روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به تحلیل هدف دونالد ترامپ از اعمال تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاردین در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنجشنبه اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات فولاد و تعرفه 10 درصدی بر واردات آلومینیوم را اعلام کرد. آخرین باری که یکی از روسای جمهور آمریکا چنین اقدام غافلگیرکننده‌ای را انجام داد کی بود؟

«جورج دبلیو بوش» چهل و سومین رئیس‌جمهور آمریکا در هفته نخست سال 2002 تعرفه‌های 30 درصدی بر واردات فولاد اعمال کرد. قبل از آن نیز «رونالد ریگان» چهلمین رئیس‌جمهور آمریکا محدودیت‌های داوطلبانه‌ای را بر صادرات اعمال کرد.

تاثیر عملی این تعرفه‌ها بسیار کم است. صنعت فولاد 150 هزار کارمند دارد و صنعت آلومینیوم نیز در همین حد کارمند دارد. معمولاً تولیدکنندگان این دو صنعت با آگاهی از این موضوع که تعرفه‌ها همیشگی نیست، تغییرات زیادی در امور انجام نمی‌دهند. تعرفه‌های بوش دو سال بعد لغو شدند. ترامپ به بهانه ایجاد شغل‌های جدید این تعرفه‌ها را تعیین کرده است، اما به نظر می‌رسد این تعرفه‌ها نهایتاً به افزایش تولیدات منجر می‌شود نه به ایجاد شغل‌های جدید.

نگارنده گزارش بر این باور است که اعمال تعرفه‌های آمریکا فقط یک بازی است. سوال اینجاست که چرا ترامپ این اقدام را انجام می‌دهد؟

دلیل نخست: سیاست. امسال سال انتخابات میان‌دوره‌ای ترامپ است و اکنون به ماه مارس رسیده‌ایم. ترامپ تلاش می‌کند با انجام این کار یک نکته مثبت به نفع خود پیدا کند و بگوید به وعده‌هایش درباره کارگران آمریکایی عمل کرده است.

دلیل دوم: سیاست. یک انتخابات ویژه روز سه‌شنبه در پنسیلوانیای غربی برگزار می‌شود و همه می‌دانند نامزد حزب جمهوری‌خواه در این ایالت ضعیف است. در نتیجه ترامپ قصد تقویت حزب خود در این انتخابات را دارد.

تمام اینها برای رئیس‌جمهور آمریکا که برای بالا بردن محبوبیت خود در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای تلاش می‌کند، یک بازی سیاسی به حساب می‌آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار