رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان رزن گفت: دیوار امامزاده هود رزن که متعلق به ۷۵۰ سال قبل در دوره ایلخانیان است توسط سارقان تخریب شد.

بنای ۷۵۰ ساله امام زاده هود رزن تخریب شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حمید رضا زارعی، مدیر سازمان میراث فرهنگی شهرستان رزن اظهار داشت: امامزاده هود مربوط به دوره ایلخانی است و در بخش قروه در جزین، روستای ینگی قلعه واقع شده و در سال ۱۳۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی گفت: اهالی روستای  ینگه قلعه واقع در شرق شهر رزن چند روز پیش متوجه تخریب امامزاده کنار روستا شدند که به طور عجیبی در ارتفاع 5 متری از سطح زمین مورد تخریب قرار گرفت.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان رزن با تایید تخریب دیوار امامزاده عنوان کرد: امامزاده دارای ضریحی نیست که برای ورود به آن و دزدی تخریب شده باشد بلکه این اقدام فقط جهت تخریب این بنای مذهبی صورت گرفته است.

زارعی افزود: بخشی از پایه های در ورودی نیز مورد آسیب قرار گرفته است.

وی اضافه کرد:متاسفانه این امامزاده متولی ندارد و از روستا دور است،  قبلا هم مورد تخریب قرار گرفته بود.

 مدیر اداره میراث فرهنگی رزن اظهار داشت:  روایت های مختلفی در خصوص فرد دفن شده در سردابه این امامزاده وجود دارد وما به خاطر تاریخی بودن این اثر تاریخی به زودی کار بازسازی آن  آغاز می کنیم.

این بنای آجری تاریخی به شکل یک برج ۱۲ گوش بسیار متناسب ساخته شده و مربوط به سده هشتم قمری است.گنبد مخروطی شکل این بنا ویران شده و هم اکنون دارای سقف ضربی استوآثار کتیبه‌ای به خط کوفی به همراه کاشی معرق در کناره‌های بنا باقی مانده است.

انتهای پیام/ س

تخریب بنای ۷۵۰ ساله امام زاده هود رزن

برچسب ها: میراث فرهنگی ، سارق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.