27 هزار گشت انتظامی سازماندهی شده تا مردم با خیالی راحت به سفر بروند/ تردیدی وجود ندارد که حوادث خیابان پاسداران سازماندهی شده بود

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع وضعیت راه‌ها و جاده‌های کشور در تعطیلات نوروزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وضعیت راه‌ها و جاده های کشور در تعطیلات نوروزی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 21 اسفند ماه بود که با حضور سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد.

سردار اسکندر مؤمنی جانشین فرمانده ناجا در ابتدا در پاسخ به سوالی پیرامون آمار تصادفات جاده‌ای گفت: در حوزه تعداد تصادفات بر اساس آمار پزشکی قانونی در دهه گذشته در سال ۸۵ حدود ۲۸ هزار نفر در کشور در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند به طوری که، در آن سال ۷ میلیون خودرو داشتیم، اما این تعداد در سال ۹۵ به کمتر از ۱۶ هزار نفر کشته و ۲۰ میلیون خودرو رسیده است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به نقش عامل انسانی در این حوزه افزود: عوامل متعددی باعث ایجاد تصادف می‌شود، لذا باید کیفیت خودرو‌ها ایمن و راه‌ها بهتر شود، در حوزه خودرو‌ها رقابت نیست بلکه انحصار وجود دارد، لذا پیشرفته اندکی صورت گرفته است، بنابراین گریزی نیست که از مردم خواهش کنیم تا دقت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تعداد کشته‌های تصادفات امسال نسبت به سال گذشته تفاوتی نکرده است، ادامه داد: حدود ۴ الی ۵ هزار نقطه حادثه‌خیز برون شهری و درون شهری شناسایی و به مسئولان مربوطه اعلام شده است.

مومنی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تحقیقات در خصوص راننده اتوبوس دیوانه به سرانجام رسیده است گفت: در آن ماجرا دفاعیات رسانه‌ها و عناصر خارجی نیز دیده می‌شود، این در حالی است که وقتی به نقطه برخورد رسید نیروی انتظامی این حادثه را با اقتدار تمام در کمتر از یک ربع جمع کرد. در این ماجرا تردیدی نیست که این اقدام سازماندهی شده بود.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: رویکرد نیروی انتظامی بر اساس اقتدار، رحمت، عدالت و مهربانی است لذا، این هنر نیروی انتظامی است که باید اقتدار را توام با رعایت قانون، عدالت، احترام و مهربانی کند، نیروی انتظامی با اقتدار حوادث را با کمترین هزینه جمع کرد، این حادثه می‌توانست به گونه‌ای دیگر تمام شود، لذا اگر دقیق عمل نمی‌شود می‌توانست هزینه‌ها و خسارت‌ها بیشتر از این باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون طرح‌های نوروزی عنوان کرد: مهم ترین درخواست مردم در این ایام امنیت عمومی و امنیت راه‌ها است، در راستای طرح‌های نوروزی بیش از ۲۰۰ هزار نیرو بسیج شدند.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: رعایت و اجرای قانون باید توام با ادب و احترام باشد، لذا به صورت همه جانبه بر عملکرد پلیس نظارت می‌شود، هر سال شاهد تخلفات کمتری از سوی پلیس هستیم.

وی با بیان اینکه ۲۷ هزار گشت سازماندهی شده تا مردم با خیالی راحت و آسوده به سفر بروند اظهار کرد: در سال ۹۷ ظرفیت نگهداری معتادان در کل کشور افزایش پیدا خواهد کرد، در سال ۹۶ ایران امنی را سپری کردیم در حالی که واردات ناامنی در کشور داشتیم و یا در منطقه زندگی می‌کنیم که محیط پیرامونی آن ناامن است، لذا با همکاری تمام بخش‌ها امنیت قابل قبولی را در سال ۹۶ توانستیم به ارمغان بیاوریم.

مومنی با اشاره به اینکه مجرمان سابقه دار در ایام نوروز کنترل می شوند، لذا حضور فیزیکی پلیس در جاده ها ، پارک ها و اماکن عمومی بیشتر خواهد بود گفت: در حوزه ترافیک با حوادث حادثه خیز که جزء خطوط قرمز است برخورد خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون طرح عفاف و حجاب ادامه داد: هر چیزی که بر اساس قانون جرم باشد پلیس به آن رسیدگی خواهد کرد و این موضوع جزو وظایف پلیس است، لذا برای امسال نیز دستور ویژه داده شده و ما کوتاه نخواهیم آمد.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اینکه امسال ظرفیت نیروهايمان را ۱۰ درصد افزایش داده ایم، افزود: امسال با حضور پلیس و همکاری مردم شرایط نسبت به سال قبل از نظر ایمنی، ترافیک ، عفاف و حجاب بهتر خواهد شد.

مومنی با اشاره به اینکه در مسئله عفاف و حجاب نهادهای فرهنگی باید اقدامات لازم را انجام دهم خاطرنشان کرد : اقدامات انتظامی آخرین راهکار است ، نقش مهم نهادهای فرهنگ ساز در این رابطه باید در نظر گرفته شود، پلیس در ایام نوروز هم از موضوع حجاب و رعایت شئونات کوتاه نمی‌آید و با جدیت برخورد می کند.

وی با اشاره به اینکه آمارها در سال ۹۶ نشان می‌دهد که شرایط بهتر شده است اظهار کرد: کاهش خوبی را در بسیاری از جرایم مخصوصاً جرائم مهم داشته‌ایم، در سرقت از طلافروشی، بانک، مغازه ، خودرو، و نزاع و درگیری کاهش جرائم را شاهد هستیم، اما در سرقت منزل ۳درصد و قتل2 درصد افزایش صورت گرفته است .

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اینکه جرائم خشن و جزاعی کاهش داشته است اظهار کرد: ساعات کار مراکز تعویض پلاک در اسفند ماه افزایش پیدا می‌کند به طوری که، در روزهای پایانی تا ساعت ۱۰ الی ۱۱ شب این مراکز خدمت رسانی خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ارتقاء معیشت پرسنل نیروی انتظامی گفت : شرمنده همه همکارانم و خانواده هایشان هستم، روزی نیست که موضوع معیشت پرسنل ناجا به میان نياید، نیازمند منابع و بودجه لازم برای این مسئله هستیم.

مومنی تصریح کرد: در فضای مجازی جرائم ۴۷ درصد افزایش یافته است ، نسبت به سال ۹۰ بیش از 900درصد شاهد افزایش جرم هستیم به طوری که84 درصد جرائم در فضای مجازی را کشف می‌کنیم، البته نه همه جرائم را بلکه جرائمی که از آن مطلع و یا کشف کرده باشیم، کشف جرائم در این فضا سخت است .

جانشین فرمانده نیروی انتظامی اضافه کرد : بعید می‌دانم که سایر کشورها این رشد شتابان را داشته باشند، لذا خواهان مدیریت و کنترل این فضا هستیم، جرائم نسبت به ۶ سال پیش ۹۰۰ درصد بیشتر شده به طوری که بیش از ۵۰ درصد جرائم در تلگرام و اینستاگرام است.

وی با بیان اینکه 46 درصد جرائم در تلگرام و ۲۵ درصد در اینستاگرام انجام می‌شود گفت: همکاری مسئولان این شبکه با ما کم است به طوری که در سال ۹۶ اقدام به جرائم سازمان یافته و آموزش ترور می کردند.

مومنی با اشاره به اینکه هرگز ظرفیت بازگشت به گذشته ممکن نیست، گفت: در کمتر از یک دهه از پنج میلیون کاربر به ۵۵ میلیون رسیدیم، لذا نیازمند تصویب قوانین و مقررات در این حوزه هستیم، باید شبکه های داخلی و پیام رسان های داخلی گسترش پیدا کند، زیرا کسی با بسته شدن اینترنت موافق نیست.

جانشین فرمانده ناجا مقابله با قاچاق کالا را یکی از اولویت های اصلی نیروی انتظامی دانست و عنوان کرد: قوانین باید بازدارنده و روشن و شفاف باشند، ما در حوزه برخورد و مقابله، قرارگاه قاچاق را راه اندازی کرده ایم به طوری که هر سال افزایش کشفیات داریم.

مومنی با اشاره به اینکه امسال چهار هزار میلیارد کشفیات داشتیم گفت: تمرکز ما بر روی کالاهای حجیم و باندهای سازمان یافته است، امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش کشفیات داشتیم.

وی با اشاره به اینکه هر سال شاهد کاهش کالای قاچاق هستیم، اما به حد مطلوب نرسیده ایم افزود: متولیان منکر این موضوع نیستند که قاچاق از مبادی رسمی صورت نمی‌گیرد، میزان و حجم قاچاق از مبادی بیشتر است، لذا تبانی در همه بخش‌ها صورت می‌گیرد، اما همه قاچاق صورت گرفته مربوط به تبانی نیست ، بلکه به دور زدن قوانین هم بر می گردد، لذا باید کنترل ها و فرایندها مکانیزه شود.

 مومنی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون برنامه‌های نیروی انتظامی برای چهارشنبه آخر سال گفت : همه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و از صدا و سیما و رسانه ها به دلیل آموزش های صورت گرفته قدردانی می کنم، در این رابطه بیشترین نقش را خانواده ها ایفا می کنند.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد : خط قرمز ما برخورد با مزاحمت ها و خسارت به اموال مردم است، همکارانم محکم با این موارد برخورد خواهند کرد، از خانواده ها، جوانان و نوجوانان درخواست می‌کنیم به خاطر یک لحظه هیجان خودشان و مردم را مورد اذیت و آزار قرار ندهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار