رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر ایران را به عنوان مجموعه‌ای حاضر در خط مقدم واکنش‌ و پاسخگویی به حوادث ایران دانست‌.

جمعیت هلال احمر ایران در خط مقدم واکنش‌ و پاسخگویی به حوادث این کشور استبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیتر‌ مائورر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در مراسم آغاز طرح امداد نوروزی 97 که امروز(یکشنبه‌) با حضور مسئولان جمعیت هلال احمر و امدادگران طرح‌های امدادی نوروزی برگزار شد، اظهار کرد: افتخار بزرگی است که امروز در کنار شما و در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هستم‌ تا شاهد ظرفیت‌های گسترده‌ این سازمان باشم‌. این ظرفیت‌ها سرمایه‌ای برای کشور شما و همچنین نهضت‌ بین‌المللی صلیب‌ سرخ و هلال احمر است.

وی تصریح کرد: اجازه بدهید سخنان خود را با ابراز تسلیت به خانواده‌هایی که اعضای خانواده و نزدیکان‌ خود را در زلزله کرمانشاه‌ و همین طور‌ در حادثه سقوط هواپیمای تهران–یاسوج از دست داده‌اند آغاز کنم؛ جمعیت هلال احمر ایران در خط مقدم واکنش و پاسخگویی‌ به این حوادث‌ غم‌انگیز بوده است.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خاطرنشان کرد: همانطور که شما در کشور خود این مهم را به خوبی انجام داده‌اید‌، نهضت صلیب  سرخ و هلال احمر نیز به پاسخگویی به بحران‌های بین‌المللی بشردوستانه‌ از مخاصمات‌ مسلحانه‌ و سایر شرایط خشونت‌آمیز تا بلایای طبیعی و ساخته دست بشر و یا دیگر موارد اضطراری ادامه داده است.

پیتر‌ مائورر در ادامه گفت: واضح است که نیازهای بشردوستانه بیشمار‌ هستند و نیاز جدی برای گسترش حضور نهضت در این عملیات‌های مهم وجود دارد. پاسخ جمعیت هلال احمر ایران‌ به رنج و آلام‌ مردم بسیار مورد تقدیر قرار گرفته است، کاری که شما به عنوان کارکنان و داوطلبان برای کمک به قربانیان زلزله‌های ایران انجام داده‌اید از اهمیت بالایی برای صدها هزار انسانی که خانه‌هایشان و یا زندگی‌شان را از دست داده‌اند، برخوردار است.

وی در تشریح‌ شرایط‌ منطقه خاطرنشان کرد: مشکلات بشردوستانه‌ در سراسر منطقه به اندازه کافی روشن هستند و از این میان می‌توان به 20.8 میلیون نفر که به دلیل مخاصمات‌ منطقه مجبور به فرار شده‌اند، احتیاج به کمک 50 میلیون نفر، کشته‌ شدن‌ صدها هزار نفر و همچنین‌ مجروح شدن بیش از یک میلیون نفر، بازداشت و یا مفقود شدن ده‌ها‌ هزار نفر، زیرساخت‌های اساسی غیرنظامیان‌ که آسیب دیده و یا تخریب شده است و همچنین درگیری‌ها، بقایای مواد انفجاری و جنایات فراوان که مانع دسترسی‌ به خدمات باقی مانده شده است، می‌توان اشاره کرد.

رئیس کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌ سرخ تأکید کرد: در ورای تمامی‌ ارقام اعلام شده‌ میلیون‌ها داستان‌ از رنج‌های تک تک انسان‌ها وجود دارد.

پیتر مائورر‌ گفت: کارکنان کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ‌ سال‌ها است که از نزدیک شاهد دشواری‌های این خصومت‌ها بوده‌اند، ما پیامدهای انسانی ناشی از محاصره‌ها، بمباران‌ها، قتل‌ها، شکنجه‌ و جابجایی‌های گسترده مردم را دیده‌ایم و تمام تلاشمان‌ را برای کمک‌ به کار بسته‌ایم.

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال سال گذشته‌ ما برای 10 میلیون نفر جیره‌ غذای اضطراری فراهم کردیم و اطمینان حاصل کردیم که 22 میلیون نفر به آب پاکیزه دسترسی دارند. با افزایش نیازها‌ ما نیز آماده پاسخگویی به چالش‌های پیش رو هستیم، ما بینش منحصر بفردی در ارتباط با تحولات، مخاصمات و تأثیرات آن بر جوامع و جمعیت‌ها داریم.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ افزود: ما در سال 2017 مبلغ‌ بیش از 500 میلیون دلار را به عملیات‌های بشردوستانه‌‌مان در سوریه‌، عراق‌، یمن‌، افغانستان‌، میانمار‌ و بنگلادش‌ و برای کمک و حمایت از افراد متأثر‌ اختصاص‌ دادیم‌.

مائورر افزود: این مبلغ‌ بخش قابل توجهی از کل بودجه عملیاتی ما است و اگرچه برای پاسخگویی به تمام نیازها کافی نیست، اما ما تمام تلاشمان‌ را می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از سفرم به ایران به عراق رفته بودم. شاید نبردهای بزرگ در عراق پایان یافته باشد، اما عواقب آن همچنان باقی است. از هر 5 نفر، یک نفر به کمک احتیاج دارد؛ 2.6 میلیون نفر در داخل عراق آواره شده‌اند و عراق مسیر طولانی برای بهبود و بازسازی خواهد داشت و ما متعهد هستیم که از تمام عراقی‌ها در این مسیر حمایت کنیم.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یادآور شد: بعد از ایران به سوریه خواهم رفت، جایی که از غوطه شرقی تا فوعا و کفریا و عفرین و جاهای دیگر، نیازهای فوری وجود دارد. همانطور که همه ما دیده‌ایم، شرایط غوطه‌ شرقی روز به روز ناامید کننده‌تر می‌شود. دسترسی‌های بشردوستانه باید مورد احترام قرار بگیرد، تا کمک‌ها بتوانند وارد منطقه شوند. ما در همکاری با جمعیت هلال احمر سوریه تلاش بسیار زیادی کرده‌ایم تا به مردم دسترسی داشته باشیم. در هفته‌ها و روزهای اخیر، امدادرسانی حیاتی به عفرین و غوطه‌ شرقی داشته‌ایم. نیازها اما کماکان باقی است.

وی ادامه داد: به رغم چالش‌ها، کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و شریک کاری‌اش جمعیت هلال احمر سوریه تاکنون برای 15 میلیون سوری آب پاکیزه و برای 3.3 میلیون نفر بسته‌های غذا فراهم کرده‌اند.

مائورر ادامه داد: امسال به میانمار و بنگلادش نیز سفر خواهم کرد. در سال 2017، توانستیم در مناطق مرزی این دو کشور به بیش از 100 هزار نفر خدمات مختلفی نظیر بهداشت، غذا، آب و بازپیوند خانواده ارائه کنیم.

وی اذعان کرد: این خدمات و سایر کارهایی که ما در سراسر دنیا و در شرایط مخاصمه و خشونت‌ انجام می‌دهیم بدون حضور کارکنان متعهد و شجاع کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ و همچنین کارکنان و داوطلبان جمعیت‌های ملی ممکن نبود. این مهم توسط امدادگران بشردوستانه امکان‌پذیر شده که همچون شما در خط مقدم فعالیت‌ها هستند. میلیون‌ها داوطلب و امدادگر بشردوستانه هر روز به اصول صلیب‌ سرخ و هلال احمر عمل می‌کنند. بدون حضور تک تک شما، رویای کرامت انسانی برای همه امکان‌پذیر نمی‌شد.

وی بیان کرد: هنگامی که به دلایل اصلی این رنج‌ها توجه می‌کنیم، می‌توانیم نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه توسط بسیاری از طرفین که به صورت روزانه در حال وقوع است را ببینیم، استفاده بی قید و نامتناسب از زور، هدف قرار دادن زیرساخت‌های عمومی، هدف قرار دادن امکانات‌ بهداشتی، و تاکتیک‌های محاصره که مانع دسترسی شهروندان به کالاها و خدمات ضروری است.

مائورر گفت: کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ نمی‌گوید که تمام کنشگران مسلح این اقدامات را انجام می‌دهند، اما لازم است که همه رفتارها و اعمال خود را تجزیه و تحلیل کنند.

وی ادامه داد: در میان تمامی اختلافات موجود در این درگیری‌ها، احترام به کرامت انسانی باید بیشتر و بلکه بسیار بیشتر، مورد احترام قرار بگیرد، چراکه برای همه انسان‌ها مهم است.

مائورر افزود: مرکز توجه حقوق بین‌المللی بشردوستانه حمایت از غیرنظامیان‌، بازداشتی‌ها، مجروحان و بیماران و از دیگر افرادی است که نقشی در درگیری‌ها ایفا نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: این حقوق تنها در ارتباط با ممنوعیت اعمال خاص نیست، بلکه گسترده‌تر است. درباره تعهد گسترده‌ و پایدار به بشریت است درباره درخواست از تمام طرفین درگیری‌ جهت به کار بردن تمام تلاش خود در همه زمان‌ها برای حمایت از اعمال بشردوستانه است.

