مهمترین اخبار سازمان بهزیستی کشور در اردیبهشت ماه سال 96 را در این بسته خبری بخوانید.

ورود خدمات فیزیوتراپی به مدارس و مهدهای کودک/ اختصاص ۸۴ روز مرخصی به زنان صاحب فرزند‌خوانده از سوی بهزیستیبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویدادهای اردیبهشت ماه سال گذشته سازمان بهزیستی کشور را در این بسته خبری مشاهده کنید.

اجرای طرح ارزیابی کیفی مربیان مهدهای کودک در تهران

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در پنجم اردیبهشت ماه سال 96 گفت: وقوع کودک آزاری در مهدهای کودک بسیار اندک و موردی است.

وی در رابطه با وضعیت مهدهای کودک و نحوه نظارت سازمان بهزیستی بر روی این مراکز اظهار داشت: نحوه نظارت سازمان بهزیستی بر روی مهد‌های کودک به چند گونه انجام می شود.

وی افزود: یکی از روش‌های نظارتی سامانه پیامکی است که هموطنان می توانند از این طریق هرگونه مشکل در مهدهای کودک را به سازمان بهزیستی اعلام کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه کودک آزاری در مهدهای کودک یکی از خطوط قرمز بهزیستی است، گفت: بهزیستی مدعی است که نه تنها در مهدهای کودک بلکه حتی در خانه ها اجازه کودک آزاری را به افراد نمی دهد و اورژانس اجتماعی که در سازمان بهزیستی در 197 شهر راه اندازی شده به همین منظور است و این کار نشان می دهد که بهزیستی در رابطه با کودک آزاری و پیشگیری از آن بسیار جدی است.

مسعودی فرید با اشاره به دیگر روش های نظارت بهزیستی بر روی مهدهای کودک افزود: بازدیدهای دوره ای کارشناسان سازمان بهزیستی یکی دیگر از روش های نظارت بر مهدها است که هر 3 ماه یک بار انجام می شود که در این بازدیدها فضای فیزیکی و پرسنل مورد بررسی قرار می گیرند.

فضای مجازی ظرفیتی برای بهبود خلأهای ارتباطی مددجویان بهزیستی

اصغر باقری مدیرکل بهزیستی استان تهران در چهارم اردیبهشت ماه سال 96 گفت: جامعه ما هر چه قدر از فضای مجازی فاصله بگیرد به همان اندازه از توسعه فاصله گرفته است، ما باید نحوه استفاده از این ابزار‌ها را به جامعه و خانواده‌ها آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه آن‌هایی که با اینترنت و فضای مجازی قهر می‌کنند از روی ندانستن و جهل است، افزود: در بارش باران نیز نمی‌شود به باران ناسزا گفت، بلکه باید دانش استفاده از باران را داشت تا با ذخیره صحیح، آن را به رحمت و عاملی برای توسعه تبدیل کرد.

باقری با تأکید بر اینکه جامعه ما هر چه قدر از فضای مجازی فاصله بگیرد به همان اندازه از توسعه فاصله گرفته است، خاطر نشان کرد: ما باید نحوه استفاده از این ابزار‌ها را به جامعه و خانواده‌ها آموزش دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با رد این ادعا که اینترنت و فضای مجازی باعث افزایش آسیب‌هایی نظیر طلاق شده است، گفت: همه این موارد به نداشتن دانش و مهارت لازم برای استفاده از این ابزارهای ارتباطی برمی‌گردد.

دو هزار کودک اوتیسمی در طرح غربالگری اوتیسم شناسایی شدند

حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ششم اردیبهشت ماه سال گذشته، از شناسایی 2 هزار کودک مبتلا به بیماری اوتیسم در سراسر کشور از ابتدای اجرای طرح غربالگری اوتیسم خبرداد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای طرح غربالگری بیماری اوتیسم در سراسر کشور حدود 4 ماه می‌گذرد، اظهار داشت: در این مدت کودکان با مشارکت خانواده ها در طرح شرکت داده شد و وضعیت سلامت آنها بررسی شده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با ارائه آماری از تعداد کودکان مشارکت کننده در طرح غربالگری اوتیسم افزود: در این طرح حدود 20 هزار کودک بررسی و مشخص شد که 2 هزار تن از آن‌ها مبتلا به بیماری اوتیسم هستند.

نحوی نژاد با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته در رابطه با درصد کودکان مبتلا به اوتیسم در سراسر کشور تصریح کرد: از ابتدای آغاز این طرح، پیش بینی می‌شد که یک درصد از مجموع همه افراد بررسی شده، مبتلا به اوتیسم باشند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در خصوص هزینه‌های خانواده‌ها برای درمان کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم گفت: با تشخیص به موقع اوتیسم می‌توان تا حدود زیادی از هزینه های اضافی درمان کاست و توصیه ما به خانواده‌ها این است که نسبت به مشارکت کودکان خود در طرح غربالگری اوتیسم همت کنند.

پرداخت دیه جرایم غیرعمد 20 زن سرپرست خانوار از سوی بهزیستی

فاطمه عباسی مشاور امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور دهم اردیبهشت ماه سال 96 از پرداخت دیه 15 زن سرپرست خانوار از 15 استان کم‌ برخوردار و همچنین 5 زن سرپرست خانوار شهرستان‌های استان تهران در راستای تحکیم بنیان خانواده خبر داد.

مشاور امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بیش از 200 زن در سراسر ایران زندانی هستند، تصریح کرد: بسیارى از زنان زندانی، افرادی هستند که جور همسر خود را مى‌کشند و سرپرست خانوار هستند و از آنجا که زنان سرپرست خانوار جزء اقشار تحت پوشش بهزیستی هستند و ما در قبال توانمندسازی آن‌ها وظیفه‌ داریم، مقرر شد تا در آستانه نیمه شعبان دیه جرایم غیرعمد 15 زن سرپرست خانوار از 15 استان کم‌برخوردار و همچنین دیه جرایم غیرعمد 5 زن سرپرست خانوار شهرستان‌های استان تهران را در راستای تحکیم بنیان خانواده پرداخت کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه بیش از 90 درصد این زنان که ناخواسته سر از زندان درآورده‌اند و کانون خانواده آن‌ها از هم گسیخته شده است، یادآور شد: حمایت همه آحاد مردم در راستای آزادی زنان جرایم غیرعمد اقدامی ضروری و خداپسنده است.

طرح مشاوره پیش از طلاق در 11 استان اجرا می شود

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور یازدهم اردیبهشت ماه سال 96 گفت: طرح مشاوره پیش از طلاق از اردیبهشت ماه در 11 استان کشور و با کمک معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اجرا می شود.

محسنی بندپی در رابطه با طرح مشاوره پیش از ازدواج سازمان بهزیستی اظهار داشت: این طرح که به نام طرح ثبت الکترونیکی طلاق نام گذاری شده در استان حراسان رضوی به صورت پایلوت اجرا شده است که خوشبختانه این طرح موفق بوده و از این رو از اردیبشت ماه در 11 استان اجرایی می شود.

وی افزود:طرح ثبت اکترونیکی طلاق از اردیبهشت ماه در استان های کرمانشاه، البرز، آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، تهران، قزوین، قم، مرکزی، مازنداران،گیلان اجرا می شود.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: در این طرح مشکلات زوجین در سامانه ای ثبت می شود و براساس نوع مشکل خانواده ها به مراکز مشاوره ارجاع داده می شوند، همچنین در این مراکز مشاوره هایی در رابطه با توانمندسازی زوجین، مشاوره فرهنگی و اشتغال به افراد ارایه می شود.

اختصاص بودجه ناچیز برای خرید وسایل کمک توانبخشی

حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی چهاردهم اردیبهشت ماه سال گذشته گفت: همیشه بودجه در نظر گرفته شده برای خرید وسایل کمک توانبخشی یک، سوم بودجه مورد نیاز است.

وی در خصوص ارایه خدمات و وسایل توانبخشی به معلولان اظهار کرد: تهیه و ارایه خدمات و وسایل توانبخشی به معلولان یک طرح قدیمی است که از 2 سال گذشته دچار تحول شده و خدمات به صورت بهینه به معلولان ارائه می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی بیان داشت: سامانه ای طراحی کرده ایم تا نیازهای تمام استان‌ها به وسایل کمک توانبخشی ثبت شود و اگر قرار باشد بودجه ای در این زمینه به استان ها اختصاص داده شود، با برنامه ریزی و درست صورت گیرد.

نحوی نژاد تاکید کرد: در تهیه وسایل کمک توانبخشی سعی کردیم تا افراد و دستگاه هایی مانند مجلس و دولت را که در امور بودجه ای دخیل هستند را نسبت به لزوم وجود وسایل توانبخشی برای معلولان و سالمندان آگاه کنیم و در این زمینه بودجه این بخش در سال 94 نسبت به سال 95، 60 درصد و بودجه سال 96 نسبت به سال 94، صد در صد افزایش پیدا کرده است.

ورود خدمات فیزیوتراپی به مدارس و مهد های کودک

حسین نحوی نزاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور پانزدهم اردیبهشت ماه سال 96 گفت: در حال حاضر خدمات فیزوتراپی به صورت روزانه و البته پاره وقت در مراکز نگهداری سالمندان ارائه می شود و به دلیل وجود اختلال ستون فقرات در بین دانش آموزان در نظر داریم خدمات فیزوتراپی را در مدارس ارائه دهیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه بیشتر دانش آموزان دچار اختلالات ستون فقرات هستند، اظهار کرد: بسیاری از کودکان و نوجوانان به دلیل بد نشستن و ورزش نکردن از اختلال ستون فقرات رنج می برند و همین مشکل زمینه حضور فیزوتراپ ها را در مدارس و مهد های کودک الزامی کرده است.

وی افزود: سازمان بهزیستی تفاهم نامه ای با انجمن فیزوتراپی ایران در دست امضا دارد که هنوز نهایی نشده است، با امضای این تفاهم نامه دانش آموزان با رضایت از والدین تحت درمان فیزوتراپی قرار می گیرند.

اختصاص ۸۴ روز مرخصی به زنان صاحب فرزند‌خوانده از سوی بهزیستی

محمد نفریه مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی هجدهم اردیبهشت ماه سال 96  گفت: مرخصی ۸۴ روز «دوره مراقبت» ویژه مادرانی که فرزند خوانده زیر 3 سال دارند، برای این زنان شاغل اعمال خواهد شد.

نفریه درباره اجرایی‌ شدن مرخصی دوره مراقبت برای مادرانی که فرزندخوانده زیر سه سال از سازمان بهزیستی کشور می‌پذیرند، اظهار کرد: در سال 1392 قانون حمایت از فرزندخواندگی مورد بازنگری قرار گرفت که هدف اصلی تغییرات این قانون، برخورداری خانواده‌ها و کودکان فرزندپذیر از حمایتهای اجتماعی، اقتصادی بیشتری بود.

وی افزود: تدوین‌کنندگان قانون در ماده 21 مقرر داشتند «شخصی‌که سرپرستی افراد تحت حمایت این قانون را بر عهده می‌گیرد از مزایای حمایتی حق اولاد و مرخصی دوره مراقبت برای کودکان زیر سه‌ سال (معادل مرخصی دوره زایمان) بهره‌مند است و کودک یا نوجوان تحت سرپرستی نیز از مجموعه مزایای بیمه و بیمه‌های تکمیلی طبق مقررات قانونی برخوردار خواهد شد.»

تمام بیماران ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می گیرند

انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس سازمان بهزیستی در بیست و ششم اردیبهشت ماه گفت: همه بیماران ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند و می توانند از تمام امکانات این سازمان بهره‌مند شوند.

 رئیس سازمان بهزیستی با اعلام این خبر که تمام بیماران ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می گیرند، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 22 هزار بیمار خایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی هستند و پیش بینی می شود که 2 تا 3 هزار بیمار دیگر پشت نوبت ورود به بهزیستی باشند که تمام این افراد تحت پوشش این سازمان قرار می گیرند.

وی افزود: بیماران ضایعه نخاعی که تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند، می‎توانند از تمام امکانات این سازمان از جمله دریافت مستمری، هزینه درمان، لوازم بهداشتی و خدمات پرستاری بهره‌مند شوند.

بیمه سلامت هزینه خدمات توانبخشی را پرداخت نمی کند

حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال گذشته گفت: بیمه سلامت باید هزینه خدمات توانبخشی معلولان را پرداخت کند اما متاسفانه خانواده ها تمام هزینه را از جیب پرداخت می کنند.

وی در رابطه با ارائه خدمات گفتار درمانی اظهار کرد: در حال حاضر از بین خدمات توانپزشکی فقط چند جلسه خدمات فیزوتراپی تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار دارد از این رو خانواده ها با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند،چرا که هزینه های درمانی بسیار بالا و موجب تاخیر در فرآیند درمانی توانبخشی است که همین امر باعث شدت معلولیت می شود.

نحوی نژاد با بیان اینکه بیمه ها باید هزینه درمانی معلولان را تقبل کنند اما این کار را انجام نمی دهند افزود:بیمه سلامت که زیر نظر وزارت بهداشت قرار دارد باید پاسخگوی این مشکل خانواده ها باشد.

تأسیس مراکز رصد آسیب های اجتماعی در سازمان بهزیستی

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال 96 گفت:مراکز رصد آسیب های اجتماعی به منظور ریشه یابی آسیب ها در استان ها تاسیس می شود.

وی با اعلام خبر راه اندازی رصد و پیمایش آسیب های اجتماعی اظهار داشت: تا زمانی که علت بروز آسیب های اجتماعی رصد نشود و شناخت درستی از آن‌ها نداشته باشیم، نمی توانیم راه حل مناسبی برای آسیب های اجتماعی ارائه بدهیم.

محسنی با بیان اینکه ابتدا باید بدانیم در هر شهر و استانی، چه آسیب اجتماعی شیوع بیشتری دارد و دلایل آن چیست؟ افزود:اگر می گوییم طلاق در شمال تهران شیوع بیشتری دارد به طور قطع دلایل آن مشکلات اقتصادی نیست و علت های دیگری دارد که باید ریشه یابی شود.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه گفت:وظایف سازمان بهزیستی با تصویب احکام برنامه ششم توسعه یافته که یکی از آنها تاسیس مراکز رصد آسیب های اجتماعی است.

تعیین نرخ شهریه مهدهای کودک در هفته آینده

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در تاریخ سی ام اردیبهشت ماه سال 96 از تعیین میزان شهریه مهدهای کودک با توجه به نرخ تورم و سطح کیفی آن‌ها در هر استانتا پایان هفته اول خرداد سال گذشته خبر داده بود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین در رابطه با افزایش شهریه مهدهای کودک اظهار کرد: پیشنهادهایی در رابطه با افزایش شهریه مهدهای کودک ارایه شده که هنوز نهایی نشده است و هفته آینده در رابطه با آن تصمیم گیری می شود.

وی در رابطه با میزان افزایش شهریه مهدهای کودک، افزود: هنوز در رابطه با میزان افزایش شهریه مهدهای کودک تصمیم گیری نشده و برای همین منظور در استان‌های مختلف پیشنهادهای مختلفی مطرح شده است و در هر استان در کمیته های مربوطه بررسی و رقم نهایی اعلام می شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: خانواده ها در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در خصوص اخذ شهریه بیشتر از تعرفه ابلاغی، می توانند با مراجعه به بهزیستی استان و یا از طریق سامانه پیامکی تخلف را گزارش کنند تا به آن در ستاد کشور ظرف مدت 24 تا 48 ساعت رسیدگی شود، همچنین سازمان بهزیستی، حراست سازمان و دفتر کودکان و نوجوانان علاوه بر نظارت های جاری در ابتدای سال تحصیلی، بازرسی های گروهی را از مهدهای کودک انجام می دهند که کنترل شهریه یک بخش نظارت را شامل می شود و شرایط فیزیکی و محتوای آموزشی مهدهای کودک را هم در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار