کارشناس حوادث در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن هشدار در مورد احتمال وقوع حوادث بیشتر در چهارشنبه آخر سال، توصیه‌هایی برای پیشگیری از این حوادث اعلام کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ هر سال با حوادث ناگواری در شب آخرین چهارشنبه سال روبرو بوده ایم، حوادث تاسف بر انگیزی که موجب سوختگی‌های شدید به ویژه در ناحیه صورت، از دست دادن چشم، قطع عضو و یا حتی مرگ می‌شود، اما با رعایت نکات ساده ایمنی می‌توان از بروز حوادث دلخراش جلوگیری کرد و سالی توام با شادی و سلامتی را آغاز کرد.

میترا نحاس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛کارشناس حوادث در معاونت بهداشتی دانشگاه، در زمینه شرایط نگهداری و استفاده از مواد محترقه و منفجره، گفت: تمامی موادی که در ترقه، فشفشه، نارنجک، منور و سایر مواد آتش زا استفاده می‌شوند از مواد منفجره و آتش گیر هستند و خاصیت آتش گیری و انفجار خود به خودی دارند، بنابراین از قرار دادن مواد منفجره در جیب یا کیف، حتی در حجم کم و هر چند برای مدت زمان کوتاه باید شود.

وی با تاکید بر اینکه مکان‌های گرم و آفتاب گیر برای نگهداری این مواد انتخاب نشود، ادامه داد: از نگهداری این مواد در کنار وسایل حرارتی و برقی اجتناب کنید.

نحاس ضمن بیان این موضوع که برخی از این مواد محترقه درجه اشتعال پایینی دارند و در اثر گرم شدن در کمد و یا دست قابلیت انفجار دارند، گفت: مواد محترقه را به صورت انبوه و با هم منفجر نکنید و هیچگاه اقدام به استفاده آن‌ها در محیط‌های سربسته مانند خانه یا پارکینگ نکنید.

وی با بیان اینکه پرهیز از انفجار این مواد در شیشه یا قوطی فلزی، از دیگر توضیح این کارشناس سلامت بود، گفت: از تهیه و ساخت مواد محترقه در منزل خودداری کنید؛ چرا که موارد بسیاری از مرگ و یا قطع عضو هنگام ساخت این مواد مشاهده شده است.

نحاس گفت: هیچگاه ماده محترقه و منفجره‌ای که یک بار استفاده شده است را برای بار دوم استفاده نکنید.

این کارشناس حوادث از مردم خواست تا از طبقات بالا یا پشت بام اقدام به پرتاب نارنجک یا فشفشه یا ترقه نکنند، زیرا این کار خطراتی همچون گیر کردن این مواد به درختان کوچه و آتش گرفتن درختان، برخورد با عابران و برخورد با سیم‌های برق و خطرات جانبی آن را به همراه دارد.

کارشناس حوادث در معاونت بهداشتی دانشگاه با تاکید بر خرید ترقه و فشفشه و دیگر موارد مشابه از مراکز معتبر و توجه به بر چسب آن، اضافه کرد: نباید مواد منفجره و محترقه را به طرف افراد دیگر پرت کرد، همچنین هیچگاه برای چاشنی و آتش گیری از الکل استفاده نکنید.

این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه از مردم خواست در صورت روشن کردن آتش در چهارشنبه سوری، نکات ایمنی همچون روشن کردن آتش در حجم کم، نریختن مواد سریع اشتعال مانند نفت و بنزین روی آتش، پرتاب نکردن اسپری و حشره کش در آتش، آتش نزدن وسایل شیشه ای، روشن نکردن آتش نزدیک پست‌های برق، اتومبیل به ویژه اتومبیل‌های حاوی مواد سوختی، کنار مشعل گاز یا اطراف پمپ بنزین ها، نپوشیدن لباس بزرگ و گشاد و از نوع آتشگیر هنگام پریدن از روی آتش، وجود یک کپسول آتش نشانی پودری و یک شیلنگ آب در نزدیک محوطه آتش و اطمینان از خاموش شدن آتش پیش از ترک محل، رعایت شود.

نحاس تاکید کرد: مراقب رفتار‌های خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت لزوم، مراتب را به واحد‌های گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

انتهای پیام/ر

نکات کلیدی در مورد پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار