آموزش و پرورش در تیرماه با اخباری همچون فعالیت مراکز آموزشی مجاز و رسیدگی به انتخاب رشته کنکور همراه بود.

فعالیت بیش از ۱۳ هزار مرکز آموزشی مجاز در کشور/ تمامی معلمان غیردولتی از اول مهر بیمه می‌شوندبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آموزش و پرورش در سالی که گذشت با فراز و نشیب ها و وعده و برنامه هایی بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

فعالیت بیش از ۱۳ هزار مرکز آموزشی مجاز در کشور

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در خصوص وضعیت مراکز آموزشی مجاز در کشور اظهار کرد: در مجموع ۱۳ هزار و ۶۲۷ مرکز آموزشی مجاز شامل آموزشگاه‌های علمی آزاد، زبان و پرورشی در کشور وجود دارد که در قالب ۶۸ هزار و۸۹۳ کلاس درس به دانش آموزان کمتر از ۲۰ سال خدمات آموزشی و پرورشی ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه مراکز آموزشی مجاز کشور یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۳۵۶ دانش آموز در سراسر کشور را تحت پوشش قرار داده اند، گفت: والدین برای آشنایی با مراکز مجاز آموزشی و پرورشی می‌توانند به سایت ادارات کل آموزش و پرورش مراجعه کرده و فهرست این مراکز را مشاهده کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی درباره برخورد این سازمان با مراکز غیرمجاز تصریح کرد: با تصویب قانون تاسیس، اداره مدارس و مراکز آموزشی مصوب سال ۱۳۹۵، طبق قانون شورای موسسان مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی رسمیت یافته و از اختیارات قانونی بیشتری برخودار شده اند، بنابراین شرایط نظارت بر مراکز تشدید شده و با مراکز غیرمجاز برخورد جدی تری خواهد شد.

گرد بیان کرد: آموزشگاه ها و مراکز آموزشی که از طریق سایر نهاد‌ها فعالیت می‌کنند، باید با هماهنگی و مجوز آموزش و پرورش به ارائه خدمات بپردازند در غیر این صورت متخلف محسوب می‌شوند.

بیش از ۹۰ درصد آموزش‌دهندگان مدرک دانشگاهی دارند

علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص دوره‌های توانمند‌سازی آموزش دهندگان و پیش‌روی این برنامه عنوان کرد: اکنون با پایان ثبت‌نام ۵۸ هزار و ۳۰۰ نفر در این دوره شرکت کرده‌اند که بیش از ۹۰ درصد این افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و حتی بالاتر هستند.

وی ادامه داد: بر خلاف باور عمومی این گروه از افراد که با مدرک تحصیلی دانشگاهی در سطوح مختلف برای دوره‌ها شرکت کرده‌اند که از صلاحیت علمی قابل قبولی برخوردار هستند و این برنامه به ارتقای صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها کمک می‌کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: در دوره‌های توانمندسازی بعد از ارائه دروس که به تدریج روی سایت جهاد دانشگاهی بارگزاری می‌شود آزمونی به منظور ارزشیابی از آموزش‌دهندگان در نظر گرفته شده است.

لو رفتن سوالات امتحان نهایی سوم دبیرستان محرز نشده است

میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص بررسی لو رفتن سوالات امتحانی عنوان کرد: با توجه به جسله‌ای که روز چهارشنبه در کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات با حضور مسئولان مربوطه آموزش و پرورش و پلیس فتا برگزار شد به بررسی ابعاد مختلف این مساله پرداختند.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشی که از پلیس فتا دریافت کردیم، افرادی سودجو سوالات امتحانی سال قبل را منتشر کرده و در قبال آن مبالغی هنگفت از دانش آموزان دریافت کردند که با توجه به پیگیری‌های پلیس این افراد دستگیر شدند اما در هیچ کدام از این موارد سوالات سال ۹۶ به فروش نرفته است.

آینده کشور را با تصمیم گیری سیاسی آمیخته نکنیم

محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص محتوای کتاب درسی و توجه معلمان به آن برای ارائه به دانش آموزان اظهار کرد: آموزش و پرورش نهادی است که برای امور خود همواره از رهبری تبعیت می‌کند و قریب به اتفاق معلمان نیز گوش به فرمان رهبری هستند.

وی ادامه داد: معلمان بسیاری از نواقص موجود در برنامه آموزشی وکتاب‌های درسی را موردتوجه قرار داده و آن را جبران می‌کنند در واقع توانایی معلمان قوی‌تر از آن است که جزوه‌ای در روند آموزشی وارد شود و اشکالی داشته باشد، اما آن را متوجه نشود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه بین کتاب درسی رسمی و کتاب غیر رسمی تفاوت وجود دارد، گفت: کتاب غیر رسمی آن است که مولفی بر اساس علاقه خود کتابی نوشته بین کتاب کمک آموزشی و کتاب درسی نیز باید تفاوت قائل شد.

