده کمترین.
اون نوزادی ک در رحم مادر است اگر ناشکری کنه چه اتفاقی میوفته ؟( یه کارهایی ک ناشکری رو معنا بده)
اگر غافل بشه چرا اتفاق بد میوفته ؟ هدف. آفرینش انسان چیه ؟ روحی در جسم بیاد و دوباره برگرده به منبع اصلیش ولی چرا اصلا بیادو بره ؟ ( پروسه زندگیا ک خیلی راضین خیلی ناراضی ) ولی چرا اصلا ؟
اون همه ی زندگیم بود
چطور بدون اون زندگی کنم
ولی وقتی که از شکم مادر خارج میشود، تازه میبیند که ای وای چه عالمی و چه شگفتی هایی!
حکایت بعضی از افراد نسبت به آخرت نیز چنین است.
بنابراین باید با مطالعه و تحقیق از منابع مفید و نه مخرب و مغرض, عقاید خود را تقویت کنیم تا ان شاءالله در دنیا و آخرت سعادتمند شویم؛
که همانا امروز و فردا نهایتا تا 200 سال بخواهیم زندگی کنیم، ولی آن طرف دیگر, بی پایان است و ابد در پیش داریم.
یعنی هستیم که هستیم که هستیم...
[از اینکه پیام این حقیر را درج میفرمایید متشکرم.]
تجربه نشان داده که در شرایط سخت نسبت به موقعیت خوشحالی بهتر میتوان وجود افراد پیرامون رو درک کرد چون شور وشادی سبب توجه کم به اطراف و درک واقعیت میشه
امید وارم که شرایط در راستای رضایت خدا بر وفق مرادتون باشه
این دنیا پست و بی ارزشه و همه داخلش عذاب میکشن تا معلوم بشه کیا میتونن از این امتحان الهی موفق بشن و ایمانشون رو از دست ندن.
حتی با این سختی ها بیش تر به یاد پرودگار یکتا میفتی
متشکرم. از نمایش نوشته بنده
تا وقتی که گرفتار خودمان هستیم، نمیتوانیم بالا رویم...
و تا وقتی که دغدغه ما از خوردن و خوابیدن بالاتر نرفته است ، نباید توقع درک کامل معانی و معارف توحیدی و ملکوتی را داشته باشیم.
این راه برای همه باز است ...
(متشکرم بابت درج نظر)
دلها آرام گیرد حتی با یاد خدا
قطعا خدا هست و مالک تمامی جهان
ما به دنیا امدیم فقط بندگی خدارو بکنیم
اما انسانیت هیچ وقت نباید فراموش بشه
وجودش همه جا را پر کرده است.
ما مثل آن ماهیایی هستیم که درون اقیانوس میگوید این آب کجاست؟
به قول یکی از آقایون که از بس ظاهر است، ما نمیبینیم...
ثانیا مگر شئ غیر مادی را با چشم مادی میتوان دید ؟!!!
ثالثا چشم دل باز کن که جان بینی/آنچه نادیدنیست آن بینی.
سپاس بابت درج نظر
خداوند مخلوق نیست که بنویسید استغفرالله چطور به وجود آمده!!!! خداوند سبحان بی نیاز است
همواره و همیشه بوده و خالق زمان و مکان است
راه توحید از راه امام حسین شهید (علیه السلام) میگذرد .
●السلام علیک یا اباعبدالله الحسین●
مظلوم شهید... یا حسین (علیه السلام)
تا وقتی که گرفتار نفس خود و گناهان صغیره و کبیره هستیم
و تا وقتی که دغدغه ما از خوردن و خوابیدن بالاتر نرفته است ، نباید توقع درک کامل معانی و معارف توحیدی را داشته باشیم.
(متشکرم بابت درج نظر)
متشکرم از درج پیام بنده
اگر حقیقتا کل قرآن کریم را کامل بخوانیم و هر جا که شک و شبهه ای داشتیم از تفسیرهای موجود استفاده کنیم ، دیگر قطعا ان شاءالله مسائل توحید حداقل در مرتبه ایمان و اعتقاد برای ما حل می شود ...
به یاد عرفای توحیدی ما که به معرفت خاص رسیده اند.
بسیار متشکرم بابت درج نظراتم.
متشکرم.
کاملا مسائل حل میشوند.
اولش اینکه هرچی دعا میکنید اجابت نمیشه چون خدای نست
دویم اینکه این همه ظلم در جهان اتفاق میوفته نقش خدا کجاست
سیوم اینکه قران از آینده هیج حرفی نداره هرچی گفته از گذشته بوده
اولا تمام ادعاهای مطرح شده در این نظر ، به سادگی توسط دانشمندان و فیلسوفان اسلامی حل شده است .
ثانیا اکیدا پیشنهاد میکنم کتاب "توحید" شهید مطهری را نگاهی بیندازید تا تمام شبهات برطرف شوند. متشکرم.
حکایت ما انسان های گرفتار چشم ظاهر بین هم اینست که فکر میکنیم هر چه که به ظاهر تلخ است ، باطنش هم بد است ! در حالیکه اینطور نیست.
همه عزیزان را ارجاع می دهم به کتاب "توحید" شهید مطهری .
بسیار علمی و همه فهم ، مساله را حل کرده اند.
به آن کتاب مراجعه کنید و بی طرفانه آنرا مطالعه کنید.
همان اوایل کتاب ، جواب خود را میگیرید.
ولی ده ها برابر این اثبات ها قانع کننده است برای اهل علم
اخه مگه سابقه داره اینقد آمریکا و رییس جمهور ش به گند کشیده شه؟؟
باشه درسته که موشک های ما به اونا کشته نداد ولی خدا خیلی راحت میتونه از یه ابر قدرت مادی انتقام بگیره
ولی کی این انتقام گرفته بشه توسط خدا دیگه خدا میدونه
ممنونم
عالی است
درواقع به یاد آن جمله معروف منصوب به علامه حسن زاده آملی که :
همه کو کو گویند و حسن هو هو .
اگر چشم دلمان را باز کنیم در هر ذره از کائنات , نور خدا را میبینیم.
متشکرم.
من خیلی از این بحث ها میترسم
وقتی به خدافکر میکنم وجودم به لرزه میئوفته میترسم
نميدونم چرا
تفکرم همراه با شک و یقینه
:(
قشنگ شک و شبهه را میشوید و میبرد ....