مائورر عنوان کرد: حقوق بین‌المللی بشردوستانه کنشگران مخاصمات را ترغیب کرده است تا از بدرفتاری با بازداشتی‌ها، از استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای، از استفاده از مین‌ها و حمله به غیرنظامیان اجتناب کنند.

وی گفت: حقوق بین‌المللی بشردوستانه همواره در حال کامل شدن است، همان طور که درگیری‌ها در حال تغییر و تحول مداوم هستند. اما هسته‌ این اصول که حفاظت از بشریت از طریق قانون است، همچنان باقی است. در عرصه‌ی منازعات پیچیده و جنگ علیه تروریسم، جامعه بین‌الملل می‌باید از حقوق بین‌المللی بشردوستانه در برابر استدلال‌هایی که می‌گوید این حقوق قابل اجرا نیستند و یا می‌تواند در معاملات سیاسی نادیده گفته شود، حفاظت کند. ما باید اجماع درباره این حقوق را به عنوان یک نیروی ثبات بخش‌ تقویت کنیم.

مائورر افزود: این حقوق همچنین می‌تواند به حمایت از امدادگران بشردوستانه کمک کند. سال گذشته، سال ناراحت کننده‌ای برای خانواده نهضت صلیب‌ سرخ و هلال احمر بود، چراکه تعدادی از کارکنان و داوطلبان خود را از دست داد. امدادگران بشردوستانه و پرسنل و امکانات مراقبت‌ درمانی هرگز نباید در جنگ‌ها مورد هدف قرار بگیرند.

وی بیان کرد: یکی از پیامدهای دردناک جنگ که غالباً پنهان است، درد عمیق حاصل از جدایی خانوواده‌ها بر اثر درگیری‌ها و فجایع باعث شده است، این درد معمولاً منجر به سال‌ها عدم اطمینان درباره سرنوشت اقوامشان‌ می‌شود.

مائورر تصریح کرد: کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ و جمعیت‌های ملی محل زندگی افراد را پیدا می‌کنند، پیام‌ها را انتقال می‌دهند، خانواده‌ها را به هم می‌رسانند و سرنوشت مفقودین را روشن می‌کنند کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ و جمعیت هلال احمر ایران سابقه‌ دیرینه‌ همکاری در زمینه بازپیوند خانواده را دارند. این همکاری یکی از ستون‌های اصلی شراکت‌ ما در زمینه پاسخگویی به عواقب انسانی جنگ ایران و عراق است.

وی خاطرنشان کرد: امسال سی‌امین سالگرد پایان جنگ ایران و عراق است و فرصت خوبی است تا نقش بشردوستانه‌‌ای که نهضت در پاسخ به این پیامدها ایفا کرده است را یادآوری کنیم.

مائورر افزود: امروز، باز‌پیوند خانواده بخشی از پاسخ به زلزله کرمانشاه و همین طور‌ نیازهای مهاجران افغانی آسیب‌پذیری که در ایران زندگی می‌کنند، است. تمرکز شما بر این موضوعات به عنوان داوطلبان هلال احمر ایران در زندگی ایرانیان و افغان‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند تأثیر واقعی خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: همه ما باید به افراد آسیب‌ دیده، بیشتر گوش بدهیم و با آن‌ها بهتر ارتباط برقرار کنیم. ما باید جوامع محلی را بیشتر در فعالیت‌هایمان مشارکت‌ دهیم و به آن‌ها پاسخگو باشیم. این روند و تعهد به فراهم کردن اطلاعات به موقع، مرتبط، مفید جهت بهبود زندگی افراد و جوامع آسیب دیده است. این روند استفاده مناسب‌ترین شیوه‌ ارتباطاتی‌ به گوش دادن به نیازهای جوامع و بازخوردها و شکایات‌ آن‌ها است و همچنین اطمینان حاصل کردن از اینکه این افراد بتوانند فعالانه مشارکت کنند و فعالیت‌های صلیب‌ سرخ و هلال احمر را هدایت کنند.

مائورر بیان کرد: مایه خوشحالی است که دیروز دو سازمان تفاهم‌نامه همکاری مشترکی را امضا کردند این نشانه روشنی از تعهد کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ و جمعیت هلال احمر ایران برای توسعه بیشتر همکاری‌های بلند مدت و پابرجا بین‌ دو سازمان است.

انتهای پیام/

صحبت‌های رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در مراسم آغاز طرح نوروزی97

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار