آیت الله جوادی آملی گفت: آنکه روسری خود را بر سر چوب می‌کند نمی‌داند که با قرآن مقابله می‌کند.

 به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در دیدار اعضای شورای حوزه علمیه استان مازندران که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، در سخنانی گفت: اگر یعقوب(ع) ناله‌اش به درگاه الهی در فراق یوسف(ع) بود که فرمود «أَشْکو بَثِّی وَحُزْنِی إِلَی اللَّهِ»، امام صادق علیه السلام از فراق شاگردان خود به محضر خدا شکوه می‌برد.

وی ادامه داد: طبق بیان کلینی، حضرت صادق علیه السلام وقتی طلاب و شاگردان خود را می‌دیدند می‌فرمودند من شکایت خود را نزد خداوند می‌برم که این حکومت طاغوتی عباسی به من اجازه نمی‌دهد در طائف که منطقه خوش آب و هوایی است و می‌تواند حوزه علمیه دوازده ماهه داشته باشد، یک مدرسه علمیه بسازم و خودم و شاگردانم در آنجا ساکن شویم و به بحث و درس بپردازیم.

استاد سطوح عالی حوزه افزود: این آروزی امام صادق علیه السلام، به دست شما علما، عملی و محقق شده است و نعمتی از این بالاتر نیست لذا باید همواره شکرگزار این نعمت الهی بود.

وی با تأکید بر جدیت هر چه بیشتر در مباحث علمی و آموزشی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: اینچنین نباشد که حوزه‌های ما دچار تعطیلات بیش از اندازه باشد، حوزه حتماً باید حوزه دوازده ماهه باشد و در مناطقی که به دلیل گرمای هوا یا شرایط بد آب و هوایی این امکان وجود ندارد دوره‌های کوتاه مدت و مباحثات علمی جریان داشته باشد.

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: بسیاری از بزرگان آثار برجسته خود را در همین تابستان‌های گرم و ایام تعطیلی حوزه نوشته‌اند، یعنی لحظه‌ای از علم و تحقیق غافل نمی‌شدند، همچنین بسیاری از همین بزرگان این سلوک اخلاقی و اعتقادی را داشتند که در تمام صفحات جزواتی که می‌نوشتند ذکر «بسم الله» و یا نام ائمه علیه السلام را می‌نوشتند، این روحیه‌ها باید در حوزه‌ها زنده بماند و ترویج شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همانطور که سلسله انبیاء، هر کدام با یک معجزه خاص مبعوث شدند، علما که وارث انبیاء هستند نیز هر یک به مقتضای نیازهای جامعه خود به طرح بحث می‌پردازند.

وی با تأکید بر اهمیت مسئله مدیریت در حوزه‌های علمیه بیان کرد: حوزه علمیه نجف علاوه بر برکت وجود مضجع مقدس حضرت امیر علیه السلام، تحت مدیرت سید مرتضی به این جایگاه رسید که شیخ انصاری‌ها را تربیت کند، بر شما لازم است که استعدادها را شناسایی کنید و پرورش دهید، ما وظیفه داریم آن طلبه‌ای را که استعداد راقی دارد نگذاریم از حوزه خارج شود و به کارهای دیگری غیر از علم مشغول گردد.

این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: معجزه انبیاء با شرایط زمانه آنها سازگار بود، مانند معجزات حضرت موسی که متناسب با رواج داشتن سحر و جادو در دوران ایشان بود و یا معجزات حضرت عیسی که به دلیل مطرح بودن علم پزشکی در دوران ایشان متناسب با همین مسائل بود. در نتیجه باید توجه داشته باشیم که نیازهای جامعه امروز ما متفاوت است؛ الان با فضای حقیقی و نه مجازی روبه رو هستیم! چرا که «سیم» حقیقت نیست که «بی سیم» بشود مجاز، هر جا فکر و اندیشه جابجا و منتقل شود آنجا فضای حقیقی است، در نتیجه در چنین فضایی باید یک حرف قابل داشته باشیم! چون خداوند بشر را مانند یک لوح نانوشته خلق نکرده است بلکه بشر «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» است؛ ما باید تلاش و کوششمان در حوزه و دانشگاه این باشد که مهمانی به درون خود دعوت کنیم که با صاحبخانه یعنی فطرت ما سازگار باشد، اینگونه نه بیراهه می‌رویم و نه راه را بر کسی می‌بندیم که امیدواریم حوزه‌ها به این سمت حرکت کنند.

آیت الله جوادی آملی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع حجاب و مباحث پیرامون آن به ویژه در روزهای اخیر اشاره کرد وافزود: آنکه روسری خود را بر سر چوب کرده است نمی‌داند دارد با آیه «وَلْیضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیوبِهِنَّ» مقابله می‌کند، اگر ما امر به معروف و نهی از منکر کنیم قطعاً بی‌حجابی از بین خواهد رفت.

وی گفت: همه علما گفته‌اند که نهی از منکر چهار مرحله دارد، دو مرحله وظیفه مردم است و دو مرحله وظیفه حکومت؛ مرحله اول انزجار قلبی است، مرحله دوم قول یا فعل ظاهری است، یعنی فرد بی‌حجاب با همین چشم غره و نگاه بی‌تفاوت ما مواجه شود، اگر چنین فردی با بی‌اعتنایی و نگاه تحقیر آمیز ما مواجه شود خود را جمع می‌کند.

این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: مراحل بعدی امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه حکومت است که اگر مردم دو مرحله اول را انجام دهند اصلاً کار به دو مرحله دیگر و ورود حکومت به موضوع نمی‌رسد.

وی تأکید کرد: بدانیم که دشمن همواره در کمین است، ما الان در میدان مین هستیم و به برکت قرآن و اهل بیت علیهم السلام محفوظیم، وظیفه همه ما نسبت به اسلام این است که طبق این حدیث پیامبر رفتار کنیم که «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه»؛ این جمله به داعیه انشاء القا شده است، یعنی بکوشید تا اسلام را بالا نگه دارید.

انتهای پیام/ح

روسری بر سر چوب کردن مقابله با قرآن است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.