اردلان گفت: یارانه بذر‌های اصلاح شده از سوی دولت دو سال است که پرداخت نشده و میزان بدهی دولت به تولیدکنندگان بذر به ۲۵۷ میلیارد تومان رسیده است.

بدهکاری دولت به تولیدکنندگان بذر اصلاح شده به ۲۵۷ میلیارد توماتن رسیده استسیروان اردلان دبیر انجمن تولیدکنندگان بذر گندم و جو کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به خودکفایی در تولید بذر گندم و جو در کشور، اظهار کرد: بذر اصلاح شده گندم و جو، تولید داخل است و بذر‌های پنبه، کلزا و دانه‌های روغنی از کشور‌های دیگر وارد می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان بذر گندم و جو کشور با شاره به افزایش تولید بذر از سال ۹۲ ، بیان کرد: تا قبل از سال ۹۲ تولید بذر‌های اصلاح شده حدود ۲۰۰ هزار تن بود که در حال حاضر به ۴۷۰ هزار تن رسیده است و در سال ۹۷ به ۵۰۰ هزار تن می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ به ۷۰۰ هزار تن برسد.

وی با اشاره به آفات بذرهای معمولی نسبت به بذر‌های اصلاح شده، تصریح کرد: بذر‌های معمولی همراه خود علف‌های هرز، بیماری، آلودگی زمین و کیفیت پایین را دارد.

به گفته وی؛ خودکفایی گندم مدیون تولید بذر اصلاح شده است  که بازدهی تولید را تا ۵۰ درصد افزایش داده است.

اردلان با اشاره به سیستم کشاورزی سنتی در کشور، ابراز کرد: در صورت استفاده تمام کشاورزان از بذر‌های اصلاح شده نیاز به یک‌میلیون ۲۰۰ هزار تن بذر اصلاح شده است که در حال حاضر ۵۰۰ هزار تن تولید می‌شود و به دلیل کشت سنتی در کشور این مقدار تولید تنها جوابگوی نیاز کشور است.

وی با اشاره به تفاوت قیمت در بذر‌های معمولی و اصلاح شده، بیان کرد: قیمت گندم خود مصرف ۱۵۰۰ تومان و بذر‌های گندم اصلاح شده ۱۷۰۰ تومان است که با الگو سازی از سال ۹۳ میزان استفاده از آن سه برابر شده است.

اردلان در پایان با بیان اینکه قیمت تمام شده بذراصلاح شده ۲۱۰۰ تومان است و با پرداخت یارانه، ۱۷۰۰ تومان به دست کشاورز می‌رسد گفت: یارانه بذر‌های اصلاح شده از سوی دولت دو سال است که پرداخت نشده است و میزان بدهی دولت به تولید کنندگان بذر به ۲۵۷ میلیارد تومان رسیده است.

انتهای پیام/

 

سیستم کشاورزی در کشور سنتی است 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۷
اوووووووه علی برکت الله
United States of America
اکبر
۱۶:۴۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۷
چه کارهای عمرانی عظیمی در ایران در حال اجرا بود از سد سازی تا جاده ساز خانه سازی مسکن مهر و هزاران کار تحقیقاتی الان این در آمد کشور کجا میرود که همیشه دولت می گویند بد هکاریم ومردم در سختی وفشار زندگی می کنند آیا نباید کسی پیگیر باشد
آخرین اخبار