زنگنه از سودآوری 4 میلیارد دلاری دومین قرارداد Ipc در صنعت نفت کشور خبر داد.

سود آوری 4 میلیارد دلاری دومین قرارداد Ipc برای کشور /در راس کار ریسک ها را می پذیرمبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه مراسم امضا قرارداد بهبود بازيافت،افزایش تولید و بهره برداری میدان های نفتی آبان و پایدار غرب اظهار کرد :با اجرای این طرح در طول 10 سال ميزان برداشت از میدان های نفتی آبان و پایدار غرب از روزانه 38 میلیون بشکه به 105 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد :این موضوع برای کشور سودآوری 4 میلیارد دلاری خواهد داشت.

زنگنه با بیان اینکه هرکاری یک ریسکی دارد، گفت :در راس کار ریسک را می پذیرم.

وی  بیان کرد : این قرارداد برای توسعه دو میدان مشترک نفتی در ایلام که در حال تولید هستند، امضا شده است و طرحی که انجام می‌شود برای افزایش تولید توسط تکنولوژی IOR است.

وزیر نفت با بیان این که طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب در یک منطقه نسبتا محروم اجرا می شود، گفت: در این قرارداد برای نخستین بار یک شرکت معتبر روسی برای توسعه میادین نفتی ایران حضور یافته است البته پیش از این برای خرید خدمات فنی و نفتی با روس‌ها همکاری داشتیم اما این قرارداد نخستین قرارداد برای اجرای تولید نفت در قالب IPC است و امیدوارم آخرین قرارداد نباشد.

زنگنه با تاکید بر این که مذاکرات برای امضای این قرارداد بسیار سخت بود، گفت: من به دو طرف تبریک می‌گویم  اگر سخت‌کوشی آنها نبود نمی‌توانستیم به نتیجه برسیم.

به گفته وی، مذاکرات با دیگر شرکت‌های روسی از جمله گازپروم نفت، روسنفت و... ادامه دارد.

وزیر نفت با اشاره به حضور یک شرکت ایرانی در قرارداد مذکور گفت: در این قرارداد یک شرکت E&P ایرانی حضور دارد و دومین قراردادی است که در قالب IPC امضا می‌شود.

زنگنه با تاکید بر این که افزایش بازیافت در این قرارداد مساله بسیار مهمی است، گفت: دوره این قرارداد ۱۰ ساله است و امیدواریم طی این ۱۰ سال راه‌حل‌های جدیدتری برای افزایش تولید پیدا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به حمایت‌های مجلس شورای اسلامی از وزارت نفت گفت: امروز ظهر کار مجلس در سال ۱۳۹۶ تمام شد اما حضور تعدادی از نمایندگان مجلس نشان از توجه آنها دارد. البته مسیر طولانی وجود دارد که این قرارداد نافذ شود و چندین مصوبه باید برای آن اخذ شود.

وزیر نفتی با تاکید بر این که سال ۹۷ برای وزارت نفت سال پرکاری است، گفت: در این قرارداد بخش ساخت داخل بسیار پررنگ است و شرکت‌های ایرانی در بخش حفاری و قسمت‌های دیگر علاوه بر حضور ۲۰ درصدی شرکت دانا نقش پررنگی دارند.

گلایه زنگنه از پالایشگاهها/تنها 2 پالایشگاه حاضر به ارتقا کیفیت بنزین هستند

بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میادین نفتی آبان و پایدار غرب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کارهای عملیاتی لجستیک سوآپ نفت شمال عراق از خاک ایران در حال حل شدن است.

وزیر نفت با بیان اینکه "سوآپ نفت شمال عراق از خاک ایران منتفی نشده است"، گفت: کارهای هماهنگی کامیون‌ها در حال انجام است و هر زمان که کامیون‌ها آماده شوند ما آماده سوآپ هستیم.

این عضو کابینه دولت در خصوص نقل و انتقال پول قرارداد توسعه میادین آبان و پایدار غرب گفت: نقل و انتقال پول مشکلی ندارد و در واقع نقل و انتقالی از طرف ما صورت نمی‌گیرد و شرکت‌های خارجی نقل و انتقال می‌کنند و پولی به حساب ما نمی‌آید.

زنگنه در پاسخ به سوالی در خصوص ابهاماتی که سازمان ملی استاندارد و دیگر ارگانها در مورد کیفیت بنزین تولیدی مطرح می کنند، گفت: در حال حاضر بیش از 20 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 در کشور تولید می‌شود و بقیه بنزین تولیدی کشور زیر استاندارد یورو 4 است و تا زمانی که طرح‌های پالایشی اجرا نشود، هیچ کاری نمی‌توانیم بای ارتقای کیفیت بنزین انجام دهیم.

وی افزود: هیچ پالایشگاهی هم به جز پالایشگاه‌های آبادان و بندرعباس حاضر به سرمایه‌گذاری نیست، البته بنزینی که در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود یورو 5 است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: قرار است سهم ما در پالایشگاه شازند به 20 درصد کاهش پیدا کند که این به معنای واگذاری نیست.

وی ادامه داد: ما در پالایشگاه‌های دیگر سهم نداریم و در دو پالایشگاه اراک و آبادان سهم صددرصدی داشتیم که قرار شد به 20 درصد برسد و 80 درصد دیگر جابه‌جا شود که احتمالا بیشتر آن با سهام عدالت تهاتر شود.

زنگنه در خصوص مشکل سازندگان تجهیزات نفتی ایرانی در اخذ استاندارد API گفت: این مشکل را آمریکا برای ما ایجاد کرده و به همین دلیل ما برای سازنده‌های خودمان استاندارد جایگزین در نظر گرفته‌ایم.

انتهای پیام/

امضای دومین قرارداد نفتی به شیوه IPC با روس ها 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار