روزنامه نیویورک پست در مطلبی به بررسی روند طولانی حضور نظامی آمریکا در افغانستان پرداخت.

علت تداوم حضور نظامی آمریکا در افغانستان چیست؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک پست در مطلبی به بررسی روند طولانی حضور نظامی آمریکا در افغانستان پرداخت و نوشت: «دونالد رامسفلد»، وزیر دفاع دولت جرج بوش، در آوریل سال 2002 اعلام کرد «جنگ در افغانستان تمام شده است». در دسامبر 2017 نیز «جیمز متیس»، وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ، با تکرار همین اظهارات گفت: «پیروزی در افغانستان نزدیکتر از هر زمان دیگری است».

به‌رغم اظهارات مشابه وزرای دفاع آمریکا در خصوص پایان جنگ، حضور نظامی این کشور همچنان در افغانستان ادامه دارد.

جنگ آمریکا در افغانستان که یکی از طولانی ترین نبردهای ثبت شده در تاریخ است، امروز دوشنبه وارد شش هزارمین روز خود شد. به ادعای مقامات آمریکایی، پس از حمله 11 سپتامبر سال 2001، افغانستان به پناهگاهی امن برای گروه های تروریستی تبدیل شد و این بهانه ای برای حضور نظامی آمریکا در شهرهای مختلف این کشور شد. «استیو کول»، نویسنده کتاب 700 صفحه ای «سیا و جنگ های مخفی آمریکا در افغانستان و پاکستان»، به برخی از علل وقوع جنگ افغانستان پرداخت. 

در حالی که واشنگتن بهانه حضور نظامی خود در افغانستان را مقابله با گروه های تروریستی القاعده و طالبان اعلام کرده بود، کول در بخشی از کتاب خود آورده است «رابرت گیتس»، وزیر دفاع پیشین آمریکا، هفت سال پس از آغاز جنگ در افغانستان گفت: «هدف آمریکا از حضور نظامی در این کشور ایجاد یک دولت مرکزی قدرتمند است.» او در پاسخ به این پرسش که آیا افغانستان دولت ندارد؟ گفته بود بی تردید ندارد. این اظهارات نشان داد آمریکا برنامه ای طولانی مدت را در افغانستان دنبال می کند که فقط مقابله با گروه های تروریستی نیست.

کول در ادامه می نویسد: سربازان آمریکایی به مدت 73 سال در اروپا مستقر بوده اند. آمریکا استقرار نیروهای خود در اروپا را صرفا جهت حفاظت از منافع‌اش در برابر روسیه (همزمان با جنگ سرد) اعلام کرده است. همچنین بیش از 68 سال از استقرار نیروهای آمریکایی در کره جنوبی و ژاپن می گذرد. به نظر می رسد استقرار پایگاه های نظامی آمریکا در شرق آسیا نیز برای کنترل بر اقدامات قدرت بزرگی همچون چین است. در همین راستا، آمریکا حضور نظامی طولانی مدت خود در افغانستان را کنترل بر بخشهایی از آسیای مرکزی، نظارت بر (به اصلاح) منافع خود در این منطقه و حفاظت از خود در برابر گروه های تروریستی در خارج از مرزهای آمریکا، اعلام می کند. بنابراین، تصور اینکه آمریکا پس از حضور نظامی در یک کشور همچون افغانستان، به زودی نیروهای خود را خارج می کند، تصوری پوچ است.

نیویورک پست در انتهای مطلب خود آورده است: اگر هدف دولت آمریکا از حضور 6 هزار روزه در افغانستان همان حفظ امنیت در خارج از مرزهای این کشور باشد و عملی نشود، باید در خصوص هزینه یک هزار میلیارد دلاری حضور نظامی در افغانستان و کشته شدن 2200 نظامی آمریکایی در این کشور پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار