مدیرکل کمیته امداد استان زنجان گفت: از مجموع حدود 9 میلیارد تومان زکات جمع آوری شده در استان زنجان از ابتدای امسال تاکنون ، یک میلیارد و 300میلیون تومان در شهرستان زنجان بوده است.

جمع آوری بیش از1 میلیاردتومان زکات در شهرستان زنجان به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان اززنجان؛ هدایت صفری ، مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در جلسه شورای زکات شهرستان زنجان با اشاره به اهمیت و جایگاه زکات در دین اسلام ، گفت : جمع آوری زکات به عنوان یک واجب الهی و رسیدگی به امور نیازمندان در جامعه اسلامی از شئونات ولی فقیه است که امروز کمیته امداد به نیابت از ولی این فعالیت ها را در کشور عهده دار شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس اذن ولی‌فقیه و قانون زکات مصوب مجلس شورای اسلامی کمیته امداد تنها نهاد متولی جمع‌آوری و هزینه کرد زکات در کشور است، افزود : ساماندهی زکات از طریق کمیته امداد به عنوان دبیرخانه شورای زکات در کنار افزایش اثربخشی این واجب الهی در امور محرومیت زدایی و رفع فقر از جامعه به جهت تجمیع و تمرکز آن در یک محل قابلیت عرضه در جامعه پیدا می کند.
صفری رسالت شورای زکات را گفتمان سازی و جریان سازی در حوزه ترویج و فرهنگ‌سازی پرداخت زکات در جامعه دانست و افزود: با جمع‌آوری زکات وپرداخت آن به نیازمندان علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی ،فرهنگی ومعیشت نیازمندان ، برکت در جامعه جاری شده و به شکوفایی روستاها نیز کمک می شود.
وی در ادامه با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به اجلاس سراسری زکات در شهر قم تاکید کرد: تحقق منویات و مطالبات ولی امر مسلمین از مسئولان برای ترویج و احیای زکات ورفع دغدغه ایشان در این بخش نیازمند تلاش همگانی در حوزه ترویج ، فرهنگ سازی و جمع آوری این واجب الهی با تفکر بسیجی و فعالیت جهادی است .
مدیر کل کمیته امداد استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه به منظور رفع نیاز نیازمندان اعتبارات دولتی به تنهایی پاسخگو نیست ، گفت : نیاز نیازمندان نامحدود و اعتبارات دولتی محدود بوده و این اعتبارات در حوزه محرومیت زدایی علیرغم اینکه قابل توجه است ولی متناسب با نیاز نیازمندان نیست .
وی ادامه داد : جاری شدن فرهنگ پرداخت زکات و تجمیع و ساماندهی این فریضه الهی موجب هم افزایی منابع حاصل از این واجب الهی در کنار اعتبارات دولتی شده و در حوزه فقرزدایی از نیازمندان و محرومیت زدایی از روستاها اثر بخش می شود.
صفری جاری شدن فرهنگ پرداخت زکات در جامعه را نیازمند گفتمان سازی در این بخش دانست و افزود : رویکرد کمیته امداد در حوزه فرهنگ سازی و ترویج پرداخت زکات تبیین آثار فردی و اجتماعی این واجب الهی در جامعه بوده و اثربخش شدن برنامه های اجرایی این نهاد در این بخش نیازمند عزم و اراده همگانی است.
مدیرکل کمیت امداد استان زنجان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون حدود 9میلیارد تومان زکات در این استان جمع آوری شده است گفت : براساس آمارهای موجود زکات جمع آوری شده از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل 13درصد افزایش داشته است .
وی از تحقق 101 درصدی برنامه پیش بینی شده استان زنجان در حوزه جمع آوی زکات از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و افزود : براساس آمارهای موجود یک میلیارد و 300میلیون تومان از مجموع زکات جمع آوری شده در استان زنجان از ابتدای امسال تاکنون در شهرستان زنجان بوده است.
صفری ادامه داد : 950میلیون تومان از مجموع زکات جمع آوری شده در شهرستان زنجان در قالب زکات فطره بوده و 350میلیون تومان نیز در قالب زکات واجب و مستحبی در این شهرستان جمع آوری شده است.
وی با اشاره به اینکه در مجموع برنامه پیش بینی شده شهرستان زنجان از ابتدای امسال تاکنون 74 درصد بوده که پایین تر از میانگین استانی است ، افزود : امیدواریم با همراهی بیشتر دهیاران ، شوراهای اسلامی روستاها ، عاملین و مبلغین زکات برنامه پیش بینی شده شهرستان زنجان تا پایان امسال محقق شود.
صفری یکی از برنامه های مهم کمیته امداد در حوزه ترویج زکات را تشکیل شورای زکات در روستاها عنوان کرد و گفت : 200روستا در شهرستان زنجان وجود دارد که از این تعداد تنها در دو روستا شورای زکات تشکیل شده است که نیاز است در این بخش نیز اهتمام لازم از طریق عاملین زکات و دهیاران روستاها وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه تشکیل جلسات گروهی و چهر ه به چهره با مودیان در تبیین آثار و برکات پرداخت زکات و تحقق برنامه های پیش بینی شده دبیرخانه شورای زکات بسایر اثرگذار است ، افزود : تبیین و تبلیغ این فریضه الهی از طریق ناظران و مهندسان همکار با جهاد کشاورزی در فعالیت های ترویجی این اداره در روستاها در افزایش جمع آوری زکات در روستاها بسیار موثر است.

انتهای پیام/ن

برگزاری جلسه شورای زکات شهرستان زنجان

برچسب ها: زکات ، کمیته امداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.