ارایه راهکارها برای جلوگیری ازکاهش توانایی های مغز ازجمله اهداف برگزاری هفته آگاهی از مغز است.

به گزارش حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفته آگاهی از مغز یک برنامه جهانی است و امسال برای سومین سال متوالی به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و با همکاری دیگر نهادها و مراکز علمی و تحقیقاتی از 4 تا 11 اسفندماه سال جاری در اقصی نقاط کشورمان برگزارشد.

هدف از برگزاری هفته آگاهی مغز چیست؟

 آشنایی افراد جامعه با ساختار و عملکرد مغز و توانمند سازی آن و نیز ارایه راهکارها برای جلوگیری ازکاهش توانایی های مغز ازجمله اهداف برگزاری هفته آگاهی از مغز است که می تواند به پیشگیری ، تشخیص و درمان و معالجه بیماری ها ذهنی و مغزی کمک کند. هفته آگاهی از مغز همچنان با استقبال گسترده جامعه علمی ، آموزشی و تحقیقاتی روبرو است و اجرای برنامه های متنوع آموزشی و تخصصی در ارتباط با افزایش سطح آگاهی های افراد جامعه نسبت به حوزه علوم شناختی و مغز در استان های کشور ادامه دارد.

به مناسبت هفته آگاهی از مغز، مرکز تحقیقات علوم اعصاب شیراز با شعار"سبک سالم زندگی برای مغز و نخاع" ، سه نشست آموزشی و تخصصی به منظور افزایش آگاهی های عمومی درقبال این دو ارگان حیاتی بدن ، برای دانش آموزان ، پرستاران و دبیران مدارس استان فارس برگزار کرد و متخصصان علوم مغز و اعصاب در باره ساختارهای مغز و کارکردهای آن و نیز استفاده از ابزارها و کاربرد فن آوری ها برای تحریک مغز و درمان بیماری ها مغزی و اعصاب به تشریح و انتقال داده های علمی پرداختند.

در این برنامه ها مهمترین چالش ها در زمینه سلامت مغز و نخاع، روش های اجرای سبک زندگی برای سلامت مغز و نخاع و همچنین بهره گیری از امکانات در زمینه پیشگیری و درمان بیماری های مرتبط با مغز و نخاع مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

علاوه براین، تبلیغات وسیعی نیز توسط شهرداری و سازمان قطار شهری شهر شیراز و نیز صدا و سیما برای افزایش آگاهی های افراد جامعه نسبت به مغز و توان مندی های آن انجام شد.

زمینه‌سازی برای گسترش سواد مغزی دانش‌آموزان

از سوی دیگر جشنواره آگاهی از مغز با اهداف آشنایی دانش آموزان با مغز و اهمیت آن در زندگی انسان، زمینه سازی برای گسترش سواد مغزی دانش آموزان دوره ابتدایی و نیز توسعه علوم شناختی در آموزش و پرورش در سطح مدارس شهرستان آمل در استان مازندران برگزار شد و نسبت به تهیه و تدوین شیوه نامه جشنواره آگاهی از مغز در مدارس، برگزاری نمایشگاه در سطح مدارس با محوریت آثار دانش آموزان و نیز توجیه اجرای این برنامه در جلسات مدیران مدارس ابتدایی و همچنین مدیران مدارس اقدام شد.

دانشگاه فردوسی مشهد نیز همانند دو سال گذشته در امر افزایش آگاهی های اقشار مختلف مردم نسبت به مغز و کارکردهای آن به اطلاع رسانی و فعالیت پرداخت و همایشی با حضور اساتید و محققان و شرکت بیش از پانصد نفر از دانش آموزان و دانشجویان تحت عنوان "پیچیدگی های دنیای مغز"، "یادگیری برای درازمدت "و "انعطاف پذیری مغز " روز چهارشنبه شانزدهم ماه جاری در شهر مشهد برگزار می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار