وزیر اقتصاد از افتتاح کارخانه خودروسازی ایرانی در کشور آذربایجان همزمان با سفر رئیس جمهور به این کشور خبر داد.

کارخانه خودروسازی ایران در آذربایجان با حضور روحانی افتتاح می‌شودبه گزارش خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران پیرامون دیدار با شاهین مصطفی اف وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری آذربایجان اظهار کرد: امروز کمیسیون هایی برای گسترش همکاری های ایران و جمهوری آذربایجان انجام شد که البته با ادامه این مذاکره ها در پی ثمربخشی ملاقات های نمایندگان دو کشور هستیم. فردا نتایج نهایی کمیسیون های برقرار شده به اطلاع هموطنان خواهد رسید.

کرباسیان ادامه داد: کریدور سبز یکی از مباحث اصلی توافق های بین ایران و جمهوری آذربایجان است که مطابق این توافق ها روزانه تعدادی وان در حال جا به جایی بار از مقصد های مشخص شده، هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: با گسترش طرح کریدور سبز، کشور به قفقاز شمالی و همچنین آسیا میانه دست رسی پیدا می کند. اکنون فعالیت های مربوط به این کریدور در حال انجام است و تنها در حال مذاکره برای تاسیسات جانبی آن هستیم.

وی افزود: خط راه آهن رشت- آستارا یکی از مسیر های کریدور سبز به حساب می آید که در آینده ای نزدیک مورد بهره برداری قرار می گیرد.

کرباسیان تصریح کرد: مسیر رشت- آستارا به علت اهمیت سیاسی و موقعیت جغرافیایی آن، تمام کشور ها خواهان مشارکت هستند. این مسیر کاری فراملی است که مزیت های بسیاری برای تمام کشور های اطراف، به ویژه کشور های مشارکت کننده دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تشریح کرد: در سفری که اخیرا به روسیه داشتم، روس ها اذعان به کاهش چشم گیر هزینه های حمل و نقلی خود به واسطه این ریل ایجاد شده، داشتند. بطوریکه محموله هایی که از هند و آسیای شرقی برای مسکو بارگیری شده بود با عبور از مسیر مسیر خلیج فارس، توانست هزینه های حمل و نقل را در مقایسه با مشابه دریایی خود به نصف برساند.

وی معتقد است: این فرصت ارزشمند موجب شده تا اکنون کشور های مشارکت کننده بتوانند محموله های خود را از طریق ریل اینچه به مقصد برسانند.

کرباسیان ابراز کرد: با خط راه آهن رشت- آستارا، از مزیت های دریای خزر بهتر از گذشته بهره برداری می شود، این خط راه آهنی استفاده از نواحی غرب دریای خزر را امکان پذیر می کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: در زمینه مشارکت های پولی- مالی مذاکره های بسیاری انجام شده است و امیدوارم در روز های آینده شاهد اجرای این توافق ها باشیم. چراکه مشارکت در این بخش، زمینه ساز همکاری های بسیار دیگری است.

وی با اشاره به بهبود شرایط تجارت، اضافه کرد: در این برهه زمانی در حال مذاکره با طرف آذربایجانی برای ایجاد تعرفه های ترجیحی هرچه بهتر هستیم. با ایجاد تعرفه های ترجیحی دیدگاه هایی فراملی در زمینه های سرمایه گذاری و صنعتی حاصل می شود.

کرباسیان خبرداد: خوشبختانه صنعت خودرو سازی ایرانی در جمهوری آذربایجان در حال به نتیجه رسیدن، است که با سفر رئیس جمهور به این کشور به مرحله افتتاح می رسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه بخش کشاورزی میان دو جمهوری، ابراز کرد: طرح کشت فراسرزمینی یکی از طرح های اصلی در حوزه کشاورزی میان همکاری های مشترک دو کشور به حساب می آید.

وی افزود: در راستا اجرا این طرح، اکنون همکاری برای فعالیت کشاورزی ایران در جمهوری آذربایجان قراردادی برای کشت در 4 هزار هکتار عراضی بسته شده است و به دنبال عقد قرارداد دیگری در مساحت 4 هزار هکتار دیگر هستیم.

کرباسیان تشریح کرد: در چند روز های آینده نتیجه عقد قرارداد دوم برای کشت فراسرزمینی مشخص می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: البته وزارت جهاد کشاورزی این طرح را برای همکاری با کشور دنبال می کند تا با استفاده از دانش و نیرو کار مناسب فرصتی برای سرمایه گذاری به وجود بیاوریم.

کرباسیان گفت: همکاری های ساخت و تولیدی میان ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه سلامت، داروسازی، اتومبیل سازی و ماشینالات کشاورزی دنبال می شود.


انتهای پیام/

اتصال شهر قزوین و کشور آذربایجان

برچسب ها: خودرو ، واردات ، روحانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار