صحن و حیات سنتی نماز جمعه که سمنانی ها 40 سالی است آن را به این شکل می شناسند زوایای پنهای از قدمت 250 ساله دارد که برای تماشا باید از زمین 20 متری را تا گنبد بالا رفت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،  مسجد امام یا مسجد شاه یا مسجد سلطان شهرستان سمنان یکی از مساجد چهار ایوانی و نمونه ای زیبا و منحصر به فرد از مساجد دوره قاجاریه است که در زمان فتحعلی شاه قاجار به همت حاج سید حسن حسنی و استادی سفرعلی معمار ساخته شده است.

این مسجد در مرکز شهر سمنان واقع شده است و یکی از مهم ترین و زیباترین بناهای تاریخی و مهم سمنان است. مسجد امام همچنین چهار در بزرگ وروردی از شمال، جنوب، شرق و شمال غربی دارد. سردرهای شمالی و شرقی آن با مقرنس های زیبا تزئین شده است.

مسجد امام سمنان در سال 1315 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 257 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. عناصر تشکیل دهنده مسجد امام (سلطان) را ایوان های متعدد و شبستان های وسیع، حجره ها و کاشی کاری های زیبا و هفت رنگ تشکیل می دهند.پشت ایوان غربی مقصوره ای به ارتفاع 21 متر با پلان مربع قرار دارد تاریخ 1242 هجری قمری در آن به چشم می خورد که سال اتمام بنا می باشد.

مسجد امام سمنان با قدمت 250 ساله تاریخ را به تصویر می کشد

مسچد امام در گذرگاهی ساخته شده که علاوه بر زمان خود در حال حاضر نیز به همه فضاهای عمومی شهر متصل است.مأذنه چوبی بالای ایوان شرقی مسجد امام محل تجمع فعالیت های اجتماعی بوده است

حمیدرضا دوست محمدی کارشناس میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت: مسجد امام (سلطان) در دوره قاجاریه به واسطه حرکت اجتماعی ساخته شده است.

وی افزود: این مسجد چهار ایوانی با کمک های مالی مردم بنا و به عنوان مسجد-مدرسه ساخته شد.
کارشناس میراث فرهنگی تصریح کرد: مسیر دسترسی به غلام گردش ایوان فرعی ما را به مرکز اطلاع رسانی مسجد می رساند که در اینجا وقتی شما صحبت می کنید صدایتان بر اساس هندسه کار داخل حیات مسجد اکو می شود.
حمیدرضا دوست محمدی گفت: موذنان از مأذنه چوبی مسجد که بالای ایوان شرقی است بانک اذان را به گوش مردم میرساندند که اینجا محل تجمع فعالیت های اجتماعی هم بوده است.

مسجد امام سمنان با قدمت 250 ساله تاریخ را به تصویر می کشد

وی اظهار داشت: شبستان های تابستانی و زمستانی فضاهایی است که نماز در آنجا اقامه می شده و معماری قابل توجهی دارد که در تابستان ها خنک و در زمستان ها گرم بوده است.
در پشت ایوان اصلی گنبد خانه، مقصوره، محراب و منبر سنگی قرار گرفته است. معماری مسجد به گونه ای است که در گذر زمان در اثر حوادث طبیعی آسیبی به آن وارد نشده است.

خانم جوانی از لبنان  در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت: این مسجد خیلی قدیمی و خیلی جالب بود و می توان تاریخ را در آن مشاهده کرد.

مسجد امام سمنان با قدمت 250 ساله تاریخ را به تصویر می کشد

خانم جوانی از مالزی نیز در مصاحبه با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت: قدمت این مسجد برایم خیلی جالب بود م من مایلم باز هم چیزهای جدیدی از این مسجد کشف کنم.
محمد جهانشاهی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان نیز در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنانگفت: طاق های ایرانی که در مسجد امام (سلطان) به کار رفته به عنوان یکی از پوشش های مستحکم دنیا مطرح است.
وی اظهار داشت: زیبایی های این مسجد برای سمنانی ها یادآور خاطرات و برای گردشگران ثبت لحظه هایی ماندگار از تمدن و فرهنگ ایرانی-اسلامی است.

مسجد امام سمنان با قدمت 250 ساله تاریخ را به تصویر می کشد

مسجد امام نمونه ای منحصربه فرد از هنرهای اصیل ایرانی است. مسجد امام یکی از 5 مسجد سلطانی در ایران است که بعد از گذشت 2 قرن از ساخت آن هنوز به عنوان یکی از پایگاه های مهم سیاسی-اجتماعی و فرهنگی در قلب شهر سمنان پا برجاست.

گزارش از سمانه قربانی

انتهای پیام / ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.