محمدیان تصریح کرد: کتاب‌ها چه از سوی مرکز دولتی یا غیر دولتی اگر بخواهد وارد مدرسه شود باید مجوز گرفته و بررسی شود که باید نگاهی عمیق به آن داشته باشیم و با توجه به اینکه آموزش و پرورش آینده کشورما است باید مواظبت کرده تا آینده کشور را با تصمیم گیری یا علاقه مندی‌های سیاسی جهان کنونی آمیخته نکنیم.

ارزشیابی توصیفی دانش آموزان ابتدایی آسیب شناسی می‌شود

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص تاثیر ارزشیابی توصیفی بر روند آموزش دانش آموزان اظهار کرد: یکی از دلایل بهره گیری از این طرح کاهش استرس در دانش آموزان و افزایش بازده کاری است.

وی ادامه داد: ارزشیابی توصیفی در تکرار پایه دانش آموزان تاثیر نفی نداشته و علت چنین تصوراتی عینی بودن نتیجه در نظام نمره‌ای است در حالی که نظام توصیفی با عدد دانش آموزان را ارزیابی نمی‌کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از برنامه‌های مصوب سال 96 آسیب شناسی و اصلاح ارزشیابی توصیفی است و یکی از دلایل مشکلات موجود این طرح تدریجی عمل نکردن آن بوده است.

تمامی معلمان غیردولتی از اول مهر بیمه می‌شوند

حسن مسعودی مدیرکل سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در خصوص وضعیت بیمه معلمان غیردولتی اظهار کرد: قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی از اواخر سال گذشته دائمی شده و بر این اساس آموزش و پرورش موظف شده تا آیین نامه هایی برای برخی مواد این قانون تهیه کرده و به تصویب هیئت وزیران برساند.

وی ادامه داد : یکی از این آیین نامه های اجرایی به بحث بیمه کارکنان مربوط است و در قانون با توجه به ماده ۲۵ ، کارکنان مدارس و مراکز غیردولتی حتما باید بیمه شده و از مزایای تامین اجتماعی استفاده کنند.

مدیرکل سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه قریب به ۲۰۰هزار نفر در مدارس و مراکز غیردولتی فعالیت می کنند و تعداد افرادی که هنوز بیمه نشده اند، کم است، گفت: کارکنان تمام وقت و پاره وقت از نظر بیمه متفاوت بوده، گروهی که تمام وقت فعالیت می کنند تابع ضوابط وزارت کار و افراد پاره وقت متناسب با ساعت کاری و تعداد روزها بیمه می شوند.

فعالیت یک هزار و 500 پایگاه انتخاب رشته آموزش و پرورش برای داوطلبان

محمد مصطفوی معاون مدیر کل امور تربیتی مشاوره وزارت آموزش و پرورش در مورد پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور برای داوطلبان اظهار کرد: بیش از یک هزار و 500 پایگاه برای انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری پیش بینی شده است و همه دانش آموزان فعلی و گذشته امکان شرکت در این پایگاه‌ها را دارند.

وی ادامه داد: مراجعه کنندگان به پایگاه‌های پیش‌بینی شده متناسب با نوع منطقه و استان هزینه برای انتخاب رشته کنکور را پرداخت می کنند و مبلغی واحد برای سراسر کشور در نظر گرفته نشده است.

معاون مدیر کل امور تربیتی مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: میزان هزینه‌ها زیاد نیست و در حدی بوده که حق‌الزحمه‌ای به مشاوران مستقر در پایگاه‌ها پرداخت شود.

مصطفوی در مورد میزان توانمندی مشاوران این پایگاه‌ها گفت: آزمون‌های علمی تخصصی از مشاوران گرفته شده و فعالیت آن‌ها را رصد می‌کنیم تا خدمات مشورتی ، تحصیلی ، شغلی و بهداشت روان را به درستی انجام دهند.

شرایط ثبت نام پایه‌های دهم و اول ابتدایی

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص روند ثبت نام مدارس اظهار کرد: برای ثبت نام پایه دهم کار از هفته پیش آغاز شده و به عهده مناطق مختلف کشور گذاشته شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به اینکه برگزاری امتحانات پایه نهم به پایان رسیده و نتایج آن اعلام شده است بنابراین مناطق می‌توانند فرم شماره ۶ و ۷ را صادر کرده و در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص ثبت‌نام دانش آموزان پایه اول تصریح کرد: با توجه به اینکه تفویض اختیار به استان‌ها برای روند ثبت نام انجام شده در هر استان با توجه به شرایط این مساله در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه مرداد ماه باید تمام ثبت نام‌ها به پایان برسد، یادآور شد: امسال سامانه سنجش و سناد هماهنگ شده و خانواده‌ها کمتر نیاز به حضور در مدارس برای ثبت نام دارند و اطلاعات بین این دو سامانه مبادله می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار